lavita Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 legen som tok den første ul og oppdaget at vi skulle ha tvillinger sa at det skulle tas en test vginalt og rektalt for å finne ut om man hadde en spesiell bakterie eller ikke.hadde man den måte man ta en antibiotikakur etter fødsel. noen som vet hvilken prøve dette er og når den tas? har hatt to ul til etter det og ingen har nevnt denne prøven. er nå i uke 25.
Gjest Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Einaste eg har tatt første svangerskapskontrollen, og som eg i dag tok kontrollprøve på er blodprøve på om en er blodtype som er rhesus negativ eller positiv. Er en negativ, og babyen er positiv så for mor ei sprøyte etter fødsel...
Tvillinger i januar:-) Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Lavita! Har ikke hørt om denne prøven...Høres litt merkelig ut, Men vil gjerne høre fra deg hvis denne prøven er noe alle tvillinggravide skal ha...
mortherese=mamma til twins! :) Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Hvilken prøve er dette? Har ikke hørt noe om noe slikt...
lavita Skrevet 30. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2008 hmmm... ingen som har hørt om dette? det er ikke i standarprøvene. skal til legen på mandag så jeg får høre med henne.skal si i fra her om det da.
lavita Skrevet 30. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2008 prøvde å lete litt på nettet og fant litt om GBS streptokkokker.lurer på om det kan være den bakterien og den prøven som skal tas.ska som sagt skjekke med legen......
Tvillingenekomiapril Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Det er ganske sikkert GBS legen din har snakket om. Det er ikke standard å teste for denne bakterien når du er gravid. Det er veldig vanlig at man har den i skjeden, og det er kun ett fåtall som får plager, og tilsvarende er det svært svært få barn som blir syke. Likevel er det kjekt å vite om man er bærer, slik at man kan få antibiotika under fødsel dersom det er behov.
roxanne Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Jeg ble lagt inn på grunn av utflatet livmorhals i uke 29, da fant de disse bakteriene (enkel test) og jeg fikk antibiotika intravenøst. De sa da at en infeksjon på livmorhalsen kunne påvirke livmorhalsen. Jeg klarte ihvertfall å ha ungene inne til uke 37.
Abelone76 Skrevet 8. september 2008 #11 Skrevet 8. september 2008 Jeg tok faktisk denne prøven idag i forbindelse med 3. ul. Er 28+2. Legen tok en vattpinne i vagina, og deretter i anus. Fort gjort. De gjorde det i forbindelse med at de skulle måle lengden på livmorhalsen. Legen nevnte at de gjorde det for å sjekke bakterier opp mot svangerskapsforgiftning (tror jeg..)
elisabeths mamma Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Det var nog Gbs läkaren menade. Jag har denna bakterien och ska ha ab i samband med fødseln. Du får fråga läkaren på nästa kontroll.
lavita Skrevet 11. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. september 2008 Hei Har snakket med legen.det er denne GBS bakterier dt er snakk om ja.det er vist litt forskjellig praksis fra sykehus til sykehus om prøven tas eller ikke. og vurdering fra pas til pas.har forstått det sånn at en infeksjon hos nyfødte kan gi alvorlig sykdom men at dette er en skjelden tilstand. takk for alle svar og erfaringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå