Gå til innhold

bakterieprøve pga tvillinger

lavita

Anbefalte innlegg

Skrevet

legen som tok den første ul og oppdaget at vi skulle ha tvillinger sa at det skulle tas en test vginalt og rektalt for å finne ut om man hadde en spesiell bakterie eller ikke.hadde man den måte man ta en antibiotikakur etter fødsel.

noen som vet hvilken prøve dette er og når den tas?

har hatt to ul til etter det og ingen har nevnt denne prøven.

er nå i uke 25.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke jeg heller.

Skrevet

Einaste eg har tatt første svangerskapskontrollen, og som eg i dag tok kontrollprøve på er blodprøve på om en er blodtype som er rhesus negativ eller positiv. Er en negativ, og babyen er positiv så for mor ei sprøyte etter fødsel...

Skrevet

Lavita!

Har ikke hørt om denne prøven...Høres litt merkelig ut, Men vil gjerne høre fra deg hvis denne prøven er noe alle tvillinggravide skal ha...

Skrevet

Hvilken prøve er dette?

Har ikke hørt noe om noe slikt...

Skrevet

hmmm... ingen som har hørt om dette? det er ikke i standarprøvene. skal til legen på mandag så jeg får høre med henne.skal si i fra her om det da. :)

Skrevet

prøvde å lete litt på nettet og fant litt om GBS streptokkokker.lurer på om det kan være den bakterien og den prøven som skal tas.ska som sagt skjekke med legen......

Skrevet

Det er ganske sikkert GBS legen din har snakket om. Det er ikke standard å teste for denne bakterien når du er gravid. Det er veldig vanlig at man har den i skjeden, og det er kun ett fåtall som får plager, og tilsvarende er det svært svært få barn som blir syke. Likevel er det kjekt å vite om man er bærer, slik at man kan få antibiotika under fødsel dersom det er behov.

Skrevet

Jeg ble lagt inn på grunn av utflatet livmorhals i uke 29, da fant de disse bakteriene (enkel test) og jeg fikk antibiotika intravenøst. De sa da at en infeksjon på livmorhalsen kunne påvirke livmorhalsen. Jeg klarte ihvertfall å ha ungene inne til uke 37.

Skrevet

Jeg tok faktisk denne prøven idag i forbindelse med 3. ul. Er 28+2. Legen tok en vattpinne i vagina, og deretter i anus. Fort gjort. De gjorde det i forbindelse med at de skulle måle lengden på livmorhalsen.

Legen nevnte at de gjorde det for å sjekke bakterier opp mot svangerskapsforgiftning (tror jeg..)

Skrevet

Det var nog Gbs läkaren menade. Jag har denna bakterien och ska ha ab i samband med fødseln.

Du får fråga läkaren på nästa kontroll.

Skrevet

Hei

Har snakket med legen.det er denne GBS bakterier dt er snakk om ja.det er vist litt forskjellig praksis fra sykehus til sykehus om prøven tas eller ikke. og vurdering fra pas til pas.har forstått det sånn at en infeksjon hos nyfødte kan gi alvorlig sykdom men at dette er en skjelden tilstand.

takk for alle svar og erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...