Gå til innhold

hypospadi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår eldste gutt ble født med hypospadi. Urinrørsåpningen var et stykke ned på tissefanten.

Han ble operert på St.Olavs hospital da han var 2 år. De "konstruerte" en ny tissefant, og flyttet urinrørsåpningen, slik at den kom dit den skulle. Det gikk veldig bra, de var utrolig flinke der. Han hadde litt ubehag da vi kom hjem, da tissefanten var bandasjert og skulle gro ordentlig. Men det gikk helt flott. Var på kontroll etter 8 uker, og alt så bra ut. Vi skal faktisk på siste kontroll til Trondheim om en mnd nå.

Da skal de se hvordan tissefanten fungerer. Gutten vår er nå snart 4 år, og er tørr. De vil se hvordan strålen er når han tisser. Jeg har sett at strålen har en tendens til å peke mot høyre, men jeg håper inderlig at de ikke skal gjøre om , og operere på nytt. Han får heller bare lære seg hvordan han må styre "karn" når han skal tisse.

Hvor gammel er din gutt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-138618220
Del på andre sider

Fint å høre. Var tissen hans skeiv også? Bøyd nedover? Isåfall, har de fiksa det? Synes det at han er operert? Har hørt at mange vil se omskjært ut..

Gutten min er bare 3 mnd, så det er jo lenge til de skal operere. Men jeg lurer jo på hvordan resultatet blir og sånn... Nå er urinrørsåpningen ganske langt ned på undersiden. I tillegg er tissen kraftig bøyd nedover, så ved ereksjon vil den peke rett ned istedet for opp. Så de må operere det også. Jeg håper virkelig at han vil kunne fungere normalt seksuelt.

Skal på kontroll på St.Olavs i oktober så får kanskje høre litt mer da.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-138631060
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en sønn på straks tre år som ble operert for hypospadi for to dager siden. Det var på Ullevål sykehus. De var så flinke med barn der, og også oss voksne.

Urinrøret sluttet litt for tidlig, på undersiden. Forhuden hang ikke sammen på undersiden, men lå som et trekkspill på oversiden med hodet i friluft. Hygene var vanskelig. Tissen var rett og jeg antar at den ligger innenfor normalen når det gjelder reisning. Strålen gikk litt mot venstre. Det vil si at han hadde en mild verson av hypospadi. Hos de som er hardt rammet kan det være vanskelig å se om det er jente eller gutt.

De opererte under full narkose. Forhuden ble sydd med dobbel søm på undersiden, og urinåpningen ble litt utvidet. Nesten som en plastisk operasjon. Det skal ikke være noe problem for han å ha samleie i fremtiden.

Jeg hadde gruet meg til operasjonen og tiden etterpå. Narkosen tålte han fint og legen var fornøyd med operasjonen. Nå to dager etterpå sier han at han ikke har vondt når han tisser. Strålen er også fin. Og bare to timer etter operasjonen syklet han fint på trehjulsykkelen på sykehuset. Han har ikke bandasje, bare en plasterteip over stingene. Han trenger ikke bruke bleie. Formen hans er strålende og vi har fått klarsignal om at han kan gå i barnehagen på mandag, hvis vi synes det er riktig. Om tre mnd. skal vi på kontroll.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-138632640
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei anonym.

Min gutt ble født med en mild form av hypospadi i Mai i år... Skal til sjekk 22 oktober på rikshospitalet. Hadde vært fint å høre fra deg, så kunne vi kanskje delt erfaringer underveis.

Send meg gjerne en melding på profilen min:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-138690561
Del på andre sider

Hei!

Jeg er selv mann i 20-årene. Jeg ble operert for hypospadi da jeg var rundt 3 år. Jeg vil anta at jeg hadde en moderat missdannelse. Jeg har ikke forhud (ser omskjært ut) og urinrøret går ut rett under hodet - etter operasjon.

Det plaget meg en del da jeg var liten at jeg så omskjært ut - spesielt i dusjen på skolen. Det er fremdeles slik at jeg unngår fellesdusjer osv.

Jeg har ingen problemer med sex og fungerer som normalt, men det er klart at jeg alltid er spent på hva den nye jenta sier om utseende.

Selv har jeg svært høy selvtillit og har aldri latt dette gå nevneverdig inn på meg, men ser samtidig at det kan bli et svært stort problem for de som "legger opp til det".

Jeg tror og håper at dagens metoder gir et penere resultat enn hva jeg oppnådde og ønsker dere alle lykke til!

PS! Husk å fortelle guttene deres at de er flotte og hjelp dem å bygge selvtillit - den er gull verdt!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-138723914
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei dere!

Min sønn er født med hypospadi. Han ble operert første gang da han var to år.

Urinrørsåpningen munnet ut midt på bak på penis. Penis krummet også veldig nedover. Etter første operasjon så resultatet veldig bra ut bortsett fra at han så omskåret ut.

Det nye forlengede urinrøret grodde fint og han hadde en bra stråle når han tisset.

Ettersom han har blitt eldre har penis blitt mere krum. Han er nå snart 7 år og har nettopp vært inne til opereasjon for å se om de kunne rette det ut. Dersom krumningen skyldtes at huden var stram så ville det være enkelt å rette på, men dersom det skyldtes urinrøret så ville det være vanskeligere. Legen kunne ikke si noe om det på en vanlig kontroll.

Da han lå i narkose nå fikk de undersøkt penis nærmere og kunne da se at krumningen skyldtes at urinrøret ikke vokste. De gjorde derfor ingen ting med han denne gangen.

Legene skal nå snakke sammen om hvordan de vil gjøre en ny operasjon. Vi fikk vite at den vil bli mere omfattende en den første operasjoenen han hadde da han var to år.

Vi har ikke sagt noe til vår sønnn om at han ikke har gjort noe under operasjonen. Bare at alt gikk bra og at vi er glade for det. Og at han vil bli fulgt opp videre på sykehuset for å se at alt er bra.

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal si til min sønn. Jeg vil ikke problematisere tilfellet ved å snakke mye om det, men samtidig vil jeg gi den informasjonen som er nødvendig for han.

Synes det var godt å se her at dere er andre som skriver om dette også. Det var også fint å lese om mannen i 20-årene som forteller om sitt tilfelle. Enig i det han skriver om at man ikke skal "lage det til et problem".

Jeg gruer meg veldig til min sønn skal opereres igjen. Han har allerede snakket om at han gruer seg til svømmming på skolen. Han er redd for at de andre skal se at han ser litt anderledes ut. Han vet at forhuden hans er borte. Vi sier til han at han ikke er mye anderledes og at dessuten er alle gutttetisser forskjellige.

Jeg er også spent på hvordan såret vil kjennes etter operasjonen. Han får oftere reisning nå og tenker at det vil være vondt med sårene. Tenker også på om urinrøret vil voksne normalt sammen med resten av penis frem til voksen alder.

Jeg ønsker å kunne få andre sine erfaringer på dette. Hvordan snakker jeg med min sønn om det?

Fint hvis det er andre menn som kan fortelle om hvordan og når de ble fortalt om sitt tilfelle og hvordan de synes jeg bør gjøre det. Hva kan jeg gjøre for å ikke lage noe problem ut av det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-139400731
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hei anonym, interessant å lese om deres erfaringer! Håper de finner ut en grei løsning for sønnen din! Skjønner at du synes det er vanskelig å snakke med 7 åringen din. Jeg har ikke noe annet råd til deg enn at jeg har tro på å være åpen og ærlig, og ikke mystifisere det.

Vår gutt skal opereres som ettåring, håper operasjonen går bra og at han slipper reoperasjon, men det er jo ingen garanti..

Kan jeg spørre deg om hvordan det så ut etter operasjonen, var det mye arrvev, hadde han mye smerter i etterkant? (Så det tilnærmet normalt ut utenom ingen forhud?)

Hilsen meg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-139602021
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Han ser ikke veldig anderledes ut nå. Arrvevet ligger på basiden av penis. Penis ligger alltid nedover inntil pungen. Ved reisning krummer den nedover. Den er også liten. Men det kan skyldes det korte urinrøret som holder igjen penis.

Han hadde ikke m ye smerte da han ble operert. Han tok det egentlig veldig fint. Han var to år og brydde seg ikke noe om det han hadde vært igjennom.

Men jeg tror det blir anderledes når han må opreres på nytt nå. Både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-139661148
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei

Her var det mange bekymringer....

Jeg er en mann på 32 år og ble selv operert for hypospadi da jeg var liten. Og jeg har hatt det helt topp frem til nå ihvertfall..! :-) Jeg hadde en todelt operasjon(troe jeg da). Første operasjonen skjedde så tidlig at jeg ikke husker den. Andre gangen var jeg 5-6 år, og det husker jeg nok. Ikke noe morsomt, men det verste den gangen, var nok selve sykehusoppholdet og at mor og far ikke kunne være med meg hele tiden. (mammadalt til langt inn i tenårene)

Jeg vokste opp i et kristent hjem, hvor man helst ikke snakket om ting som hadde med kjønn å gjøre, og igrunn noe som helst ubehagelig. Faktisk har jeg aldri blitt fortalt at jeg hadde noe som het hypospadi.

Det skjønte jeg først etter å ha lest en artikkel i VG, og jeg søkte på hypospadi på nettet.(Det er slik jeg havnet her)

Jeg vil anbefale at dere forteller gutten det når han er gammel nok til å forstå. Jeg er enig i at man ikke skal lage større problem ut av ting enn nødvendig, så det er nok viktig at gutten ikke oppfatter dette som noe alvorlig, eller veldig unormalt.

Selv kan jeg bare rapportere at jeg har hatt svært lite problemer med "tilstanden". Jeg funderte nok noe over saken tidlig i tenårene siden jeg ikke hadde noen å snakke med, men synes selv at jeg ikke så noe videre annerledes ut. Det har heller aldri kommet kommentarer fra guttene på skolen som jeg dusjet sammen med heller.

Sex har aldri vært et problem. Tror ikke noen av jentene jeg har hatt sex med har merket noe unormalt. Jeg har ihvertfall kunnet nyte sexen uten å tenke på at jenta skulle reagere på om jeg så annerledes ut, og jentene har da heller ikke klaget. Jeg var sammen med èn og samme jente i 10 år før jeg fortalte det til henne. Hun hadde ikke merket noe videre mer annerledes ved meg, enn variasjonen hos andre gutter.

Jeg ser at graden av hypospadi kan variere, det er mulig at jeg har vært heldig med operasjonen, men jeg er nå engang(som mange andre menn) stolt av å vise meg frem for en jente som velger å gjøre det samme for meg.

Tror ikke det er grunn til å bekymre seg på forhånd, men bruk litt tid på å tenke ut hvordan å presentere budskapet for gutten, slik at han kan fortsette med å være stolt over seg selv og sin egen kropp.

Livet er herlig dere!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138559820-hypospadi/#findComment-140361544
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...