Gå til innhold

Hvor lenge kan man egentlig fullamme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt om noen som fullammet til 7 måneder. Spurte helsesøster om jeg kunne det, og det var det bare å gjøre hvis jeg ville. Dattera mi er nå 5.5 måned og følger kurvene sine mer enn nok...har spist seg STOR. Vurderer å fullamme litt lengre enn 6 måneder. Spurte i forhold til jern, om hun ville sove lengre hvis hun begynte med grøt, om det ville bli vanskelig å få i henne fast føde jo senere vi begynte med grøt etc med helsesøster. Men hun mente at det var det ikke, og det er jo mindre enn 50 % som sover lengre om natta etter de har fått grøt. Så det var bare å kjøre på med fullamming hvis jeg ville.

Er det noen som vet hvor lenge man kan egentlig fullamme? Kanskje ikke helt til hun trenger ekstra energi for å følge sine kurver? Må sikkert ha mer i tillegg i form av andre ting enn bare ekstra energi etter hvert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at man ikke skal fullamme så veldig mye utover 6 mnd. Men man kan jo begynne rolig med mat også da, altså amme mest, og gi ett eller to måltider utenom.

Skrevet

I teorien kan man fullamme i 1 år, men da må barnet ha jerntilskudd fra rundt 6 mnd.

Og helsesøster her sa at man gjorde seg selv en liten bjørnetjeneste om man fullammet lenger enn 6-7 mnd, det fordi barnet bør bli vant til fast føde,nye smaker og konsistenser osv. Og om man fullammer lengre, vil det ikke være like lett å innføre nye ting.

Det anbefales jo å begynne med litt industrifremstilt grøt rundt den tiden, pga jernet.. Men, som sagt, i teorien og med jerntilskudd i 1 år.

Skrevet

Jeg fullammet til 7 måneder fordi gutten min ikke ville ha annen mat, vi begynte med smaksprøver fra han var 4 måneder, men det det tok flere måneder før han spiste mer enn et par skjeer daglig.

Skrevet

jeg har hørt mane som har slitt med å begynne med fast føde når de har fullammet i 6 mnd.

Så jeg har ikke tenkt å fullamme så lenge.

Skrevet

Med div jerntilskudd etc kan man vel fullamme litt lengre enn 6 mnd, men det blir ikke akkurat lettere med mattilvenning jo eldre de blir... Det KAN hende du skaffer deg selv et skikkelig problem, noen bruker laaang tid på å venne seg til mat.

Skrevet

Jeg fullammer enda og snuppa ble 7 mnd i går :/

Har forsøkt i 1 mnd å gi henne grøt, men hun nekter. Har prøvd alt man kan prøve av fruktpuré og div andre saker men hun vil ikke ha. Det eneste vi får i henne er ren leverpostei og det er jo rikt på jern :)

Vi øver hver dag og til slutt går det nok :)

Hun vokser kjempe fint og spiser kun 1 gang per natt. Legger seg 19:30, mat 5:00 og står opp 8:00. Hun er blid som en sol og fornøyd med bare pupp :) ( mamma er ikke like fornøyd med ordningen da....)

Skrevet

Jeg har også hørt om noen som fullammet til barnet var et år. Så lenge babyen vokser som den skal og jernstatus følges opp skal det visstnok ikke være noe problem.

Likevel ser jeg et par ulemper ved å kun amme så lenge.

1: Dersom barnet skal begynne i barnehage eller dagmamma ved 1-1 1/2 års alder vil det få en veldig tøff overgang da det ikke har fått særlig tid på å venne seg til mat.

2: Å tygge og bearbeide klumper er visst en viktig del av taleutviklingen. Det styrker muskler i tungen og munnhulen som trengs for å lære å uttale forskjellige lyder.

Sånn bortsett fra dette er det kanskje ingen fare med å fullamme til 1 år, men er det noen fordeler med det?

Jeg fullammet min til 6 mnd og begynte deretter en sakte tilvenning til mat. Nå er hun 11 mnd og får fortsatt masse pupp, men hun spiser også grøt, middag og brød.

Skrevet

Eg satsar på at ein baby kan klare seg på berre mm i nærmare eitt år eg...

Vi begynte med smaksprøver på graut då tuppa var rett over 6 mnd, men ho var/er ikkje interessert. Har prøvd det aller meste av grauttypar, middag og frukt, men jenta nektar plent å opne munnen dersom vi prøver å mate ho, enten med hendene eller med skei. I eit par veker fekk vi i ho kanskje 1/4 tynn skjeve med leverpostei (dei treng jo jern...) i løpet av dagen, men det varte ikkje så lenge.

No sit jenta ved bordet når vi andre et, og får servert det same som vi et, på eit fat for seg sjølv. Ho sit og plukkar og griser, og får ikkje i seg meir enn ein smule her og ein smule der. Men i motsetning til før, så smakar ho i alle fall på maten no.

På 8-mndkontroll sa hs at det gjorde ingen ting at ho ikkje åt noko særleg fast føde, i og med at ho er ein fornøgd unge som legg på seg som ho skal. Eg stressar heller ikkje med det, men kjenner det begynner å bli slitsomt med nattamminga. Kan jo ikkje avvenne når ho ikkje et fleire skikkelege måltid fast føde i løpet av dagen (og det er vi laaaangt unna). Og tuppa er jo ei stor jente på 10 mnd og ca ca 10kg (har ikkje vore på ktr sidan 8 mnd, skal i neste veke), så det er jo heilt naturleg at ho våknar eit par gongar i løpet av natta for å få påfyll. På den andre sida er eg veldig glad for å kunne amme, synst det er veldig koseleg, og er ganske imponert over at kroppen min er laga slik at den kan sørge for at ein såpass stor baby får det ho treng... :o)

For å svare på spørsmålet ditt: Du kan fint fullamme lengre enn 6 mnd, så sant babyen legg på seg fint og er fornøgd. Men babyen bør få jern (i tillegg til tran/d-dråpar) viss det går mykje over 6 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...