Gå til innhold

Skal i urnenedsettelse i morgen, for første gang. Kan noen fortelle hvordan det foregår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt "spent" og nervøs. I morgen skal endelig venninnen min som døde i februar få plassen sin i jorda, og vi venninnene har blitt bedt om å være med av familien. Men jeg har jo aldri vært med på det før, så derfor lurer jeg litt på hva som skjer ved en urnenedsettelse. Jeg skjønner jo at urnen skal i jorda, men er man i kirken først, går man samlet bort til gravstedet, synger man, eller er det bare rett i jorda og ferdig med det?

Fortsetter under...

Skrevet

Egentlig akkurat som en begravelse den jeg har vært på, eneste forskjell at det var en urne i stedet for en kiste.

Skrevet

Men det var begravelsesseremoni rett etter at hun døde, nå er det liksom bare "for å få henne i jorda". Blir det det samme om igjen da, med taler og sånn? Som en begravelse?

Skrevet

Jeg vil tro dette er rein urnenedsettelse siden hun døde i vinter. I de jeg har vært i har man bare møtt opp, gått på gravstedet, der de allerede har gjort stand et hull i bakken. Om noen vil si noe gjøres dette, så senkes urnen ned. Men står gjerne å ser på graven litt etterpå, før det hele er over. Går raskt og enkelt, og ikke noe store greier. Har opplevd en gang med ei venninne som var veldig ung at barna hennes la ned bilder og blomster og sang og slikt da tok det litt lengre tid. Så drar som regel alle hjem, til hvert sitt etterpå :) lykke til i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...