Gå til innhold

Har dere gåstol til babyene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 7-8 mnd og jeg har litt lyst på en sånn....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Niks, og skal ikke ha heller!

Og er det noen som kommer med noe sånt i gave e.l blir det byttet.

Dermed basta!! =O)

Skrevet

NEI.

Brukte det heller ikke til første ungen. Mye bedre at de lærer å gå når de er klar for det og at de får rett balanse.

Skrevet

Hverken fysioterapeut eller helsesøster anbefaler dette, de fraråder det faktisk, hvertfall der jeg bor. Og jeg er fysioterapeut selv også og skal IKKE ha gåstol. Normal motorisk utvikling er best når barna får lære det selv.

Skrevet

Vi skal heller ikke ha gåstol, siden det heller ikke er bra for dem...

Skrevet

Alt med måte tenker nå jeg...

Vi fikk en i gave faktisk, å bruker den..

Men vi bruker den kanskje max 15 min hver dag. Altså 15 min spredd utover hele dagen. Bruker den på jenta vår når jeg er i dusjen f.eks , eller er på rommet å reier opp senga.

Å da er den en grei aveksling til alt anna:)

men som sagt , veldi lite brukt......

Og tror nok som mange sier her oppe at den ikke er helt bra å bruke så mye..

Skrevet

Vi har og bruker den noe i løpet av dagen ja. Spesielt rett etter at han har spist.(da gulper han ikke)

Min første hadde også gå stol i bruk. Krabbet,reiste seg og gikk etter ting da hun var ni mnd.Så vil tro utviklingen var normal for hennes del fordet.Selvfølgelig alt med måte! ....

Skrevet

Alt med måte ja... Her er det mange bastante svar gitt.. Vi har ikke, og kommer nok ikke til å ha heller men det er pga plassmangel. Da jeg var liten hadde alle det, og jeg kjenner ingen med hofte/rygg plager..

Er jo ikke snakk om å sette ungen oppi der også la h*n være der i timesvis heller..

Vi har noe som ligner en hoppehuske vi, og snuppe elsker den. I maks 5 minutter om gangen.

Skrevet

woow... visste ikke det var såå gale,,

men dette er gåstol dere snakker om, hva med gåvogn? sånn som man kjører foran seg?? dere fysioterapauter der ute, er det like gale?

Skrevet

nei skal ikke ha heller

Skrevet

Kjenner du ingen med rygg/fot plager?

Jeg kjenner flere som har problemer med rygg og ankler/fot blandt annet meg selv og jeg lurer på om det er på grunn av at vi ble satt i gåstol da vi var små.

Men en hver gjør jo som de vil med sine unger (så lenge det ikke er snakk om direkte misshandling).

Skrevet

mphs: tviler på at det er KUN pga gåstol du.. Og nei, jeg kjenner ingen med slike problemer.. Men ingen av de foreldrene jeg kjenner som putter barnet sitt oppi noe sånt i timesvis om dagen heller...

ALT MED MÅTE folkens.... DiB er jo blitt skrekkens kjeller... Her er det om å gjøre å skremme hverandre opp mest mulig..

Skrevet

Nei selvfølgelig ikke i timesvis, men det kan være en medvirkende grunn. Men man er kommet lenger i forståelden om kroppen nå enn da jeg var lita.

Nå er det nesten ett 10 år mellom oss da vi var nyfødt og på de årene hadde det allerede skjedd forandringer fra jeg var lita til du var det.

Enig i alt med måte, men det er fortsatt maange som ikke er opplyst om hva de skal gjøre med måte.

Vi kutter det helt ut siden det er det som er annbefalt.

Skrevet

Lille Oscar og me; gåvogn er ikke farlig, da støtter jo kun barnet seg til håndtaket og må bruke hele kroppen til gå.

Har selv en brio gåvogn som står og venter på lillegutt, de er kjempefine!

Skrevet

Hvor lenge kan barnet sitte i en bæresele egentlig?

Blir det ikke litt ala samme som gå stol?....ungen stopper å gå med stolen når h*n er sliten. De må være rake i ryggen,men såpass sterke må de jo ha blitt før de settes i en gå stol. Føttene...hm,lille snupp her begynte å gå på gulvet når jeg leide han da han var 6 månder,men det er kanskje ikke bra å la han gjøre det heller av og til?hm...

Jeg bare spørr jeg altså.

Skrevet

Dama med 2 små! - det kommer helt an på hvilken type sele du tenker på. Hvis du mener BabyBjørn, så er det begrenset siden det er en mye større belastning på barnet når de henger i den. De henger jo etter skrittet... Men f.eks i en Ergo sele, så kan de sitte ganske lenge - det blir ikke belastning på ryggen osv på samme måte. Blir vel likt med bæresjal osv.

Skrevet

Takk for svar CB-BabyBoy !

...så de som ikke vil bruke gåstol til barnet sitt burde heller ikke bruke bæresele så mye da...

Skrevet

Dama med 2 små! Nei eller hvis det er snakk om en babybjørn så ville jeg begrenset bruken.

Vi har en ergo sele og lillegutt sitter utrolig godt oppi der. Pleier å bruke den når vi handler osv, hender han sovner der for han ligger med hodet innat brystet til enten meg eller pappaen -kjenner varmen og hjerteslagene. Dog vi bruker ikke mange timer på handlings lissom, så det blir kanskje 30-45 min alt ettersom.

Tror det blir som det meste her i livet; alt med måte :)

Skrevet

Jeg tror nok ikke at det er så galt som vi blir forestilt.

Jenta mi som nå er 12 år, nærmest bodde i gåstol da hun var baby. Vi fikk beskjed om at gåstol var bra i den tiden, og hun elsket den.

Det eneste minuset var at de kanskje ville begynne å gå på tærne i begynnelsen, men at det ville gå fort over..

Hun gikk på normal tid, og gikk heller ikke på tærne! Var ellers foran andre barn motorisk. Hun spiller håndball, Og både rygg og bein er intakte! :)

Det er nok alt med måte regelen som er best, tror jeg.

Skrevet

Ja, det har jeg. Og det selv om jeg er fysioterapeut og det ikke ble anbefalet før. Men det er viktig at de går i den maks 30min og at de nogenlunde kan sitte selv pga belastningen på hoftene.

Synes det er en utmerket aktivitet for minsten(8,5mnd). Og tror det har satt fart på utviklinga hans. Krabber opp trapper og reiser seg opp til bord og sofa! Når det gjelder aktiviteter mener jeg at variasjon er viktig!

Skrevet

Vi har snakket om å kjøpe, men har funnet ut at vi har ikke plass til den. Må jo ha litt gulvplass også da. Han går når vi holder han i hendene. Vi får bare hjelpe litt til sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...