Gå til innhold

Glukose test og jordmor uke28

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Lurer på hva som skjer under 28ukers kontrollen? Hva sjekker jordmor da? Og om hun skal ta div mål og kjenne, har det mye å si om jeg har noen kg for mye?

Så lurte jeg også på dette med glukosebelastning. Jordmor sa såvidt noe om at det kanskje ble testet senere i svangerskapet av rutine på en tidligere kontroll, men regner med at jeg må ta den siden min bmi er over 28. Har ikke noe imot det, vil gjerne vite svaret. Men synest det virker litt skummelt å drikke så mye sukker tilfelle det skulle vere noe i veien?

Blir denne testen tatt samme dag som kontroll timen eller blir det satt opp ny time?

Tusen takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, Det er ikke noe skummelt i å ta glukosebelastning. Du møter fastenede og får tatt en blodprøve. Så drikker du et digert glass sukkervann (det er litt kvalmende og forferdelig søtt, men går greit.) Så venter du i 1 eller 2 timer (husker ikke helt) før det blir tatt ny blodprøve. Og det er det hele. Det er mulig du blir litt svimmel hvis blodsukkeret blir veldig høyt, men du er jo "overvåket". Ikke noe farlig i det hele tatt.

Skrevet

må alle over en viss bmi ta slik test? legen min har ikke sagt noe til meg om at jeg må ta det, og jeg har en ganske drøy bmi...

Skrevet

Jeg har 2 svangerskap bak meg, og har en bmi over 40. Har aldri tatt noen glukosebelastning

Skrevet

De anbefaler å ta denne testen,det er et tilbud vi store får... Jeg tok den forrige svangerskap,alt var i orden og den var ikke fæl å ta (bortsett fra at jeg hater sprøyter ;)

Man møter fastende,- man blir tatt blodprøve av, man får sukkervannet å drikke, må vente på sykehuset i noen timer,- så endelig en blodprøve til,- så slipper du løs ;)

Skrevet

Jeg tok den testen sist sv.skap og det sukkervannet virker ufattelig prebventivt på sukkerbehov. Det var så kvalmende søtt at jeg mistet lysten på alle søtsaker i flere uker.

Skrevet

Syns ikkje det var noko kvalmande i det heile tatt. Men, tok testen på legekontoret. Måtte vere i ro i 2 timer.

Ein tar 2 blodprøver først. Den eine viser fastende blodsukker og den andre viser langtidsblodsukkeret. Deretter får ein glukosebelastninga. Etterpå blir det tatt ein ny blodprøve for å sjekke blodsukkeret etter belastninga. Ligger det under 10 da, er det inga fare for svangerskapsdiabetes. :)

Mitt var på 5,4 på fastande, 6,0 på langstid og 7,8 etter belastninga. Så eg stod med glans.

Hadde legetime etter belastninga var ferdig.

Uansett, tynn eller overvektig, så skal ein alltid vere forsiktig med inntak av sukker i store mengder. Bruke lørdager til å unne seg noko godt, og så får ein heller holde seg unna så godt så mogleg dei falske kaloriane.

Skrevet

Hei igjen og takk for alle svar:)

Har nå vert hos jordmor så her kommer svarene dersom det er flere som lurer.

Hun anbefalte å ta glukosetesten bare sånn for sikkerehetsskyld grunnet bmi (min er 33). Jeg sa ja takk så vet ikke helt hva som skjer om du nekter;) Synest det er fint å få svar så jeg vet at alt står bra til. Ellers har alt vert bra på kontrollene så det er nok vekta som gjør at den ble anbefalt i mitt tilfelle. Testen går for seg som folk har skrive over og blir helst tatt en annen dag enn kontrolltimen.

Det som skjer på en 28ukers kontroll er måling av blodtrykk, vekt, sjekk av urinprøve, lytting av hjertelyd hos den lille og litt trykking på magen (vet ikke hva de kaller det:p) + en del snakk.

Skrevet

jeg skal ta en sånn test i morgen.. er det vanlig blodprøve fra armen som tas eller bare stikk i fingern???

Skrevet

jeg ble stykket i armen både før og etter, så er vel litt forskjelligt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...