Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gir så mange dette til barna? Altså hvorfor begynner med å gi det til små barn/babyer?

Jeg har alltid lært at prim er omtrent like usundt som nugatti, men nugatti er jo tydeligvis bannlyst å gi på skiven. Prim derimot synes visst mange er helt greit. Hvorfor?

Ikke for at det bryr meg sånn sett, men synes det er litt pussig at prim er så greit når nugatti ikke er greit i manges øyne, er jo omtrent like usundt og søtt begge deler. Vi gir nå forøverig nugatti vi da i helgene, bannlyst eller ei ;-)

Skrevet

Jeg er ikke noen primtilhenger selv, men det er vel endel mer "matnyttig" næring i prim fremfor nugatti, selv om det er søtt? Litt sånn som det er i brunost.

Skrevet

Ja, det lurer jeg også på :-)

Vi begynte også med prim og leverpostei.. prim falt selvfølgelig fort i smak ettersom det er så søtt. Begynte med prim etter anbefaling fra venner og helsesøster.

Kunne jo tenkt selv da men... hihi :-)

Er jo mange andre alternativer til pålegg for disse små!

Her står også nugatti på menyen innimellom.. egg på brødskiven i helgene da.. det er høydepunktet for mini :-)

Skrevet

Mja, så vidt jeg vet er det ikke mye matnyttig i brunost helelr etter de sluttet å tilsette jern, så ikke vet jeg.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fordi det er enkelt å smøre på, og ungene liker det. Gir gjerne salami, ost og leverpostei på skivene og jeg altså,men til frokost blir det fort prim :) Snuppa på 4 får nugatti de få gangene hun har lyst på det

Skrevet

Vet ikke om det er sånn, at de som på død og liv ikke skal gi nugatti ikke "vet" at prim er like søtt...hehe..

Vi har ikke "bannlyst" noe som helst av pålegg, men kjøper sjelden sjokoladepålegg, har det kanskje i hus en gang i året.. Prim derimot har vi alltid, for det spiser jeg også. Syltetøy har vi og *fysjamegen..* hehe..

Lever etter den troen at om det er noe som "ikke er lov" så blir det dertil mer spennende, så her står alle påleggssorter på bordet, søte som "sunne". Snuppa velger det hun vil, oftest er det ost og kaviar eller leverpostei, en sjelden gang er det prim eller syltetøy. Så her i huset holder teorien mål ;o)

Skrevet

Det er veldig mye sukker i prim- så det er temmelig lite sunt. Vi bruker det ikke. Men ungene får Nugatti når de vil, kanskje de spør om det en gang i uken- så da er det samme om det er helg eller ikke. En boks varer i hvertfall veldig lenge her i huset.

Skrevet

Det hadde seg slik at Lukas fikk prim i bhg, og da var det gjort.

Skrevet

Det henger sikkert litt igjen fra den gangen det fortsatt var endel jern i prim. At selv om det er søtt, så er det allikevel nok næring i det til at det "veier opp" på en måte.

Liker verken prim eller nugatti vi her i huset, så har i grunnen aldri vært noen problemstilling ;)

Skrevet

Den blir omtrent som brunost - ikke supersunn den heller akkurat - men likevel en klassiker i det norske kostholdet.

Og prim finnes i en magrere variant med mindre sukker.

Den inneholder jern, det gjør ikke nugatti.

Den er lett å smøre på og kladder ikke i ganen (som brunost).

Jeg prøver å gi ungene mine et bredt sspekter av pålegg som de liker, alt fra nugatti og syltetøy (4 åringen er ikke glad i noen av delene) til kokt skinke eller eplebiter på skiva.

Ja til variert kosthold.

Skrevet

Hehe... Ja sånn var det med mellomste vår her også. Ble ganske irritert når jeg fant det ut for dette skal liksom være en sukkerfri barnehage og nå vil han kun spise prim der. Han har bedt om det hjemme også, men vi kjøper det ikke inn siden det bare er han som evt spiser det og jeg ikke vil det det for ofte (siden han alt spiser det i barnehagen hver dag). Prøvde en gang og da nektet han å spise noe annet enn prim.

Skrevet

Måtte sjekke nå, og av den vanligste varianten prim mot den vanligste varianten nugatti var det feks 50% kalsium i prim mot bare 15% i nugatti. Det er 9% sukker (bare litt mer enn i vanlig yoghurt) i prim, mens i Nugatti er det hovedingrediensen. Det som derimot overrasket meg er at jeg finner jern i nugatti men ikke i prim... Men det var kanskje annerledes enn før.

Skrevet

Alva, veldig enig med deg. Synes det er mange som ikke tenker så mye selv, men bare mot det de har hørt om. Nå har jo moralen skiftet fra "å, yoghurt er så sunt" til "yoghurt er fy fy" - dermed er det mange som automatisk også nekter barn å spise naturell yoghurt. Og det er ikke fordi de er anti-melkeprodukter. He he.

Skrevet

Jenta mi får to skiver til barnehagen :) Og da er den ene med enten leverpostei, makrell i tomat eller noe annet sunt, og den andre bruker å være med prim, men jeg kjøper den litago primen, for barn med ekstra jern. Har ingen dårlig samvittighet, jenta mi liker det så godt.

Vi spiser ikke syltetøy og nughatti hjemme, men det er sikkert fordi vi selv ikke liker det.

Skrevet

ungene mine får prim! kjøper Litago prim, den inneholder jern. Ingen av de liker sjokoladepålegg! Prim på ei grovbrødskive er jo ikke så galt da!!;) Jeg orker ikke være hysterisk. Her i huset spiser vi det vi har lyst på. Dva vi har et godt og variert kosthold:)

Skrevet

Her spiser både jeg og yngste jenta en del prim, og vi bruker karamell primen fra synnøve finden, mye bedre smak enn Tine sin. Og så vidt jeg kan huske når jeg gikk på slankekur her, er det mindre kalorier i synnøve sin enn i Tine sin. Jeg spiste av og til prim på brødskiva mens jeg gikk på slanking, fordi det faktisk er mindre kalorier i prim enn i f.eks brunost. Det er 263kcal i prim, mens det er 439 kcal i Tine fløtemysost. Siden jeg telte kalorier, så ble det ofte prim istedet for leverpostei også, som har ca. 270kcal. Selvfølgelig ikke bra å gi unga mye sukker, men det er nok mye som er mer usunt enn prim.

Skrevet

Da må jo jeg spørre hvorfor så mange gir meieriprodukter til barna sine?? Er noen klar over hvor mye sukker det er i alt fra melk til yoghurt??

Er så lei sånt tullete sukkerhysteri og mødre som tror de har så mye peiling på kosthold! Det er kun overfladisk kunnskap! (sikter IKKE til deg her altså ;)) Jeg må le med meg selv når jeg ser disse mødrene i butikken som sier "nei, sjokolade er masse sukker i og du får hull i tennene" men rasker med seg posegryterett fra Toro. Hadde hun bare visst hvor mye salt og karbohydrater det var i den posen.... Og det sukkerfrie godteriet, pastillene og tyggisene som er proppet fullt av aspartam! At ikke folk er mer bekymret for alle disse skadelige tilsetningsstoffene i maten istedetfor å gnåle om det naturlige sukkeret hele tiden!!!

Når det er sagt så får ikke ungene mine prim av den enkle grunn at det ikke har blitt kjøpt fordi verken jeg eller pappaen spiser det ;) Men er veldig mye sunne næringsstoffer i prim, så de som har unger som ikke spiser grønnsaker kan det være en viktig jernkilde! Tenk på at svært mange barn idag går med uoppdaget jernmangel i mange mange år!

Jeg er også kritisk til fiskepinner, fiskegrateng, fiskepudding og alt det rasket som de kaller "fiskemiddag"! Og de forferdelige pølsene og kjøttdeigen!!!

Om vi skal begynne på denne måten blir lista lang...

Ja til hjemmelaget mat med ferske og naturlige råvarer og ingredienser!!!!

Skrevet

Det er like mye tilsatt sukke i prim som i fruktyoghurt 9%. Jeg gir også brunost. Det finnes andre næringsstoffer enn jern, f.eks fett og vitaminer. Dette er det en del av i prim. Jeg vet ikke hvordan det er med nugatti for det har vi aldri. Jeg har en tynn gutt og om han får en skive prim et par ganger i uka, så er jeg glad han spiser noe fett og godt.

Har også lagt merke til at min gutt har en tendens til å bare spise pålegget når han får skinke f.eks. Prim, i likhet med leverpostei og smøre ost, får man ikke helt i seg uten å spise skiva under også.

Så er det noe med smaken, liksom. Nugatti ligner på sjokolade i smaken og gir sånn sett konnotasjoner til godteri. Når poden har smakt sjokolade to ganger, synes jeg det er greit å sette et skille mellom brødskive og det godteriet svigermor gir han en gang i blant.

Skrevet

Jeg gir lett prim og lett brun ost. På grete roede kurs har jeg lært at det er greit og spise, så derfor gir jeg sønnen min det også. er ikke mye sukker i lett variantene..

Skrevet

Her har vi et normalt forhold til mat så om noen ønsker prim eller nugatti på brødskiven så værsegod! Jeg tror på variasjon og så lenge det ikke spises hver dag så er det helt greit. Men selvom hverken nugatti eller prim er bannlyst så velger alikevel vesla leverpostei hver dag, enda jeg litt kjærlig oppgitt skulle ønske hun ville spise litt mer variert:)

Prim smaker forøvrig vondt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...