MMMH Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Jeg har aldri før opplevd mer press i forhold til merkevare og funksjoner og meninger som alle har om forskjellige vogner og hva man MÅ ha. Virker som om det er kjempeviktig å ha den dyreste, nyeste vogna på markedet, og jeg ble ganske sjokkert faktisk! Jeg har aldri før vært noen merkeberte og kommer ikke til å bli det nå heller. Så mine råd til alle der ute som skal kjøpe vogn -ikke HØR på alle rundt dere. Selv har jeg kjøpt ei knakende god brukt vogn på finn.no til 1000 kr i stedet for å sløse miljøet og pengene mine på "siste skrik". Bare en liten obs og tankevekker..... Det er tross alt den deilige bebien INNI vogna som teller, og den bryr seg IKKE om hva slags merke eller fasong vogna har, så lenge den er god og trygg å ligge i
LadyBlackJack Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Jeg ser poenget ditt,og det er en fin tanke å ville spare miljøet. Når det er sagt er det nok mange som ønsker en ny og flott vogn,deriblandt meg. Jeg syntes det er stas,spes som førstegangsfødene å kjøpe en spell ny vogn. Ikke fordi jeg føler meg presset på noen måte,men fordi jeg har lyst på en! Jeg er klar over at den lille inni magen min ikke hadde merket noen forskjell om jeg hadde trillet han rundt i en brukt billig vogn,så det med å kjøpe en ny vogn gjør jeg nok mest for min egen del. Det har vel litt med mote å gjøre,og kan sammenliknes med å sprade rundt i nye lekre sko. Det gir meg en følelse av velbehag og tilfredsstillelse! Kall meg gjerne overfladisk,men sånn er de bare. Jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet for ikke å ha spart miljøet når jeg triller rundt på småen i en ny vogn,men syntes samtidig det er veldig bra at andre er mer miljøbevisste enn meg. Nå kjeftet ikke du på dem som velger ny vogn,men det er nok av folk som gjør det,om du ser et annet innlegg her inne. Poenget er at andre bør respektere ønsket om en ny vogn mange har,og ikke se ned på dem som kjøper nye vogner!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Jeg kommer til å kjøpe ei fint brukt simo kombi, det holder i massevis
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Helt enig med HI. Vi har også kjøpt brukt vogn, og noe annet var aldri aktuelt. Og det handler ikke om at vi ikke har råd til nytt utstyr. Hvorfor i alle dager sløse penger og miljø bare for følelsen av luksus? For mye penger blant folk, og mangel på sosial samvittiget... På Finn fant vi akkurat ei sånn vogn vi helst ville ha, men som var helt uaktuell pga. pris. Men vi betalte en tredjedel av ny-pris, for ei vogn som ser splitter ny ut, og som kun er pent brukt til ett barn. Det massevis av "nytt", brukt utstyr å få kjøpt. Så folkens: Tenkt gjenbruk. Tenk økonomi.
Lykke X 4 Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Noen har vogner som lidenskap og hobby. Er ikke verre å bruke penger på en slik hobby enn mange andre. Mange hobbyer kan koste penger: For eksempel fotografering og fotoutstyr, bil, lyd og bilde, sjeldent man hører slike kommentarer da. Skjønner ikke hvorfor ikke folk kan bli respektert for sine valg og sine interesser. Det finnes mange andre måter man kan spare miljøet på.
Lykke X 4 Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 Og hvor skulle man få tak i bruktvogner dersom ingen skulle kjøpe nye?
Eline på vei med nummer to Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Vi har vurdert det, men den vogna som vi tror passe oss best finnes knapt å få kjøpt brukt... Og for vår del så investerer vi i ei vogn vi kan fint bruke igjen til neste barn, har ingen planer om å hive meg på vognkarusellen selv om vi sikkert kunne hatt råd til det. Kjøpe brukt er en helt vanlig tanke hjemme hos oss, de eneste nye møblene vi har er bokhyllene, sofaen og senga - resten er kjøpt brukt. Og vi har også endel annet brukt babyutstyr i hus: seng, triptrap, vognpose, noe klær, tøybleier osv.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Jeg tenkte akkurat som deg da jeg ventet førstemann. Men når dagene går med til å trille rundt i byen så blir det automatsik til at man ser på alle de fine, nye vognene de fleste har... Jeg angret etterhvert på at jeg ikke prioriterte en finere vogn. Det ble som å gå rundt med en styggg jakke hver dag, på en måte. Og vogna fungerte forresten dårlig utenfor asfalt, så det ble mye bytrilling. Derfor kjøpte jeg ny fin vogn til lillebror i stedet for en gammel brukt (i tillegg fikk jeg den fra den vordende bestemor). Men det optimale er å kjøpe en 1-2 år gammel modell av kjent merke.
annethe Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Enig med deg. Jeg kjøpte en brukt Simo 07-modell på finn.no. Var kjempe fornøyd, men den var egentlig for stor til bilen. Så jeg solgte den på finn igjen til en enda lavere pris. Nå har jeg kjøpt meg en Teutonia 06-modell. Er super fornøyd! Akkurat den vogna jeg ville ha. Ville egentlig ha brun, men denne jeg fikk i svart kostet 2000, så hvorfor betale 3000 til bare for fargen? Den ser også helt ubrukt ut.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 enig med dere! Det er jo ikke som om man bare kjøper og kaster! - og kjenner meg igjen ikke minst i innlegget med "den stygge jakka" - for det blir jo litt sånn. Men en pent brukt en kan fint gjøre det godt!
MMMH Skrevet 30. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. august 2008 Jupp! Er absolutt ikke mot det å kjøpe nytt og det å være opptatt av mote -der er man forskjellig. Dette var mer ment som en liten motvekt til trådene ellers her inne, som stort sett handler om nytt og "kulest", men selvfølgelig også funksjon og andre praktiske ting. Jeg kan bare si at selv er jeg veldig bevisst på hva jeg vil ha når det kommer til det meste, men jeg er ikke av de som nødvendigvis mener at nytt er best Jeg er storfornøyd med den brukte vogna jeg kjøpte -det vises ikke at den e brukt, og den har en klassisk og tidløs look -akkurat hva jeg ønsket meg. Jeg kommer til å farge innertrekket -men det er av smak og ikke på grunn av slitasje (liker ikke hvitt!), så det er absolutt mulig å både være bevisst på miljø, pris og utseende på en gang
MMMH Skrevet 30. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 30. august 2008 Og nei, alle kan selvsagt ikke kjøpe brukt, men opplyser bare om at det finnes et stort marked, og det kan være greit å vite for noen og enhver. Det er ikke alle som har økonomi til å bli med på kjøpekarusellen, men da er det godt å vite at det faktisk er mulig å ikke ruinere seg på vogn samtidig som at man kan få akkurat det man er ute etter også på bruktmarkedet. Selv så satt jeg inn annonse på finn, hvor jeg beskrev vogna jeg ønsket å kjøpe, og det tok bare en dag før den rette vogna dukket opp
Ksenia & Anjem Skrevet 30. august 2008 #13 Skrevet 30. august 2008 Skjønner godt hva du mener MartePetronella Når jeg ventet min første sønn for 4 år siden var jeg helt vogngal..Tror jeg kjøpte 10-12 vogner til han gjennom de fire årene..Noe brukt og noe nytt...Men det er jo sykt å tenke på egentlig. Men jeg var helt "vogngal" og jakten på den perfekte vogn var i gang..hehe Fikk min andre sønn for 7 måneder siden, da fikk vi ei lekker duovogn av svigers og foreldrene mine. Og hadde bestemt meg at det var bare tull å kjøpe ny vogn for dette var jo bagvogn OG sportsvogn. Nå 7 måneder senere ser jeg at gutten min veier så mye som 10 kilo allerede og da nytter det ikke med en duovogn i tilleg..Det blir ganske så tung (selvom vogna er en lett duovogn) Jeg ville ha en vogn med roterende forhjul, full liggestilling, og en vogn som er lett og god plass under vogna til poser osv. Jeg vet hvaslags kriterier jeg har til en vogn nå så selvom jg har nå valgt en Emmaljunga Cangaroo (som koster endel penger) vet jeg at jeg kommer til å bruke denne vogna helt til han slutter med vogn, og da synes jeg det er okey å legge litt penger i den slik at jeg er fornøyd. Så noen brukt på www.finn.no, men jeg ville ha en ny. Jeg vet at du ikke siktet helt til meg i hovedinnlegget ditt, men jeg tror at det blir annerledes når man får barn nummer to, for de fleste:)
MMMH Skrevet 30. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 30. august 2008 Mulig mulig Men her er vi alle forskjellige -heldigvis! Har en gammel men god Saab også jeg -noen ville spydd av denslags, men jeg er kjempefornøyd med den lekre gamle "doningen" . Ikke alle vil ha nytt (men alle vil vel ha bra -det er nok fellesnevneren)!
Ksenia & Anjem Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Det er jo bare flott du har funnet en bra bruktvogn. Ja det finnes mange lekre å få kjøpt på Finn. Har begynt å kjøpe mye brukt barneklær jeg Mye penger å spare der altså og ikke minst miljøet.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 Jeg kommer til å kjøpe den dyreste fineste vognen jeg finner! Det er mange andre områder man kan gjøre mye mer for miljøet enn om én stakkars vogn er ny eller brukt. Se på bilbruken din, kildesorteringen din, embalasjen på alt du kjøper, matvarene du hamstrer inn. Alt som utgjør enorme mengder, mye i forhold til at jeg vil ha en fancy vogn til min første lille.
MMMH Skrevet 31. august 2008 Forfatter #17 Skrevet 31. august 2008 Igjen må jeg bare si: Ja, kjøp ny vogn de som vil! Skjønner godt de som vil det. Og til anonym over her -er det et poeng virkelig å kjøpe den dyreste vogna du finner -er det et slags prinsipp? Og ellers er jeg helt enig med deg i at det er kjempemye annet man kan gjøre for miljøet -kjøper du ei bruktvogn og driter i kildesortering, bilbruk og mange andre småting man kan gjøre for miljøet sin del -ja, så hjelper det lite. Men jeg tror kanskje at de som velger å kjøpe brukt også med tanke på miljøet generelt er miljøbevisste.... Og til sist så MÅ jeg bare le litt, for det er et ganske pussig fenomen det her med vogndilla -det er jo noe jeg aldri før har visst om at det fantes et eget ORD om engang Men, det blir vel kanskje som annen dilla..... sko, sminke etc Og klart alle vil det beste for sitt barn, og jeg råder absolutt ingen til å kjøpe ei dårlig og brukt vogn, bare så jeg har mitt på det rene før jeg forlater den debatten her. Inntrykket mitt her er at man faktisk tråkker inn i et minefelt av hormonsprengte gravide kvinnemennesker (joda... jeg er ei av de jeg OG, bare ikke akkurat så opptatt av vogner;), og her bør man trå varsomt hihi...... Takk for meg, nå sniker jeg meg ut av debatten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå