Gå til innhold

Svigermor og barnehage.....Huff:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foeler bare eg maa faa dette ned paa "papiret"....

Snuppa skal begynne i barnehage paa mandag og eg baade gruer og gleder meg. Vet at hun har gaatt av aa leke med andre barn (hun skal bare vere der 3-4 timer hver dag for aa faa lekt fra seg), men "hjelp, fremmede skal ta vare paa mitt barn". Barnehagen er kjempefin da, og eg likte veldig godt de som jobber der saa det hjalp litt (og de hadde gode rutiner paa hygiene, noe som er superviktig siden snuppa lettere kan bli syk her i soer-amerika).

Men....Det er liksom svigermor som har ordna plassen og skrevet kontrakt, og saa ringte hun til meg bare for aa si at "alt er i orden. Kontrakten er skrevet, og eg SKAL hente og levere D". Turde jo ikke si henne imot, men fikk sambo til aa ringe etterpaa aa forklare at eg ville hente henne selv saann til vanlig...Det var "greit".

Saa sa eg at vi gjerne ville komme aa se barnehagen foer hun skulle begynne og snakke med de annsatte (all kontakt har tidligere gaatt gjennom svigermor, som har sagt at vi "ikke fikk lov" til aa vere med opp dit). Da sa svigermor at det var umulig, det kunne bare gaa visst hun var med, ellers ville de ikke slippe oss inn (!) Hun hadde allerede avtalt moete med de i morgen, som for ovrig ikke passer for meg....

Eg ble ganske satt ut, og foeler naa at hun tar litt for mye kontroll paa dette med barnehagen og ikke forstaar at det er mitt og sambo sitt barn og at vi vil ha kontakt med de annsatte der selv. Hun mente ogsaa at visst noe skjedde med D saa kunne de ringe henne, fordi hun var naermere (eg er 5 min unna med bil, hun er ca 2 min unna med bil). Hun har sett D 3 ganger! Det er uaktuelt at de skal ringe noen andre enn meg eller sambo visst noe skjer!

Vel, det som skjedde var at eg gikk dit alene idag med D (sa ingenting til sambo heller) og fikk moett de annsatte i barnehagen og sett oss rundt. De kunne ikke forstaa hvorfor vi foreldre ikke skulle kunne komme uten svigermor, det er jo vaart barn....

Er litt bekymra for hvordan svigermor skal reagere, men eg foelte at eg bare maatte gjoere det for aa faa snakke med de i "fred" uten at hun tok helt over...dessuten kan eg jo ikke i morgen naar hun har avtalt....Og er litt usikker paa hvordan eg skal faa forklart henne at kontakten skal vere mellom oss foreldre og barnehagen, og ikke primert henne....

Takk for at du leste gjennom;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo helt spinnvilt ut. Hadde min svigermor ordnet dette, hadde jeg skaffet barnehage selv, å sluppet å ha den "kontrollen" hengende over.

Virker litt ekkelt at hun skal styre så mye når hun bare har sett barnet 3 ganger :S

Skrevet

Jeg hadde fått noia og satt ned foten.

Rett og slett sagt at hun kan få hente henne i barnehagen en gang i blant (kanskje en dag i uka) og utover dét skulle dere stå for all levering, henting og annen kontakt med barnehagen.

Du må nok bare sette en grense og si at det er deres barn og deres ansvar og at dere selv ønsker å følge henne opp i hverdagen.

Skrevet

Det var det eg tenkte foerst....men vi maa ha barnehage paa mandag helst og eg er saa skeptisk til de andre barnehagene her nede...baade med hensyn til mange barn pr voksen, fysisk avstraffing av barna, hygiene osv...Finnes sikkert andre bra, men denne vet eg er bra liksom....

Men haaper eg har faatt kontroll paa det naa...at hun ikke blir alt for sur og forstaar dette. Ellers saa maa eg jo bare ignorere henne. Heldigvis kan hun ikke hente eller levere D uten at eg godkjenner det, og det var jo heller ikke sant at vi ikke kunne komme inn dit uten henne.....

Skrevet

Enig med tingeling over her. Sett grenser med en gang og si ifra. Det er jo en selvfølge at det er dere som foreldre som skal ha hovedkontakten med barnehagen.

Håper det ordner seg og lykke til med barnehagestart. :)

Skrevet

Vet du, dette her er jo helt vilt!

Det er jo ditt barn, er det ikke? Selvfølgelig er det DU og barnets far som skal ha hovedkontakten med barnehagen! Og det er selvfølgelig DU og barnets far som skal skrive kontrakt med barnehagen!

Dette høres ut som en ekstremt kontrollerende svigermor som går over alle grenser! Det var jo fint at hun ordnet plass i barnehagen for dere, men der stopper liksom hennes ansvar!

Det er DEG og barnets far barnehagen er interessert i å ha kontakt med, og det er naturligvis dere de kommer til å ringe hvis noe skulle skje. Du kan helt enkelt gi beskjed i barnehagen om at svigermor kun skal hente barnet de dagene DU eller barnets far har gitt beskjed på forhånd. Her er det DU og barnets far som bestemmer, svigermor har ingen verdens ting ho skulle ha sagt.

Blir ho sur og fornærmet, så får du bare si "beklager, dette er MITT barn. Du er bestemor, ikke mamma!"

Skrevet

Unnskyld meg, men hva feiler det samboerendin? kanskje på tide at han kommer litt på banen å gir sin mor et lite hint om hvordan dere vil ha det? Er jo ikke greit at hun lyver til deg fr å få ha barnehagen "for seg sjøl".

Og såkan du jo si ifra i barnehagen at det er dere de skal kommunisere med, ikke svigermor!

Skrevet

La meg gjette, første barnebarnet? Jeg husker moren min også tok litt av første gang mamma ble bestemor. Skjønner godt at du ville gå dit på egenhånd. Håper barnehagen skjønner at det er dere de skal ha kontakt med og at svigermoren din roer seg litt etterhvert :-)

Skrevet

Sambo har snakket med svigermor idag og forklart at eg allerede har vert der og snakket med de, og det virket som om hun tok det greit....Haaper hun tok hintet naa da. Sambo har jo ogsaa gitt beskjed om at det er eg som skal hente henne hver dag. Barnehagen er kjempegrei da, og sier selvfolgelig at det er oss foreldre de vil ha kontakt med naar det gjelder D...Hvem ellers liksom?

Ikke forste barnebarnet nei, men tror hun er litt lei fordi vi bare skal vere her 4 mnd og saa kan det gaa aarevis foer hun faar se D igjen.....Men eg synes ikke det er noen unnskyldning for aa gaa saapass over streken da.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...