Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Hei hei kjære dere der ute som har litt peil på dette... Jeg har vært tidligere misbruker, men er rusfri nå, men jeg får dolcontin(morfin depo) av legen min på grunn av en senskade etter diabetes, der nervene i beina mine røyk og jeg har slitt med store smerter. Har vært medisinert på disse i tre års tid nå, hadde en liten periode før jeg ble gravid der jeg falt litt utpå igjen men så fort graviditeten var et faktum sluttet jeg, og har levert reine urinprøver 1 g pr uke til legen min siden graviditeten ble oppdaget, og dette har fungert kjempebra. Men jeg er så uheldig å ha en mor som er misbruker også, som har fortalt dette til alle i"miljøet" selv om jeg instendig ba henne holde dette for seg selv da jeg ikke ønsket noe kontakt m disse menneskene, el syntes det var de sin bussiness, holder m selv helt borte fra dette miljøet. Disse menneskene har fortalt dette til noen som jeg har hatt kontakt m i rusomsorgen, og hun forsøte ringe meg fra et ukjent nr samme dag, jeg svarte ikke da jeg ik kjente nr. Hun skrev da en mld, hvor hun ba meg kontakte henne. Da jeg så denne var det sentå jeg bestemte m for ringe dagen etter, noe min far formidlet til henne, da hun forsøkte ringe han da hun ikke fikk tak i meg, han fortalte også at alt var bra m meg, at jeg leverte rene prøver, og ikke lenger hadde noen kontakt m dette miljøet. Men dagen etter begynner hun lete ettter meg, først hos min mor, som sa jeg ik var der, så ringte hun bare på hos kjæresten min, uten å kjenne han fra før av el noe, dette gjorde hun selv om hun hadde fått beskjed om at jeg ville kontakte henne i løpet av dagen, hun prøvde ik engang å ringe meg den dagen før hun satte i gang den lete aksjonen... Hun diskuterte også meg med min, også rusmissbrukende halvbror uten min samtykke, hun diskuterte meg og min graviditet, dette er da en klart brudd på taushetsplikten??? Etter min kjæreste ringte og fortalte om dette uventede besøket, ringte jeg henne m engang, og hun pratet til meg som om jeg allerede var dømt på forhånd, og jeg fikk beskjed om at dolcontinene min lege skriver ut til m også var rus, noe de ikke er og jeg og legen min har et samarbeid om at jeg skal trappe ned så mye jeg kan klare i graviditeten. Jg ble kalt inn til møte dagen etterpå, hvor jeg hadde med min far, her fikk jeg beskjed om at hun skulle sette meg til 2 prøver pr uke i stedet for 1 noe jeg sa var helt greit, men jeg skulle nå ikke ta disse hos min fastlege, for de var helt ubrukelige sa hun, hun sa også at legen min var naiv og skjønte ikke noe, så nå skulle disse prøvene tas på legevakten i stedet, dette var jeg ikke enig i da jeg syntes det er veldig vanskelig å gjøre sitt fornødne foran noen, og nå har jeg endelig vent m til henne hos fastlegen min, og ikke bare det men når jeg var på legevakten første prøvetakning traff jeg 4 andre rusmisbrukre, da alle avlegger prøver her, hadde mere kontakt m miljøet den halvtimen jeg var der en jeg har hatt det siste halve året, hvor den ene av de 4 tilbød meg dop, og en av de andre skulle lære meg jukse... Hun har overkjørt legen min totalt, for han er jo bare "dum", og hun hadde skrevet ferdig et hastetiltak på meg til et tvangsbehandlingssted uten engang pratet me d meg og sett meg, dette også med tanke på at hun ikke hadde noen beviser, hun hadde bare snakket m legen min som sa jeg leverte reine prøver og fulgte opp alle timer til sv.skapet mitt.... Dette har gjort at jeg er helt nerveknekt, bekymret, stresset og deprimert, noe jeg vet ikke kan være bra for min kjære lille baby!! Men som tidligere missbruker hva slags rettigheter har jeg?? Hun har både brutt taushetsplikten sin, snakket nedverdigende om legen min til meg, dømt meg før hun i det hele tatt har sett meg, jeg sitter tilbake og føler meg som en dritt, og jeg som var så stolt over det gikk så bra... Hjelp??
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Så lenge du leverer reine urinprøver er det ikke noe problem. akkurat nå står barnet i magen din i sentrum og de plikter å følge opp det '"ufødte liv" på en tett og ordentlig måte. Klart det er frustrerende for deg, men det er også en trygghet. De må behandle alle likt for å evt avdekke rusmisbruk under svangerskapet.. Synes du skal trappe helt ned på dolcontin også, jo før jo bedre!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Jo jeg skulle gjerne trappet ned alt, men jeg makter ikke ha de smertene jeg får vis jeg ikke får noe medisiner.....
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Hvordan smerter er det som er sååå utholdelig at du må bruke dolcontin? Er sterkt angrepet av gikt, men holder meg til ibux og paracet. Og jeg har så vondt mange ganger at det å komme seg ut av senga er vanskelig. Uansett virker det jo ikke smertestillende i lengden. Man må jo har mer og mer av det for at det skal funke.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Jeg hadde anmeldt drittkjærringa og heller gått til legen med prøve 1 gang i uke! Det er faktisk ikke ulovlig å ta rusmidler når man er gravid, så du har retten på din side. Greit at folk kan bry seg om babyen i magen, men slik forhåndsdømming og taushetspliktbrudd er jo absolutt ikke måten å bry seg på! Du er kjempeflink som har greid å slutte på rus, selv når du har familie som dessverre driver med dette. En sånn drittkjærring skal ikke ødelegge svangerskapet for deg!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Har aldri hørt "vanlige" folk får dolcontin av legen. Bare rusmisbrukere som får det pga abstinensene. Du må regne med å ha smerter når du trapper ned på dolcontin faktis, du er jo mest sannsynlig avhengig av dem.. det er jo tross alt morfin. Ikke til å spøke med... Du er fortsatt opiatmisbruker.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 anonym 19:38 Du veit ikke hva du prater om! Har jobbet i sosialtjeneste og i følge regelverket er det ulovlig å utsette fosteret for rusmibruk under graviditetten. Vi tvangslinnla MANGE kvinner som ikke klarte å holde seg reine. Så dette har du tydeligvis NULL greie på. Ei heller har du greie på hvor lett det er for rusmisbrukere å havne utpå igjen..gravid eller ei!
Lellemor Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Morfin skal ikke brukes i andre fødselsfase eller ved for tidlig nedkomst fordi det kan gi neonatal respirasjonsdepresjon. Langvarig bruk av morfin under svangerskapet kan gi fysisk avhengighet og abstinenssymptomer som kramper, irritabilitet, brekninger og økt dødelighet hos den nyfødte. Morfin skal ikke brukes ved graviditet. Overgang i morsmelk: Morfin går over i morsmelk. Beregnet dose barnet får i seg er maksimalt 6% av morens vektjusterte dose. Hos nyfødte er halveringstiden mye lengre enn hos voksne. Det er mulig at barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør derfor ikke brukes under amming.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 hadde IKKE tort å ta dette under svangerskap, å legen din må være ubrukelig dersom ham har forskrevet dette til deg !!!!!!! skjønner godt at du blir uglesett !! Dolcontin Pfizer Analgetikum ved sterke smerter. DEPOTGRANULAT TIL MIKSTUR, suspensjon 20 mg: Hver dosepose inneh.: Morphin. sulf. pentahydr. 20 mg, aeqv. morphin. 15 mg, xylitol., const. q.s. Bringebærsmak. Fargestoff: Nykockin (E 124). T DEPOTTABLETTER 5 mg, 10 mg, 30 mg, 60 mg, 100 mg og 200 mg: Hver depottablett inneh.: Morphin. sulf. pentahydr. 5 mg, resp. 10 mg, 30 mg, 60 mg, 100 mg et 200 mg, aeqv. morphin. 3,75 mg, resp. 7,5 mg, 22,5 mg, 45 mg, 75 mg et 150 mg, 5 mg, 10 mg, 30 mg, og 60 mg: Lactos. const. q.s. 10 mg, 30 mg, 60 mg, 100 mg og 200 mg: Hypromellos., const. q.s. Fargestoff: Titandioksid (E 171) (alle styrker). 5 mg: Gult og sort jernoksid (E 172). 30 mg: Gult jernoksid (E 172). 60 mg og 100 mg: Gult, rødt og sort jernoksid (E 172). 200 mg: Kinolingult (E 104), brilliantblått (E 133) Indikasjoner: Sterke smerter, f.eks. cancersmerter. Dosering: Individuell dosering som avpasses slik at smertegjennombrudd unngås. Dosering avhenger av graden av smerte, pasientens alder og tidligere bruk av smertestillende midler. Dosering hver 12. time. Depotgranulat: Innholdet av 1 dosepose 20 mg blandes med minst 10 ml vann. Depotgranulatet kan ev. drysses over en skje passende myk føde, eksempelvis grøt eller yoghurt og inntas straks. Depotgranulatet må svelges helt, må ikke tygges eller knuses da dette vil kunne føre til for rask absorpsjon av morfin. Depottablettene svelges hele, skal ikke deles eller knuses. Voksne: Pasienter med sterke smerter, som ikke påvirkes av svakere opioider bør starte med en dosering på 30 mg hver 12. time eller den dosen som hindrer smertegjennombrudd. Behandlingen innledes med at den morfindosen som gir smertelindring stilles inn ved hjelp av en korttidsvirkende formulering (tabletter, mikstur). Deretter stiller en pasienten over på samme døgndose (mg) av depottabletter eller depotgranulat til mikstur. Ved skifte fra parenteral morfinbehandling er det nødvendig å øke døgndosen. Dette for å kompensere for den endrede biotilgjengeligheten ved administrering av morfin peroralt. Vanligvis må dosen økes med størrelsesorden 100%, men individuell dosejustering er nødvendig. Reduksjon av dosen skal skje med gradvis nedtrapping. Eldre: Det anbefales en reduksjon i doseringen hos eldre pasienter. Kontraindikasjoner: Alvorlige respirasjonsvansker. Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene. Δ Forsiktighetsregler: Brukes med forsiktighet av pasienter med respirasjonsdepresjon, nedsatt lungekapasitet, hodeskader, forsinket ventrikkeltømming, obstruktive luftveissykdommer og kjent overfølsomhet for morfin. Bør ikke brukes samtidig med eller innen 2 uker etter seponering av monoaminoksidasehemmere (MAOH). Ikke anbefalt for preoperativt bruk eller til bruk i løpet av de første postoperative 24 timer. En reduksjon i doseringen anbefales hos eldre pasienter, ved hypotyreoidisme, ved alvorlig nedsatt nyre- eller leverfunksjon. Brukes med forsiktighet hos pasienter med økt intrakranielt trykk, hos pasienter med lavt blodtrykk ved hypovolemi, galleveisforstyrrelser, pankreatitt og hos opiatavhengige pasienter. Dersom det er mistanke om at paralytisk ileus kan inntreffe eller inntreffer under bruk, bør preparatet umiddelbart seponeres. Bør ikke gis til pasienter som skal underkastes «cordotomy» eller annen smertelindrende kirurgisk behandling de siste 23 timer før operasjon. Pasienter som er titrert til en effektiv dose bør ikke bytte mellom Dolcontin depotgranulat til mikstur og Dolcontin depottabletter, eller til andre morfinformuleringer ev. andre kraftige smertestillende midler uten at det foretas retitrering og klinisk vurdering. Pasienter med sjeldne arvelige problemer med galaktoseintoleranse, en spesiell form for hereditær laktasemangel (Lapp lactase deficiency) eller glukose-galaktosemalabsorpsjon bør ikke ta depottabletter. Pasienten bør advares mot å kjøre bil eller passe farlige maskiner. Interaksjoner: Det er blitt rapportert at monoaminoksidasehemmere reagerer med analgetika, ved å gi CNS-eksitasjon eller -depresjon med hyper- eller hypotensive kriser. Morfin potenserer effekten av alkohol, anxiolytika, anestetika, hypnotika og sedativa. Barbiturater forsterker opiaters og opioiders respirasjonsdepressive effekt. Kombinasjon bør derfor unngås. Rifampicin induserer metabolismen av oralt morfin så pass kraftig at det kreves høyere doser enn normalt for å oppnå analgetisk effekt. Klomipramin samt amitriptylin forsterker den analgetiske effekten til morfin, trolig pga. økt biotilgjengelighet. Dosejustering kan være nødvendig. Monoaminoksidasehemmere potenserer effekten av opiater og det bør gå minst 14 dager mellom medisinering med hvert legemiddel. Cimetidin hemmer morfinmetabolismen. Alkohol forsterker den respirasjonsdepressive effekten. Morfinintoksikasjon med respirasjonsdepresjon kan oppveies med nalokson. Depotgranulat til mikstur: Samtidig bruk med antacida kan føre til en raskere frigjøring av morfin enn ellers forventet. Dolcontin depotgranulat til mikstur og antacida bør derfor gis med minst 2 timers mellomrom. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Morfin skal ikke brukes i andre fødselsfase eller ved for tidlig nedkomst fordi det kan gi neonatal respirasjonsdepresjon. Langvarig bruk av morfin under svangerskapet kan gi fysisk avhengighet og abstinenssymptomer som kramper, irritabilitet, brekninger og økt dødelighet hos den nyfødte. Morfin skal ikke brukes ved graviditet. Overgang i morsmelk: Morfin går over i morsmelk. Beregnet dose barnet får i seg er maksimalt 6% av morens vektjusterte dose. Hos nyfødte er halveringstiden mye lengre enn hos voksne. Det er mulig at barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør derfor ikke brukes under amming. Bivirkninger: Tilvenning og toleranse er sjelden et problem ved behandling av sterke smerter. De vanligste bivirkningene er obstipasjon og kvalme samt døsighet. Obstipasjon forekommer hos alle pasienter, kvalme hos ca. 30% av de oppegående pasientene. Hyppige (>1/100): Endokrine: Økt ADH-frigjøring med svette og urinretensjon. Gastrointestinale: Obstipasjon, kvalme, brekninger. Syn: Miose. Urogenitale: Urinretensjon. Øvrige: Døsighet. Mindre hyppige: Luftveier: Bronkokonstriksjon. Neurologiske: Konfusjon, dysfori, eufori. Sentralnervesystemet: Respirasjonsdepresjon. Urogenitale: Urinveisspasmer. Øvrige: Galleveisspasmer, kløe. Sjeldne (<1/1000): Sirkulasjon: Ortostatisk hypotensjon. Obstipasjon og kvalme bør forebygges gjennom tilførsel av hhv. laksantia og antiemetika. Døsighet avtar som regel etter noen dagers behandling. Spasmer i galle- og urinveier kan opptre hos disponerte personer. Den respirasjonsdepressive effekten er doseavhengig og utgjør sjelden noe klinisk problem. Overdosering/Forgiftning: Letal morfindose for voksne (uten tilvenning) 200-300 mg pr. os, for små barn ca. 20 mg pr. os. Toksisk dose for voksne 60-100 mg pr. os, barn 5-10 mg pr. os. Morfinintoksikasjon med respirasjonsdepresjon kan oppheves med nalokson: Gis i.v. 0,4 mg til voksne (barn vanligvis 0,01 mg/kg), kan gjentas hver 3.-4. minutt inntil normal respirasjon. Deretter gis 1-2 ganger initialdosen i.m. (dvs. voksne 0,4-0,8 mg). Hvis en har kontroll over respirasjonen kan en først gi nalokson i.m. og så senere i.v. for å vekke pasienten. Etter i.v. injeksjon begynner virkningen etter 30-60 sekunder og varer vanligvis i 45-60 minutter, så må dosen gjentas. Etter i.m. injeksjon begynner virkninger etter 10 minutter og varer i 2-3 timer. Pasienten observeres i 24 timer pga. fare for tilbakevendende respirasjonsvansker. Dersom det ikke sees effekt etter 2-3 naloksondoser, tyder det på at forgiftningen skyldes ikke-narkotiske stoffer. Nalokson kan fremkalle kraftige abstinensreaksjoner og må brukes med forsiktighet ved analgetikaavhengighet. Se Giftinformasjonens anbefalinger N02A A01 og N02A A. Egenskaper: Klassifisering: Opiumsalkaloid. Opioidanalgetikum. Virkningsmekanisme: Sentral smertestillende effekt. Absorpsjon: Nesten fullstendig. Biotilgjengelighet ca. 30%, men varierer vanligvis mellom 10% og 50%. Virkestoffet utløses gradvis ved passasjen gjennom mave-tarmkanalen. Maks. analgetisk effekt inntrer etter 2-6 timer og varer i 8-12 timer. Proteinbinding: Ca. 35%. Fordeling: Distribusjonsvolum ca. 3 liter/kg. Halveringstid: 2-3 timer. Metabolisme: Morfin metaboliseres hovedsakelig via konjugering med glukuronsyre til morfin-3-glukuronid (inaktivt) og morfin-6-glukuronid (aktivt). Morfin og dets metabolitter gjennomgår enterohepatisk sirkulasjon. Utskillelse: Via nyrene. Clearance ca. 24 ml/minutt/kg.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #10 Skrevet 30. august 2008 Det sa det meste. Ville aldri i verden utsatt barnet mitt for dette. Jeg sluttet å ta epelepsi medisiner også. For det kunne gi fossterskader. Hun gynekologen mente det var værre for babyen hvis jeg fikk epelepsianfall. Men jeg tok sjansen, og det gikk fint. Fikk et friskt barn. Rusmisbruk går i arv. Det ser man jo av din familiehistorie også. Når du utsetter babyen for morfin i din mage, øker mest sannsynlig sjansen for at han blir rusmisbruker - akkurat som deg.. Håper for barnets og din del at du slutter med Dolcontin.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 Noen ganger trenger man litt beskyttelse mot segselv? Er det ulovlig å snakke nedverdigende om legen din? Her jeg bor er urinprøver under oppsyn vanlig blant rusmisbrukere, som ikke ruser seg mer, som blir foreldre - sier de selv ihvertfall. Du visste vel selv at det ville gå den veien når du ble gravid, for verken familien din eller miljøet rundt dem/deg høres helt sunt ut. Ta imot den hjelpen som tilbys, og dersom du ikke gjør noe galt har det ingenting å si om du må levere urinprøver 1 eller 2 ganger i uka for å vise at du fortsatt er ren.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 Jeg har smerter i beina etter en senskade fra diabetes som var dårlig regulert i mange år, helt uholdelige smerter ja faktisk!!!! Vanlige folk som får det? Joda det er da det, både kreftpasienter, og andre med sterke smerter kan få dette, jeg fikk dette allerede som 17 åring, gikk på det en stund ble bedre trappet ned, og fikk tilbakefall av sykdommen, og nå har jeg gått på dette i snart tre år igjen. Du/dere må skjønne det at jeg selvfølgelig skulle ønske jeg slapp dette, spes med hensyn til barnet i magen, og det har vært forsket endel på hva som er best for barnet, at mor trapper ned i sv.skap el etter fødsel, selvf er det best å trappes ned så mye man kan, men det er ikke bra vis barnet for abstinens i magen, da er det bedre at dette , vis det skulle skje, skjer etterpå hvor det kan overvåkes.. Halvparten av barn som blir født av mødre som er avhengige av opiater, blir ik født m abstinens ... Så etter avtale med flere forskjellige leger, er det avtalt at jeg skal trappe ned så mye jeg klarer så sakte som mulig slik at barnet ikke lider av abstinens, og at jeg skal være smertefri, da jeg ikke sover spiser mister all kontakt med omverden og masse andre negative ting som heller ik er bra for ungen av disse smertene... Det var forresten ikke noen moralpreken jeg var ute etter, men et svar på hva slags rettigheter jeg evt har??`Også må jeg be dere lese før dere svarer, jeg skrev jeg gjerne ville ta 2 prøver, men ikke på legevakta det alle rusmisbrukerne også avlegger prøver, da jeg gjør det jeg kan for å skjerme meg fra dette miljøet, men hos fastlegen min der jeg aldri møter folk fra fortiden.... Og taushetsplikt er taushetsplikt uansett!!! Ikke missforstå jeg ønsker all hjelp jeg kan få, men er uenig i måten ting blir gjort på her, det skaper bare mere stress og angst for en som fra før av ikke trenger det... Jeg ønsker å bli behandlet med verdighet og respekt selvom jeg har gjort feil tidligere i livet... Ønsker kun sakelige svar, moralprekner er ikke nødvendig... Og spm mitt var hva slags rettigheter har jeg?????????
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #13 Skrevet 30. august 2008 Klarer ikke engang lese igjennom det du har skrevet her. Hvem er hun og han og hun? Litt vanskelig, fint om du kunne delt det opp i av snitt. Skulle du hatt noen rettigheter da? Med tanke på bakgrunnen din? Skjønte ikke helt greia her jeg..
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #14 Skrevet 30. august 2008 Du skulle ikke bare kontakte en advokat? Mtp rettigheter. Da har du noen som kan hjelpe deg litt med hvor langt du skal strekke deg, for det beste skal visstnok være samarbeid - men uten at du skal måtte godta å bli overkjørt. Jeg vet ikke om fri rettshjelp kanskje er noe for deg?
Cat.68 Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Heg aner ikke hvilke rettigheter du har men slik du beskriver det skal det IKKE være. Jeg anbefaler deg å registrere deg på www.narkoman.org og eventuetl ta kontakt med Foreningen for human narkotikapolitikk for råd og veilledning. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 Jeg vet ikke noe om det du spør om, men jeg håper det går bra med deg og babyen din.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Anonym 22:55 Klarte helt fint å lese det jeg.Alle folk har rettigheter uansett hva det er. Så ikke sitt på din høye hest og kritiser. Hun prøver så gogt hun kan! Men dette er nok ikke rette forum for ordentlige svar fra folk med empati.. Prøv denne siden du : narkoman.org Der har de greie på det meste. og kan sette deg i kontakt med folk som vet! Stå på videre du. Og lykke til med alt! Rusmisbrukere og tidligere rusmisbrukere er også mennesker!!
Cat.68 Skrevet 30. august 2008 #18 Skrevet 30. august 2008 Jeg aner ikke hvilke rettigheter du har men slik du beskriver det skal det IKKE være. Jeg anbefaler deg å registrere deg på www.narkoman.org og eventuetl ta kontakt med Foreningen for human narkotikapolitikk for råd og veilledning. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #19 Skrevet 30. august 2008 Selv om du er tidligere rusmisbruker har du ingen spesielle rettigheter. Barnets beste skal stå i sentrum uansett, og jeg håper virkelig du blir fulgt nøye opp slik at barnet får det så bra som mulig. Kan ikke skjønne at du er villig til å gamble med barnet ditt- du snakker om 50% ikke blir født med abstinenenser?? Er dette virkelig godt nok for deg? Som rusmisbruker er du nok vant til å la alt sentrere rundt deg men om det noen gang er på tide å tenke på andre så er det vel nå. Ingen smerte hos deg som forelder kan forsvares med å sette barnets helse og liv på spill!! For all del- all ros til deg som har klart slutte og jeg er ingen tyrann, skjønner du har hatt det vanskelig og at det fremdeles er det. Men du må nok forvente å bli fulgt med både nå og etter barnet er født. det beste du kan gjøre er å samarbeide og ikke se på det som en straff som du håper du kan slippe fra!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2008 #20 Skrevet 31. august 2008 Tusen takk for mere saklige svar:) Ja jeg har ikke tenkt å finne meg i bli behandlet på denne måten, jeg ønsker selvfølgelig et ålright samarbeid med folk som ønsker å hjelpe meg, og barnet, med da skal da ikke være nødvendig gjøre det på en måte som dette??? Ja jeg får prøve den siden dere anbefaler , takk for tipset:) Svar på om at halvparten får abstinens er godt nok for meg, JEG SKULLE SÅÅÅÅ GJERNE ØNSKE JEG IKKE MÅTTE TA DISSE MEDISINENE FÅR Å FUNGERE,SPES NÅ I SV.SKAPET... men dette er råd fra folk som forsker, og har greie på dette, jeg håper av hele mitt hjerte at min lille stakars baby slipper lide for at mor ikke klarte passe på diabetesen sin i ungdoms årene ... Jeg håper å trappe ned så mye som mulig, å ber om at det at jeg gjør mitt aller beste skal være godt nok:)) Etter å ikke ha sovet mer enn et kvarter hver natt i tre mnd tid med smerter, ikke får i deg mat, er du ganske langt nede, og det at legene gav meg de mesisinene jeg trengte den gangen har reddet livet mitt! Det er jo ikke noe kjangs for min lille vis jeg får så vondt at jeg ikke orker leve mere, noe jeg har vært igjennom i disse smerte periodene flere ganger... Men jeg skjønner det at folk trenger mere opplysninger om temaet i dette landet, så det er noe jeg virkelig ønsker å jobbe med når svangerskapet er over... Takk for alle lykkeønskninger, jeg har i vært fall tenkt å bruke sinnet mitt til noe positivt denne gangen:) HI
Cat.68 Skrevet 1. september 2008 #21 Skrevet 1. september 2008 Send meg en Pm så skal du få navnet til noen jeg trur kan hjelpe deg ;o)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #22 Skrevet 1. september 2008 jeg syns det er mange anonyme her som misser poenget fullstendig! ja, greit, jeg er enig at man ikke skal ta noe som helst i svangerskapet, men dette er jo ikke dilemmaet til HI. syns det virker som om hun er fullstendig klar over problematikken og ønsker å gjøre noe med det! jeg kan ikke skjønne hvorfor hun skal ha mindre rett på respekt og anstendig behandling enn resten av oss? det er jo helt uakseptabelt av en saksbehandler å diskutere henne med utenforstående. snakk om å gjøre vondt verre! det er jo så uprofft som det går ann. Det finnes noe som heter taushetsplikt og den blir jo helt klart brutt her. kjære HI jeg håper at du har ork i deg til å ta dette opp med rette instansen. selv om du har gjort noen mindre bra valg her i livet, betyr ikke at du skal straffes for det i evig tid. du fortjener respekt som alle andre. du skal stå på kravet og kreve at du får riktig behandling! når det kommer til tiltakene som er foreslått/bestemt, så håper jeg at du godtar alt dette. det virker som om du ikke har så mye valg, det er jo til barnets beste og jeg velger å tro at du kun ønsker det beste for ditt ufødte barn og deg selv! du må nok bare bevise om og om igjenn at du har forandret deg. lykke til og store klemmer fra meg
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #23 Skrevet 2. september 2008 Tusen takk for det, flott at ikke alle er like fordømmende... Det er klart jeg ønsker det beste for mitt ufødte barn, og meg selv:) Det er derfor jeg er så uenig i måten ting ble gjort på her, får det har i hvertfall ikke vært til hjelp for meg, bare skapt masse hodebry, deprisjon, angst, og nerver... Men har roet meg litt de siste dagene, og tenkt å heller bruke dette til noe positivt! Dama jeg pratet om her skal få høre dette, skal skrive en skriftlig klage til hennes sjefer, og fylkesmannen og har et sterkt ønske om å bytte kurator som jeg kan ha et godt samarbeid med i stedet:) Ja ja lykke til dere andre med livene deres dere også:=) Klem klem HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå