Kikki1982 Skrevet 30. august 2008 #1 Del Skrevet 30. august 2008 Litt bakgrunnsinfo: Jeg jobber i et firma med ca 20 ansatte og har problemer med min overordnede/sjef. Firmaet har vokst hurtig de siste årene, og slik jeg ser det har de ikke klart å få rutinene til å henge med på lasset. Det aller meste er ustrukturert, vi klarer ikke holde frister, og ligger langt etter på mange ting som jeg ser på som viktige. Jeg har alt for mye å gjøre, mine arbeidsoppgaver kunne fint vært fordelt på to stillinger. Når det gjelder min overordnede har jeg problemer med at jeg får ikke svar på ting jeg spør om, og vedkommende tar avgjørelser som egentlig ligger på mitt bord ”over mitt hode”. Overordnede kommer også stadig med nye prosjekter, som menes at jeg skal følge opp – men som jeg ser på som urealistiske å få gjennomført, og at man må ta det viktigste først. Jeg føler ikke at mine meninger blir hørt når jeg prøver å si fra om dette. Dette har pågått over lengre tid – så det er ikke bare hormonelt! Så til saken: På fredag kom ”dråpen”.. Overordnede kommer med flere flotte, men urealistiske ideer og sier at ettersom jeg ikke er her 100% neste år må jeg finne noen som kan være på jobb å følge opp dette!! Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine.. Jeg sa klart i fra om at dette så jeg ikke på som en del av mine oppgaver. Vedkommende svarer da med at ”dette kalles delegering” i en humoristisk-sarkastisk tone, og forlater rommet.. Jeg er 20% sykemeldt grunnet at jeg er veldig sliten og plaget med mange kynnere. Er i uke 32. Akkurat nå føler jeg mest for å sykemelde meg 100% for å komme meg vekk, men vet at situasjonen ikke blir noe bedre av det. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Har snakket med legen min om dette tidligere, og hun synes det er hårreisende noe av det jeg har fortalt. Nå gruer jeg meg til å gå på jobb igjen på mandag, tenker og stresser mye med dette, men håper jeg skal greie å koble ut litt i helgen. Har jeg noen rettigheter på dette? Må jeg skaffe min egen vikar?? Hvem kan jeg snakke med som vet? Setter STOR pris på alle innspill! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138572501-er-det-min-jobb-%C3%A5-finne-vikar-til-jeg-skal-i-permisjon-har-jeg-noen-rettigheter-langt-og-samme-som-3-trimester/
UnaH Skrevet 30. august 2008 #2 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg kan ikke noe omkring det rettslige, men synes det både er helt merkelig og helt galt at du skal få ansvaret for å finne en vikar. Har ikke hørt om andre som har opplevd dette tidligere. Det virker ikke som arbeidsplassen tar særlig hensyn til deg, og jeg synes ikke du skulle føle noe ansvar for hvordan dinne arbeidsoppgaver skal følges opp etter at du har gått ut i permisjon. Det eneste må være å legge til rette for at det skal bli lettest mulig å overta. Det er bedriften sitt ansvar å finne vikar til deg!!, på samme måte som det er bedriften som finner erstattere når noen sier opp. Det må jo også være i bedriftens interesse at vikaren som skal overta er mest mulig kvalifisert og oppegående, og da er det innlysende at din leder må ta denne jobben. Synes oppførselen til lederen din virker som ansvarsfraskrivelse+at hun legger en veldig tung byrde på deg nå når du hovedsakelig burde konsentrere deg og å avslutte andre oppgaver eller overføre dem til kollegaer. Synes også det er rimelig sent å begynne å tenke på vikar bare 5 uker før du skal ut i permisjon. Det er ikke så veldig mange gravide som jobber 100% helt frem til permisjon. Jeg synes du skal ta en ordenlig prat med din leder og si at du har fått beskjed fra din lege om å trappe ned, og at sannsynligvis kommer til å bli helt eller delvis sykemeldt. Det er viktig å ta hensyn til seg selv!! Erfaringen min er at arbeidsplasser/ledere ofte kjører på helt til ansatte setter ned foten og sier i fra. Si at dere nå burde begynne å prioritere hvordan du skal bruke den siste tiden du har igjen, og hvem som skal overta dine oppgaver. Tror dette også er det beste for din arbeidsgiver. Det er bedre at dere begynner å jobbe med dette nå enn at du fra en dag til en annen går ut i 100% sykemelding pga slitenhet, frustrasjon og stress. Lykke til, og husk å tenke på deg selv og babyen først og fremst!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138572501-er-det-min-jobb-%C3%A5-finne-vikar-til-jeg-skal-i-permisjon-har-jeg-noen-rettigheter-langt-og-samme-som-3-trimester/#findComment-138573682
mooch Skrevet 31. august 2008 #3 Del Skrevet 31. august 2008 Det er ikke din jobb å finne vikar, men du kan jo si at du gjerne ringer manpower og ber dem om å finne en. Det er vel også forsåvidt omtrent den eneste muligheten hvis dere skal finne en raskt nok til at dere har tid til opplæring. Men det koster jo selvsagt en del. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138572501-er-det-min-jobb-%C3%A5-finne-vikar-til-jeg-skal-i-permisjon-har-jeg-noen-rettigheter-langt-og-samme-som-3-trimester/#findComment-138581182
Kikki1982 Skrevet 31. august 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 31. august 2008 Takk for innspill UnaH og mooch! Føler vel heller ikke at jobben tar spesielt hensyn.. Gleder meg til om fem uker når jeg skal ut i permisjon, og jeg kommer nok til å ha øynene åpne i løpet av permisjonstiden etter nye jobbmuligheter. Manpower har jeg ikke tenkt på.. Jeg skal ta kontakt med de på mandag og høre hvor mye det koster. Eller vet noen ca hvor mye de skal ha? Da har jeg iallfall mitt på "det rene", sjefen kan ikke klage for at jeg nekter å finne vikar, noe jeg ser for meg kommer til å skje dersom jeg sier at jeg forventer at arbeidsgiver ordner dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138572501-er-det-min-jobb-%C3%A5-finne-vikar-til-jeg-skal-i-permisjon-har-jeg-noen-rettigheter-langt-og-samme-som-3-trimester/#findComment-138581528
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #5 Del Skrevet 19. september 2008 Hei Kikki! Nei, i utgangspunktet er det ikke din jobb å finne en vikar for deg til du skal ut i permisjon. Det måtte i så tilfelle være dersom dette er en del av dine daglige arbeidsoppgaver. Dersom du sitter i en stilling der du har personalansvar og ansvar for tilsettinger i firmaet, ja, da kan det vel være naturlig om du bes være behjelpelig. Synes lederen din er både "ubehøvlet" og lite følsom. Lykke til. Nå har du nok ikke lenge igjen til permisjonen uansett. Anonym juristmamma Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138572501-er-det-min-jobb-%C3%A5-finne-vikar-til-jeg-skal-i-permisjon-har-jeg-noen-rettigheter-langt-og-samme-som-3-trimester/#findComment-138727726
Opsideisi <3 Superfødeklar! Skrevet 20. september 2008 #6 Del Skrevet 20. september 2008 Hei. Hvis du ikke har en stillingsbeskrivelse som tilsier at du har personalansvar, er det ikke din oppgave å finne avløser når du går ut i permisjon. Dette er din overordnede sin jobb. Det virker på meg som hun "delegerer" dette ansvaret over på deg, fordi hun selv ikke gidder å gjøre det. Dette er latskap fra hennes/hans side. Du kan derimot stille deg fleksibel til å lære opp vikaren som hun velger ut som ersatter for deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138572501-er-det-min-jobb-%C3%A5-finne-vikar-til-jeg-skal-i-permisjon-har-jeg-noen-rettigheter-langt-og-samme-som-3-trimester/#findComment-138731861
Kikki1982 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 22. september 2008 Takker for svar alle sammen! Jeg har nå 2 1/2 uke igjen til jeg starter permisjon, og fortsatt er ingen vikar på plass. Nevnte for arbeidsgiver at jeg kunne ta kontakt med Manpower, men fikk til svar: "Nei, vent med det, vi ønsker å avvente situasjonen"!! Jeg ble nærmere sjokkert.. Så nå ser det ikke ut til at jeg får lært opp noen ny til å overta mine oppgaver en gang! Det eneste jeg føler jeg kan gjøre er å fokusere på å gjøre det så enkelt som mulig for en "utenforstående" å gå inn i mine oppgaver. Tenker med gru på når jeg evt. skal tilbake i jobben etter et år i permisjon, og alt er bare surr.. :-/ Kjenner jeg gruer meg litt til det, tror jeg kommer til å ha øynene åpne etter andre jobber i permisjonstiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138572501-er-det-min-jobb-%C3%A5-finne-vikar-til-jeg-skal-i-permisjon-har-jeg-noen-rettigheter-langt-og-samme-som-3-trimester/#findComment-138743994
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå