Ella78 m/ A&M Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Jeg prøver meg her, siden det er liten aktivitet på kolikkdebatten.... Jeg har en gutt på snart fem uker som den siste uken har endret litt oppførsel. Han ser ut til å ha problemer med å få ut bæsjen, altså han ligger og "presser" stadig vekk, uten at det skjer noe. Han blir frustrert, og til tider skriker han på en måte som sier meg at han har direkte vondt (iltre skrik). Han roer seg de gangene han faktisk får bæsjet. Denne skrikinga er helst på ettermiddagen og tidlig kveld, men han kan godt sove en time etter å ha spist midt inni dette, for så å begynne "pressinga" og gråtinga når han våkner... Er denne "pressinga" typisk kolikk? Han roer seg ofte i armene mine når jeg bærer og bysser på han, for så å sette i gang med gråtinga igjen når jeg forsøker å legge han ned (må jo hvile armene innimellom). Bør jeg forresten gå til legen og få bekreftet/avkreftet at det er kolikk. Kan legen eventuelt hjelpe i det hele tatt? Hva pleier legen i tilfelle å gjøre? Får man medisiner? Henvisning til kiroprakter? Tror dere dette er kolikk, eller bør jeg gå til legen og sjekke at det ikke er noe annet med fordøyelsen hans? Jeg ammer ikke, og har forsøkt å bytte mme. Dette har muligens hjulpet litt, men det er "bare" tre dager siden jeg skiftet fra Nan til Hipp. Hvor lang tid må jeg regne før jeg merker forskjell? Dette ble mange spørsmål på en gang. Takknemlig om noen gidder å svare...
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Hei! Vet ikke om det er typisk kolikk, men det høres ut som noe av det samme som vi sliter med. Gutten vår har kolikk... av "klassisk type" i følge lege, helsesøster og kiropraktor. Han sliter med akkurat det du nevner. Oftest om morgenen og om kvelden. Men til forskjell fra dere så skriker han store deler av dagen i tillegg. De gangene han presser, gråter han ikke fullt så mye, bare kommer med skrik innimellom. Etter at han har fått ut litt luft og litt bæsj er han rolig kanskje opp til en halv time, Men etter neste måltid bærer det avgårde igjen.... Gutten min får kun mm. De eneste gangene han ser ut til å kunne trøstes (hvis det går) er som du sier å gynges i armene (vi har også kjøpt en gynge fordi man blir veldig sliten i armene etter noen uker med byssing!) og smukken er også god å ha. Han aksepterte smukken for bare to dager siden, og det krevde mye jobbing. Sukkervann har hjulpet av og til. Men for det meste er det texas fra morgen til kveld. Natta er oftest roligere hos oss (takk og lov), men jeg våkner ofte v at han ligger og presser/stønner da også. Synes du skal få en lege til å konstatere kolikk. Greit å utelukke at det er noe annet. Vi fikk rådet av legen å gå til kiropraktor. Har prøvd dette nå, men er usikker på effekten ennå. Vi har fulltidsjobb med junior både sambo og jeg, og nå er vi så slitne at jeg får sykmelding en uke (= så sliten at jeg ikke er i stand til å ta meg av barnet) derfor kan samboeren min overta permisjonen min den tiden jeg er sykmeldt. Har dessuten alliert meg med venner, venninner, tanter, mødre onkler og tanter for hjelp og avlastning. Bare å få sove en time, eller å noen til å støvsuge er gull verdt. Mitt råd er søk hjelp i tide, kanskje det er en mulighet for å snu en dårlig trend. Er redd vi ventet litt for lenge (jeg trodde små babyer gråt litt mye bare...) og i følge kiropraktoren er det lettere å gjøre noe dersom man kommer tidlig til behandling. Send meg et PM dersom du lurer på noe. Håper det ikke er kolikk gutten din har!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Glemte å si at gutten min er 5 1/2 uke gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå