Gå til innhold

Hvilket instrument er best å velge for en 7åring? (privatleksjoner)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte på guitar eller piano til sønnen vår, har dere noen erfaring med disse instrumentene?

Cello, trompet o l blir kanskje ikke vedvarende til voksen alder?

Skrevet

Gitar!

Lettere å ha med seg overalt når han er i den alderen da han skal begynne å sjarmere damer. (du vil vel ha barnebarn??)

Skrevet

Jeg tenkte også det, men lurer på om det ikke er litt vanskelig for en 7 åring med guitar?

Skrevet

Hva har han lyst til da?

Skrevet

Greit å velge noe du har mulighet til å ha i hus,slik at det kan øves hjemme også. Spilte piano en del år selv,er kjempeglad for at jeg kan litt piano nå,selv om det er mange år siden jeg spilte no særlig.

Gitar er jo kjekt å ta med seg overalt,og er en hit i alle sammenkomster,så tror det er litt kulere for en gutt enn piano,hehe!

Skrevet

Velg akkurat det instrumentet han selv ønsker å spille.

Jeg ville dog ikke gått for verken gitar eller piano, for det er instrument hvor han blir sittende mye alene ... med et blåse eller strykeinstrument vil han i større grad kunne spille sammen med andre (korps eller orkester) allerede fra begynnelsen. (for å spille i band på gitar eller kammermusikk på piano må en gjerne ha kommet mye lenger).

Man kan godt fortsette med både cello og trompet til voksen alder. Selv spiller jeg bratsj, fiolin og piano (hobby), min man er musikklærer på messinginstrumenter, jeg har masser av venner på alle tenkelige instrument fra kirkeorgel til slagverk som spiller også i voksen alder.

Det er ikke instrumentet med motivasjonen hos barnet og oppbackingen fra foreldrene som er avgjørende for hvor lenge de kommer til å fortsette. Ungen må være interessert, og foreldrene må skjønne at det krever tilrettelegging i hverdagen med tanke på øving, spilletimer og deltakelse i korps/band/orkester osv.

Skrevet

Han liker begge instrumentene, så jeg tror jeg vil hjelpe ham med å velge...:)

Skrevet

Kanskje han kunne hatt en prøveperiode der han prøvde litt begge deler, også vil han nok velge det ene fremfor det andre etter en liten stund :-)

Skrevet

6-åringen vår begynner på piano nå.

Med minnet om hvor vondt jeg selv hadde i fingrene den gangen jeg tok et kort gitarkurs, ville jeg vel ikke helt anbefalt det. ;-)

Skrevet

Piano er det instrumentet som er mest nyttig hva gjelder å lære for eksempel noter, akkorder, intervaller osv. Dette fordi piano er et "visuelt" instrument, om du skjønner hva jeg mener - man ser hvor tangentene og tonene ligger i forhold til hverandre. Siden tangentene ligger slik de gjør, er piano mer egnet til å lære noter, akkorder, intervaller osv. enn for eksempel strenge-, stryke- og blåseinstrumenter.

Skrevet

Jeg tenkte kanskje begynne med piano, og så kan han velge gitar senere hvis han får lyst til å prøve det. Det er nok lettere med gitar når man er litt eldre..

Skrevet

Bare tull. Det klarer ungene fint å lære seg på ethvert instrument. Det er opp til læreren å prenentere det på en forståelig måte.

Skrevet

Slutt å tenke på hva som er lett og vanskelig.

Alle instrument er vanskelige og krever øving, men INGEN av dem er uoverkommelige. Alle instrumenter har sine egenskaper som er lettere og vanskeligere enn andre instrument. Men ingen er i det store og hele lettere enn andre. Det eneste som kreves er interesse og tilrettelegging for masse øving ... uansett instrument.

Samt at unger er såpass kjappe og lærevillige at de evner å ta til seg ting som er omtrent umulig for voksne å lære seg ;-)

Skrevet

Kan glatt anbefale gitar i allefall! Jeg begynte selv å spille da jeg var 6år, og jeg spiller enda! Såre fingre har jeg ingen erindringer om... :)

Der jeg lærte å spille hadde vi forøvrig orkester med gitarer, så det er ikke noe problem med fellesskap! Og jo eldre du blir, dess mindre ensomt blir det å spille. De flokker seg rundt deg! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...