Gå til innhold

KS etter styrtblødning i forrige fødsel?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk en ruptur grad 3 og hadde en styrtblødning som de hadde vanskelig for å stoppe ved forrige fødsel. Nå venter jeg barn nr 3 og er stilt ovenfor valget om KS eller vaginal fødsel. Siden jeg var "nær døden" sist, er de rundt meg veldig innstilt på at jeg skal ta KS. Jeg er ikke like overbevist... Første fødsel var i seg selv en ukomplisert vaginal fødsel.

Noen som vet noe om risikoen for igjen å få en styrtblødning? Jeg skal til KK om 3 uker for konsultasjon, men hører gjerne andres erfaringer.

Fortsetter under...

Hei!

Ut i fra min kunnskap er det større fare for blødninger fra livmoren hvis den ikke har rier. Den er da ikke forberedt på å trekke seg sammen og minske såret etter morkaka. Blødningstendens er i seg selv en medisinsk grunn til IKKE å ta et keisersnitt. Å bli satt i gang tror jeg også øker faren litt for å blø mye. Men fødselen din bør overvåkes nøye, og du bør få medisiner med en gang barnet er ute for å unngå stor blødning. Du kommer til å ha en kanyle i hånden for å kunne gi deg behandling raskt hvis noe skulle skje. De vil vurdere om du trenger å klippes for å unngå en ny stor rift, og de vil jobbe mye sammen med deg for å unngå at barnet kommer for fort ut og dermed forårsaker mer skader enn nødvendig. Ellers er jo gjerne barn nr 2 den raskeste, en tredje blir gjerne en mellomting mellom nr 1 og nr 2.

Nå vet jeg ikke omstendighetene rundt fødselen din. Kanskje lurt å få en samtale med sykehuset for å gå igjennom hva som skjedde, sannsynligheten for at det skjer igjen og få litt objektive meninger om hva du bør gjøre. Også for å ha en skriftlig plan som ligger på sykehuset og venter på deg, enten du skal føde den ene eller den andre veien. Ellers er jo blødninger en av de vanligste komplikasjonene ved et keisersnitt... Men skjønner at det er mange vanskelige tanker og mye å ta hensyn til.

Lykke til!

Takk for raskt svar! Har ingen trang til å ta keisersnitt, og det høres fornuftig ut hva du sier. Jeg skal uansett høre hva ekspertene sier, så får vi ta det derfra. Det ble veldig dramatisk sist, så jeg ønsker uansett ikke det igjen. Men etter sist fødsel fikk jeg beskjed om at det ikke var farlig å få et barn til, så jeg får stole på at det finnes en trygg forløsningsmåte for oss denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...