Ella78 m/ A&M Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Jeg har en gutt på snart fem uker som den siste uken har endret litt oppførsel. Han ser ut til å ha problemer med å få ut bæsjen, altså han ligger og "presser" stadig vekk, uten at det skjer noe. Han blir frustrert, og til tider skriker han på en måte som sier meg at han har direkte vondt (iltre skrik). Han roer seg de gangene han faktisk får bæsjet. Denne skrikinga er helst på ettermiddagen og tidlig kveld, men han kan godt sove en time etter å ha spist midt inni dette, for så å begynne "pressinga" og gråtinga når han våkner... Er denne "pressinga" typisk kolikk? Han roer seg ofte i armene mine når jeg bærer og bysser på han, for så å sette i gang med gråtinga igjen når jeg forsøker å legge han ned (må jo hvile armene innimellom). Bør jeg forresten gå til legen og få bekreftet/avkreftet at det er kolikk. Kan legen eventuelt hjelpe i det hele tatt? Hva pleier legen i tilfelle å gjøre? Får man medisiner? Henvisning til kiroprakter? Tror dere dette er kolikk, eller bør jeg gå til legen og sjekke at det ikke er noe annet med fordøyelsen hans? Jeg ammer ikke, og har forsøkt å bytte mme. Dette har muligens hjulpet litt, men det er "bare" tre dager siden jeg skiftet fra Nan til Hipp. Hvor lang tid må jeg regne før jeg merker forskjell? Dette ble mange spørsmål på en gang. Takknemlig om noen gidder å svare...
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Hei Ella. Endelig noe jeg kan komme med ørlittegranne erfaring på Dette er helt likt sånn veslegutt hadde det. Jeg var helt fortvilet. Han gråt, presset, fikk ikke ut bæsjen... Det var en helt jævelig tid. Det første jeg gjorde var som deg: byttet til HIPP. Bruker denne fremdeles, selv om jeg ikke tror den har direkte innvirkning. For oss er den best i allefall. Så reiste jeg til kiropraktor. Han trodde det var kolikk. Fikk 3 behandlinger. Men gutten gråt, og presset. Bare harde klumper. Reiste til barnelegen her på byen. (gutten var da 4 uker) Han ba meg sette ørlittegranne klyster, for å få ut den "proppen" som stoppet opp inni der. Deretter puttet jeg malt i alle tåteflasker. Brukte også Minifom dråper for å sprekke lufta i tarmene. (om ikke gutten min ville ha malt, eller malten ikke virket anbefalte legen duphalac i melken). Etter det har avføringen kommet oftere, og er mye bedre. Det blei en ny rolig baby. Barnelegen sa Damian hadde kolikk og obstipasjon. Selv tror jeg kun det var obstipasjon. Men kan jo være kolikken blei borte ved hjelp av minifom dråpene. Trengte ikke henvisning til kiropraktor. Jeg ringte selv. Fikk time veldig fort. Definisjonen på kolikk er at barnet må gråte mer enn 3 timer, 3 ganger i uken. Det står også i bøkene at om ikke barnet har fått kolikk innen det er 4 uker, så får de det ikke eller. (det vet jo ikke jeg om stemmer, stod det i spedbarnshåndboken tror jeg det var). Så legen min hjalp meg masse. Bare det med klyster er det veldig få som har tenkt på av de jeg har snakket med etterpå. Var ikke mye jeg trengte å gi. Og det er kun olje for å smøre tarmen å få det ut. Måtte gjøre det to ganger. Men det bør du snakke med legen din om. Jeg brukte kvinnekateter for å ha så tynn slange som overhodet mulig. (det skal sies at jeg som hjelpepleier syntes det var litt rart å skulle sette klyster på ett så lite barn, men jeg dobbelt sjekket faktisk med barnevdelingen på sykehuset Telemark i Skien, og de sa at små mengder var greit.) Blei lang dette, håper jeg har kunnet hjelpe litt i allefall. Håper det ordner seg for dere. Det er forfærdelig når magen stopper opp.
barnekiropraktor Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Hei, Ella. Her høres det ikke helt ut som kolikk, men kolikk kan ha flere fremstillinger. Det høres mer ut som obstipasjon som din andre svarer har besvart. Jeg er kiropraktor som behandler mange barn. Du trenger ikke henvisning for å gå til kiropraktor, og undersøkelsen hos oss går ut på å finne en mulig årsak til hvorfor det er et problem å få ut bæsjen. Ofte ligger det en feil i øvre nakke eller i nedre korsrygg/bekken området som gjør at nervestyringen av tarmen og endetarmen ikke fungerer som den skal. Dersom dette er feilen er det enkelt å korrigere med vår behandling. Dette er en undersøkelse jeg hadde tatt på barnet mitt uansett. Dersom det er en feil der vil ikke andre i helsevesenet være i stand til hverken å finne eller korrigere denne. Jeg har litt problemer med å gi barn klyster eller parafin for å få ut avføringen over tid. Det er ikke problematisk å ta et klyster for å få ut proppen, men dersom det viser seg at dette må bli en jevnlig foreteelse må det ses etter grunner for obstipasjnen. Derfor - ta et besøk til en kiropraktor i ditt område som behandler barn, ta en sjekk der. Dersom det ikke er noen feil i systemet som kan korrigeres ved enkel kiropraktisk barnebehandling tar du kontakt med legen for mulig videre utredning av hvorfor gutten din er forstoppet (og mulig 1- 2 ganger med et klyster). Ta gjerne en titt på www.kiropraktorene.com under barnebehandling. Mvh Espen Ohren, kiropraktor i Horten
tonjemor* Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Heisann! Det kunne nesten vært meg som hadde skrevet dette innlegget bortsett fra at jeg fullammer!!! Jeg gir ikke flaske og bare ammer men alikevel blir det masse kaving og pressing....å GRINING!! hun gråter så fælt at ingenting annet enn pupp funker. Men viss hun får ut bæsjen så blir det rolig. Men trodde ikke barn som blir fullammet kunne bl forstoppet? Og den ene dagen bæsjet hun mye i løpet av hele dagen men grein hver gang det stod på. Hun virker veldig utilpass etter måltidet. Ligger på brystet mitt og vrir hodet fra side til side, spenner med bena og sovner kanskje siden hun har fått pupp og er mett, men ikke lenger enn 1 time før hun våkner av pressinga og griningen starter. Er det noe jeg spiser som er vanskelig for henne og fordøye? er det vondt for henne og bæsje? Eller hva er det som gjør henne sånn? På sene natten, morning og formiddag er hun som regel en engel =D det er som regel ettermiddag, kveld og tidlig natt hun er vanskelig. tilsammen i mer enn 3 timer og har nå vært vanskelig mandag, tirsdag og onsdag...er det kolikk?? Hilsen frustrert førstegangsmamma :-S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå