Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Norsk: 6 - 3 - 2 Engelsk: 6 - 5 Nyere historie: 5 Samfunnslære: 5 Naturfag: 4 Matematikk: 2 + 8 alderspoeng. Takker for all hjelp. (Trenger også råd til hvordan jeg skal klare å få minst 56.9 poeng...)
Litjmora Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Du har 4,2 i snitt iaf, og det vil vel si ca 40 poeng + 8 som da er 48. Du kan ju prøve å forbedre noen fag, eller ta noen enkle fag på universitetet. Et årsstudium feks.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Jeg blir nysgjerrig på hva slags studium du trenger minst 56.9 poeng til uten at du samtidig må ha noen flere fag?
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Du har ikke 4,2 i snitt, men 4,065 - det skal regnes middelverdi av engelskkarakterene (forutsatt at den ene er standpunkt og den andre er eksamen). Altså 40 karakterpoeng. Med alderspoeng har du da 48 poeng. Ved neste års opptak (nye regler fra 2009) kan du få 2 poeng ekstra for å ha enten et år på folkehøgskole, gjennomført førstegangstjeneste eller 60 studiepoeng fra høyere utdanning. Du kan også få realfagspoeng om du tar ekstra realfag (mer matte, kjemi, fysikk, biologi). Du kan ta flere fag av den typen du er god i - åpenbart samfunnsfag/historie og engelsk - og dermed trekke opp snittet. Eller du kan forbedre karakterer i de fagene du har. Særlig norsken burde du jo kunne gjøre noe med, siden spriket er så stort. Klarer du forbedre toern (muntlig?) til en femmer har du straks fire konkurransepoeng til, liksom.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Har lyst til å ta bachelor i generell psykologi. Men, til deg som svarte først her, vil et årsstudium kunne gi meg flere studiepoeng (vet at det gir vekttall, hvordan omregner man da)? Jeg er helt grønn, og trenger å få det inn med teskje:) Jeg tror også jeg skal ta norsk skriftlig hoved- og sidemål på nytt igjen, for jeg vet jeg kan gjøre bedre. Men på den tiden var jeg bare glad for å bli ferdig. Jeg fikk 6 i muntlig og vet jeg kan matche mine skriftlige karakterer. HI
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Jeg skjemmes over norskkarakterene mine. Jeg fikk 6 i muntlig, 3 i hovedmål og 2 i sidemål. Kan jeg ta faget på nytt igjen, og beholde 6'eren? For den vil jeg ikke gamble ned til en 5'er. Jeg har verken vært på folkehøyskole eller i førstegangstjeneste. Ingen unntak for sånne som meg, som har vært litt fulltidsmødre og litt fulltidsansatte? ;-)
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Opptakskravene kommer forresten bortimot garantert til å gå ned neste år, med de nye inntaksreglene. Og dette vil være til din fordel, siden fordypningspoeng forsvinner og tilleggspoengene for annen utdanning/folkehøgskole/militærtjeneste minskes.
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Nei, du kan ikke velge å beholde en av karakterene. Men om du så setter sekseren ned til en femmer, vil det lønner seg om du klarer å få f.eks fire og fem i de to andre i stedet for to og tre. Du kan velge om du vil bytte ut de karakterene du alt har etter at du har tatt eksamen på nytt, men bytter du byttes alle tre ut. Det er vel forsåvidt unntak nok at du søker opptak under 23/5-regelen (som jeg antar du gjør), om du ikke skal ha mer? =) Nei, det finnes ingen unntak fra dette - men du kan jo som nevnt velge å ta 60 studiepoeng høyere utdanning og også få disse 2 tilleggspoengene. Hvilket studiested er det snakk om, forresten?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Huh, det hadde gjort seg. Mangler jo i allefall 8 poeng slik det er nå=( Merkelig at skolen man går på som sløv tenåring skal påvirke resten av ens liv. Gi meg 12 år tilbake av livet mitt, så lover jeg å feste mindre og jobbe mer! Hehe Spør igjen; kan jeg ta norskfaget på nytt og likevel beholde 6'eren? Altså kun ta de to skriftelige eksamene på nytt?
Litjmora Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Jeg vet ikke helt hvordan det regnes om, men har selv tatt endel fag på NTNU, og de regnes med i snittet når du søker deg over på noe annet. Tror jeg har 50poeng fra vgs, og etter å ha tatt fag for til sammen 105studiepoeng på NTNU så tror jeg at jeg har ca 60poeng når jeg søker på videre studier.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 Det var da som pokker at jeg skulle klare å få 6 og 2 i samme fag. Tror jeg bare kjører på med privatisteksamen til jul og tar det derfra. Unntak nok? Jeg tok 3-årig yrkesfaglig utdannelse på vgs, kom ikke inn på påbygg fordi jeg hadde brukt opp årene mine og betalte 50 000 for generell studiekompetanse det året i stedet. Jeg synes ikke det er et unntak på noen som helst måte med 23/5-regelen, snarere en straff for at man i en alder av 15 bestemmer seg for at yrkesfag er tingen. Et liv etterpå så var det bare tull. Si meg hvor unntaket er, for jeg er ikke i stand til å se det selv.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 Ok, så det jeg bør gjøre er: 1) Ta opp norskfaget på nytt (matten er uaktuelt, etter så mange år orker jeg ikke å ta fatt på det igjen) 2) Ta diverse årsstudium for å dra opp snittet? HI
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 Du får unntak fra mange av fagene folk som går allmennfaglig studieretning må ha, liksom. Tror nok det første du bør satse på er å forbedre norsken, ja. Skulle studiestedet være UiO har jeg forresten et par kreative løsninger på lur for å komme inn på bacheloren du vil.
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #15 Skrevet 28. august 2008 Ikke diverse, maks ett. Du får ikke uttelling for mer enn 60 studiepoeng.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #16 Skrevet 28. august 2008 Men til gjengjeld så har jeg hatt like mange timer med fag de på allmenn ikke har. Så det går opp i opp og kan ikke kalles unntak på noen som helst måte. Jeg brukte faktisk fire år på vgs-fag. 3 år yrkesfag og ett år som privatist i 4 fag (hadde matte som valgfag på vgs). Jeg har lyst til å begynne på UiO, men så var det han der bergenseren jeg giftet meg med som overhodet ikke er interessert i å flytte på seg. Damn. Men kanskje løsningene dine kan fungere på UiB, også...? (Er det skilsmissegrunnlag å nekte flytting, forresten? Hehe)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #17 Skrevet 28. august 2008 Ok. Hvor mange poeng vil det dra mitt nåværende snitt opp med?
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #18 Skrevet 28. august 2008 Joa, men at du har fag som er lite relevante for høyere utdanning er jo - no offense - ditt problem. =) 23/5-regelen er ganske snill, den. Jeg kjenner ikke systemet på UiB godt nok til å vite om det ville funke der, men det som kan fungere på UiO er: Søk opptak på en hvilken som helst bachelorutdanning - den med lavest inntakskrav er fint. Så søker du også status som enkeltemnestudent - det får alle som har generell studiekompetanse, ingen poengkrav. Deretter ser du over emnene en bachelor i psykologi består av. På UiO inneholder en treårig bachelor i psykologi 40 studiepoeng frie emner, altså hva som helst. Dessuten inneholder den en 40-gruppe, som er 40 studiepoeng i emner som henger sammen; godkjente grupper er f.eks sosiologi eller sosialantropologi, fag det er utrolig lett å komme inn på. Så på ditt første studieår som student på f.eks "bachelor i kristendom" driter du langt i kristendommen og velger 40 studiepoeng sosiologi og 20 studiepoeng med hva som helst du måtte ha lyst til. Etter et år har du da tatt 60 studiepoeng av de 180 som utgjør bacheloren i psykologi, OG du har dannet grunnlag for å få de 2 tilleggspoengene ved opptak til psykologibacheloren. Da er det jo bare å søke bachelor i psykologi den høsten, nå med 2 konkurransepoeng mer enn du hadde året før, og når du kommer inn på den gjenstår bare to års studier siden du alt har tatt emner som kan innpasses i graden. Slik unngår du å "kaste bort" et år på å ta et tilfeldig årsstudium for å oppnå flere konkurransepoeng. Du tar egentlig et år av psykologibacheloren uten å gå på den. (Ofte kan man begynne på selve psykologiemnene også - jeg har i hvert fall fått opptak på flere av PSY-emnene som enkeltemnestudent. Med litt flaks er det faktisk mulig å gjennomføre hele graden bachelor i psykologi uten noen gang å få opptak til den).
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #19 Skrevet 28. august 2008 Snittet er snittet, og dras bare opp ved at du forbedrer vgs-karakterer. Snittet ganges med 10 og utgjør karakterpoengene. Oppå der legger du til tilleggspoeng, for å få konkurransepoengene. Du har 8 tilleggspoeng for alder, og ville da få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning. Men se utgreiingen min lenger oppe om hvordan du kan la være å kaste bort et år på å skaffe disse.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #20 Skrevet 28. august 2008 *fanfare* Slik kan det altså gjøres! Jeg har nok poeng til et årsstudium i psykologi. Bare kjøre på med den og velge fag som er relevante for bachelorstudiet? Ingen som tar tlf på UiB... har prøvd en stund nå, kjennes ut som hodet oig skuldra har grodd sammen rundt telefonen. Så hva skulle man gjort uten erfarne studenter på et mødreforum? Hehe
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #21 Skrevet 28. august 2008 Allerede gjort det=) (Hadde bare brukt noen måneder uansett, meldt meg opp nå og tatt eksamen til jul;)
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2008 #22 Skrevet 28. august 2008 Det burde fungere fint, ja. Ikke ring, send e-post. Da har du ting skriftlig. Alltid nyttig, tro meg. =)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #23 Skrevet 28. august 2008 Tusen takk for at du svarte=) Veldig fint at du hjalp meg med navigeringen her. Jeg skal huske på dette med å sende e-post i stedet=) Er jo veldig greit å ha noe skriftlig, i tilfelle ullfille. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå