mamma til 2 og lille frøet.. Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Jeg syns det er så mange som dømmer disse rasene. De har alltid hatt ett dårlig rykte på seg. Er det noen som blir bitt av slik rase kommer det i media med en gang og de fremstilles som farlige. Men er det en liten hunderase som biter er det ingen som hører om dette.. En undersøkelse viser at det er de små hunderasene som er de hissigste og de som biter mest. Jeg har selv jobbet i en kennel, der var det de småsom var de hissigste. Men jeg forstår godt at de som ikke kjenner de rasene som schæfer og rottweiler er skeptiske, det var jeg og før jeg selv kjøpte en schæfer for 5 år siden. Hun er den snilleste og mest trofaste hunden jeg kjenner. Har og en datter på 10 mnd og de så fint sammen, og er beste venner.. Jeg lar de alldri være alene for man kan jo ardri være 100 % sikker, men sånn er det jo med alle famile hunder. Dette er IKKE siden til å klage på disse hundene, MEN å gi de mye ROS!!!!!! :)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 er vel heller sånn at samfunnet generelt har gjort at de får dårlig rykte. feks gjennom film og sånt. og de ser store og skremmende ut. mange tenker vel at det er en grunn til at de bruker disse hundene som politihunder isteden for en dvergpuddel feks. men det er da ikke nødvendig å bli sint på hver enkelt person som har dette synet. da blir du gående rundt med mye sinne, hehe! man kommer ikke så langt med sinne, det får du ikke forandret en dritt med. prøv med forståelse og empati. sett deg inn i disse personenes tanker og prøv å finn ut av hvorfor de tenker som de gjør, først da kan man gjøre noe for å forandre holdingen til folk.
UpsyDaisy Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Jeg blir så sint på dere som tilsynelatende er mer glad i hunder enn i mennesker!
mamma til 2 og lille frøet.. Skrevet 30. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2008 Dette er siden til ROS ikke RIS!!!!!!!!!!!!
Trulte76 Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 jeg har kun kjent til to rottweilere. Ene var godt dressert og kjempesnill hund, den andre hadde eiere som ikke hadde peiling, så den tok makta ja, så den ble omplasert til noen som kunne med sånne hunder. Jeg selv liker disse hundene veldig godt Utrolig fine hunser, men de trenger oppdragelse for å bli gode snille hunder. schæfere kjenner jeg mange av og bare snille gode familie hunder. Skulle jeg hatt hun skulle jeg hatt schæfer Så ja de har fått et dårlig rykte uten grunn. Alle hunder kan være farlige, kommer an på oppdragelsen deres og hvilket lynne de har. Noen raser værre enn andre, men typiske familie hunder kan også være "farlige" hunder.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Jeg ble bitt av en sjefer som liten og det har satt et støkk i meg, og ja jeg er skeptiske til den rasen, det samme med Rottweilere. Så værsågod vær sint. . .
Gjest Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Jeg blir trist jeg,, ikke sinna men trist Schæfer er min abolute yndlingsrase,bare vært borti de snillste og godeste schæfere Vi hadde en utrolig flott schæfertispe når jeg vokste opp som bare var helt utrolig, hun var snill som et lam og en kaninunge var større rovdyr enn henne hehe. Hun var lydig og veldig glad i mennesker, men mange mennesker var ikke så glad i henne stakkars var få som ville hilse på, de som gjorde det var stort sett eiere av liknende hunder. Det som er så rart er at mamma har en cocker spaniel nå sm ALLE vil hilse på, men hun er et skikkelig råskinn som man egentlig burde passe seg litt for om hun er i riktig lune. Jada, om schæferen ville så kunne hun gjort MYE større skade en cockeren, MEN nå er det ikke sånn at alle hunder er farlige heller! Selvom en stor hund kan gjøre mere skade så er det færre av de som VIL gjøre det. Som jeg har nevnt i slike diskusjoner som dette før så er de faktisk golden retriver som det registreres flest bitt på! Enda det er så og si like mange rottweilere og hvertfall like mange schæfere her til lands. Dachs og cockere er også kjent for å være lunefulle hunder, selvom disse 3 rasene er raser som aaaalle synes er så søte og koselige hunder.. Vi har hatt flere venner og bekjente med schæfre og rottweilere men jeg har aldri vært borti enn som har vært aggressiv! Jeg har derimot blitt bitt av andre hunder.. Jeg kan godt forstå at noen er redd for store hunder, jeg liker ikke at ukjente store hunder kommer byksende mot meg for eks jeg heller, men så lenge hunden går i bånd og eieren ser ok ut så er ikke jeg enstelig hvertfall.. Er ikke i tvil om at jeg skal ha schæfer når vi en gang flytter i hus de er så gode og smarte bikkjer og en flott tur og kose venn!
Gjest ->>- Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Jeg vil heller at treåringen min angripes ti ganger av en rasende chihuahua enn én gang av en rasende rottweiler, for å si det slik ... Hunder er rovdyr. Det (be)dømmer jeg dem glatt som.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 Hallo ! Hva er det å hisse seg opp for da ? Det er bikkjer - ikke mennesker. Liker ikke noen hunder jeg da - men det er klart jeg er mer skeptisk til store / krafitge hunder som virkelig kan skade, enn sånne små teppetissere.
cherry coke Skrevet 30. august 2008 #10 Skrevet 30. august 2008 Jeg elsker hunder, og har vært hundeeier selv. Men jeg forstår godt at folk blir redd og engstelig for visse raser. Da spesielt om man har en liten frykt for hund selv, og har vært utsatt for aggressive hunder. Er vedlig skeptisk til hunder blant barn for eksempel. Har hørt flere eksempler der hndeeier sier; bare klapp han, han er så snill så, han biter ikke. Dette VET man aldri, for man kan ikke vite hva som trigger en hund.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 Moren min er livredd rottweilere, og en dag spurte jeg hvorfor ialle dager hun er redd akkurat og bare den rasen. Vel, det utrolig fornuftige svaret hun kom opp med var at DE SER SÅ SKUMLE UT... også er de SORTE! Jeg lo så jeg nesten tissa i buksa.. Dette er dama som daglig kosesusser på min sorte Staffordshiretipse!! Jadda.. Fordommer er en fin ting, være seg det er mot sorte hunder eller sorte mennesker. Ellers kan jeg også si at mora mi har kosesussa på pitbullene mine i sin tid også!! Jeg blir også trist av folk som dømmer hunder etter rase. Men jeg har nesten gitt opp kampen. Blir helt matt av tråder som den ang. nabovalpen og av kommentarer som det er jo bare en HUND som ei over her skrev. Det er lett å si det når man ikke elsker disse hundene som sitt eget kjøtt og blod. (Som noen av oss faktisk gjør)
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 Siden dette er tråden for ros, og ikke ris, så kan jeg jo starte med litt ros da=) Jeg har vært krisehjem for to schäfere som skulle omplasseres. Da jeg meldte meg som krisehjem hadde jeg aldri hatt hund før, så mitt første møte med hundehold var da jeg fikk hjem en schäfertispe på 3-4 år. Ingen visste hva hun het eller nøyaktig hvor gammel hun var, fordi hun ble hentet fra en gammel mann som ikke husket det selv... Hun var ganske voldsom da hun kom ut av bilen, bjeffet og trakk i båndet, og jeg må innrømme at jeg ble litt engstelig. Men da vi kom inn og ble kjent, ble hun raskt min beste venn. Hun var fantastisk innomhus. Gikk løs når vi var borte, og sov sammen med oss i senga på natta. Men å ha henne med ut blant folk var håpløst. Jeg gikk turer der hvor jeg visste at jeg ikke kom til å møte noen. Hvis jeg møtte noen langs veien, så måtte jeg ned i grøfta og holde alt jeg greide mens de gikk forbi. Hun bjeffet og trakk, og mange ganger gråt jeg i frustrasjon!! Likevel ble jeg kjempeglad i henne, og gråt av sorg da de etter 1,5 måned hadde funnet et nytt hjem til henne... Den andre schäferen jeg fikk i krisehjem var en yngling på knapt et ord. Vill og leken, og ganske voldsom, men det var ikke noe vondt i ham. Men han også var fæl til å bjeffe på folk og andre hunder, noe som er problemet med en høy andel av schäferne. Og det er jo en av grunnene til at mange er redd for dem. Når det kommer en løs schäfer galopperende mot deg, og bjeffer som bare det, da skal det godt gjøres å ikke kjenne et snev av angst! Jeg er overhodet ikke redd for schäfere, i den forstand at jeg bekymrer meg for at en skal gjøre meg noe vondt. Men jeg ville ikke selv hatt en, mye pga andres fordommer, og fordi jeg ikke vil ha en hund som alltid bjeffer på alt! Har sett erfarne hundefolk som har lagt ned masse arbeid for å få bukt med bjeffingen, men det er så inngrodd i rasen at det virker som det er nesten umulig. Og de er jo vakthunder, så de skal jo varsle! Når det gjelder Rottweiler, så kjenner jeg ingen personlig. Så min kunnskap baseres på det jeg har sett på jobb. Og jeg har opplevd Rottweilere som uoppfordret har gjort utfall mot andre hunder på venterommet. Jeg har opplevd Rottweilere som har gjort utfall mot dyrlegen. Og jeg har sett flere som har på munnkurv på Rottweileren, før de tar den med inn. Jeg har også hilst på glade og vennlige, stabile Rottweilere. Men av alle dem jeg har møtt, så har det dessverre vært overskudd av dårlige individer! Men når jeg møter en ustabil Rottweiler, så skylder jeg uansett ikke på hunden, men på oppdrett og oppdragelse! Helt til slutt, så vil jeg bare si meg helt enig i at små hunder er de mest hissige! Jeg stikker aldri hånda mi bort til en papillon eller pomeranian. Men det som jeg synes er skummelt med enkelte av de større rasene, bl.a Rottweileren, men også f.eks Border Collien, er at de er så hoppende glade på forhånd. De logrer og nærmest klatrer opp i fanget ditt. Men hvis de plutselig føler seg presset (som de jo ofte gjør på bordet hos dyrlegen), så snur de helt om, og glefser. Småhundene derimot, kjefter og er sure helt fra de kommer inn døra... Uansett, så er det vi mennesker som må ta skylda for at hundene er som de er. Det er vi som først har avlet de fram, for senere å ihjelavle dem. Og det er vårt ansvar å oppdra hunden vår til å kunne fungere i samfunnet!
prekæs Skrevet 30. august 2008 #13 Skrevet 30. august 2008 Dømmer ingen hunder, men har store fordommer til enkelte hundeeiere. Understreker enkelte.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Dette står øverst her: Skravlesiden Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst. Ikke at :"Dette er siden til ROS ikke RIS!!!!!!!!!!!!". Man må lov å gi uttrykk for sin mening om hunder også,enten den er positiv eller negativ. Mvh
cherry coke Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 Enig med Prækes=) Det har alt å si hvilken "oppdragelse" hunden har fått/får. Jeg er en skikkelig hundeelsker, uansett rase. Savner ennå hunden min som måtte avlives for 3 år siden.
cherry coke Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Må bare få legge til at besteveninna mi har hatt 3 rottweilere. Og de var de beste, lydigeste, snilleste og mest lojale hundene jeg har vært ut for. De var utrolig kosete og vennlige. Og jeg kan heller ikke forstå at de kan SE skumle ut heller, for rottweilere er blant de nydeligeste hunderasene i verden=)
sannamin* Skrevet 30. august 2008 #18 Skrevet 30. august 2008 Tror kanskje det handler om hvorvidt vi mennesker forstår hundens adferd/språk/væremåte. Noe som er hundevitere sa faktisk at det er golden retrivere som ligger høyest i det å angripe/bite mennesker. Typisk familiehunde rykte på seg og folk tror de er snillere enn snillest. Hvis et menneske særlig barn kommer med armene ut eller fekter samtidig smiler med åpen munn viser tenner, så betyr dette fare for hunder og er det fremmede mennesker vil dette mulig være ekstra faretruende for hunden. Og da vil mulig hunden reagere instinktvis på dette. Schæfere/ rottweilere har et rykte for å være " farlige " hunder derfor ligger de lavere på bite statistikken- folk er redd disse rasene. ved å sette seg inn i og dermed vite mer om hundens språk vil en fortså mere hundens væremåte. Selv har jeg 2 dachser, snille som få men passer ekstra på når barn er i nærheten. merker at de blir litt redde på måten barn ter seg på. De er ofte raskt frampå og står nærmest over de. Det er også litt truende for de. Mye handler om uvitenhet og da blir en redd.
Askepott 3 barnsmor Skrevet 30. august 2008 #19 Skrevet 30. august 2008 Vi har rottweiler selv som er verdens snilleste, blir skikkelig provosert av folk her inne som tror at disse er så mye farligere enn andre hunder.Det er som andre sier at det er hundeeiernes oppdragelse av hunder som har noe å si for hundenes oppførsel!!
Gjest Skrevet 30. august 2008 #20 Skrevet 30. august 2008 Jeg har ikke noe problem med hundene i seg selv, er egentlig veldig glad i hunder, men jeg har problem med enkelte hundeelskende eiere som ikke eier empati for de som er redd for hunder! Verste jeg vet er folk som lar hunder gå uten bånd, lar dem løpe/gå mot folk på løst bånd osv under begrunnelsen "jammen h*n er jo så snill og grei og veldressert, h*n ville _aldri_ finne på å ...osv" Hvordan i he**** kan andre vite dette da? Synes det er vanvittig respektløst og det er også med på å opprettholde frykten og angsten for hunder når eiere ikke klarer å forstå at noen er redd for deres søte nusselige ultrasnille hunder....grrr....
kokosyklus Skrevet 30. august 2008 #22 Skrevet 30. august 2008 ja, hundene:) Ikke er de gode å ta på heller. Men snille er de!
Gjest Skrevet 30. august 2008 #24 Skrevet 30. august 2008 Hvorfor må alle like alle hunder egentlig? Spiller det virkelig noen rolle? Mange liker ikke katter. Synes dere de også er teite? Eller er det greit?
cherry coke Skrevet 30. august 2008 #25 Skrevet 30. august 2008 Jeg liker IKKE katter! Er sikkert kjempeteit i manges øyne=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå