Gå til innhold

Nutramigen - svar til "endelig mamma t 2"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser til spm i tråden om å bytte fra NAN til HIPP... Lager ny tråd :-)

"Må spørre deg litt tulleruskentusk...:

Hvordan merker dere det på datteren deres at hun reagerer? Hvor lang tid gikk det fra dere startet på Nutramigen til dere så bedring? Tåler hun at du inntar melk og melkeprodukter (om du ammer)?

Jeg lurer fordi vi mistenker melkeallergi hos snuppa vår. Greit å høre hvilke erfaringer andre har :) Har startet med Nutramigen, men har ikke sett noe revolusjonerende endringer ennå... Vet jo ikke hvorfor, men har jo tre alternativer:

- det tar en stund før den andre tilleggsmelka er "ute av systemet"

- hun reagerer på morsmelk, og jeg må på diett for at hun skal bli bedre

- hun har ikke melkeallergi i det hele tatt..."

Hvordan vi oppdaget at datteren vår reagerer på melk.

Hun hadde gått dårlig opp ivekt fram til hun var 3,5 mnd. Jeg hadde da fullammet henne. Vi hadde forsøkt å tilby henne vanlig mme etter amming om kvelden, men hun var ikke spesielt interessert og virket fornøyd. Hun tok greit både flaske og mme dersom jeg var borte noen timer og faren matet, så vi visste at det ikke var problemer med flasken som gjorde henne lite interessert. Hun sov greit om nettene 5-6 timer i første soverunde og var blid og fornøyd, men jeg ammet realtivt ofte 1-3 timer melllom måltidene

Så vi hadde ingen indikasjoner på at det var noe "galt" annet enn at hun gikk dårlig opp i vekt.

Jeg spurte en barnelege om det var mulig at det var min mm som inneholdt lite næring. Dette ble avvist som utenkelig med mindre hun reagerte på kumelksprotein, men hun hadde ikke hørt om at dette ikke resulterte i store plager for barnet. Vanligvis ble dette oppdaget ved at barna gråt svært mye. Andre symptomer på enn gråt var mye luft i magen og skummende avføring.

Vår datter hadde mye luft i magen (bla det smalt skikkelig når hun bæsjet), og de gangene hun bæsjet på stellebordet kom det ofte "skummende" ut. Avføringen som var i bleiene var gul og gjerne litt slimete.

Jeg fikk lov å levere en avføringsprøve, og etter det jeg har forstått målte de PH verdien i avføringen hennes, denne viste at vår datter lå i grenseland for at det regnes som hun reagerer på kumelksprotein.

Jeg ble da anbefalt å kutte ut all melk i mitt kosthold, samt gi henne så mye tillegg som mulig.

Jeg forhørte meg på apoteket om mme som var beregnet på barn som ikke skulle ha kumelk og kom da fram til Nutramigen.

Etter ett døgn med Nutramigen som en del av kosten så vi at avføringen ble mindre flytende og mer finkornet. I løpet av første uken på Nutramigen gikk datteren vår opp 500g (mot normalt 120-70 gram i uken). Og nå er vekten hennes helt ok.

Jeg kuttet melk ut av mitt kosthold en periode, men startet igjen etter noen uker uten at det var noe problem. Har og gitt henne grøt som blandes med vann og det går fint.

Når det gjelder diagnosen melkeallergi, laktoseintoleranse... har jeg inntrykk av at det er vanskelig å stille dersom ikke barnet har alvorlig melkeallergi.

Om mitt barn reagerer på melk eller om det er tilfeldig at hun ble bedre med Nutramigen kan jeg ikke si 100%.

Hadde vært kjekt å høre fra andre som bruker Nutramigen om hva dette skyldes, hvordan det har gått og det praktiske om dere har fått støtte til dette fra det offentlige. Jeg selv har tatt vare på kvitteringene ( brukt ca 10 000 til nå) og håper at kan bli refundert, men er usikker her...

Dette er et langt innlegg, men regner med det er flere Nutramigen mødre som er "sulten" på info og erfaringer fra andre ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :)

Gutten vår har melkeallergi. Han ble alvorlig syk og vi var en del på sykehuset, siste gang var det med ambulanse i full fart for han sluttet å puste.

Han hadde også hevelser og prikker på kroppen. Prikkene og hevelsen varte i max et døgn etter vi begynte med nutramigen. Og han ble veldig fort bedre :) Han ville ikke ta nutramigenen med en gang pga smaken så han ble sondet.. men så tok dem litt sukker i og da gikk det ned :) vi hadde sukker i et par dager så tok han den fint uten. ( det smaker jo pyton æsj!!) Først så sa dem at dem ikke kunne sjekke så små(4uker) for allergi men en etterhvert så tok dem en spesifikk kumelkprotein prøve og den ga utslag at han var allergisk.

Vi får nutramigen på blå resept og får alt dekka. Det vi betalte selv før søknaden gikk igjennom fikk vi tilbakebetalt av nav. Det var sykehuset som sendte brev til nav ang nutramigen på blå resept så det må vel dokumenteres at det en allergi der for å få det dekka...

Legen sa til oss at det var helt sykt at nutramigenen var så immari dyr for den anbefales også til barn som er utsatt for allergier.

Nå har vi vært og pratet med ernæringsfysiolog ang fast føde og har begynt med grøt. Jeg syntes det var veldig skummelt men det gikk så fint :) gruer meg litt til når han skal begynne å spise vanlig mat for det er mye å sette seg inn i. På sykehuset sa dem at vi kunne regne med at han gikk i sjokk igjen hvis han fikk i seg noe med melk i så det er mye å passe på det er jo melk i alt mulig!!! Men vi fikk høre at det er 90% sjanse for at han vokser det av seg før skolealder :) :)

Skrevet

Min første som nå er tre var nærmest født med kumelkproteinallergi. Hun reagerte på melkeproteiner via morsmelk. Jeg drakk mye melk og det var nok til at hun reagerte. Hennes reaksjoner var utsett (atopisk eksem), oppkast og blodig, slimete, grønn avføring. Jeg kuttet ut alt av melk i min kost siden jeg ønsket å fullamme. Da hun startet med grøt hadde vi et par uhell der hun fikk i seg grøt med melkeproteiner, da hadde hun enda sterkere reaksjoner enn da hun fikk proteinene via morsmelk. Da hun var ca 8-9 måneder ble hun prikktestet og den viste allergi mot egg og melk. På denne tiden innførte vi Nutramigen som tillegg, men den ble aldri noen hit.. Så vi gav kalsiumtillegg. 500 mg om dagen. Vi ble henvist ernæringsfysiolog for å sikre at hun fikk et best mulig kosthold. Hun ble ammet lenge, men tålte etterhvert litt kumelkprotein via mm. Nå er hun tre år og tåler melk, men liker det ikke. Hun drikker soyamelk tilsatt kalsium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...