Gå til innhold

Bekkenplager og kontorjobb, hva slags tilrettelegging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg plutselig fått vondt i bekkenet. Halebeinet er ømt, kjenner smerter i symfysen, og vondt i rumpeballene. Er spesilt ubehagelig når jeg sitter på jobb. Og det blir jo lange timer foran pc'en her på kontoret. Tenkte jeg skulle snakke med med noen og be om tilrettelegging.

Men hva hjelper og hva bør jeg be om? Pult som kan senkes/heves slik at jeg kan både stå og sitte? Spesielle stoler jeg kan sitte på? Har ikke lyst å bli sykemeldt eller jobbe redusert, så tar i mot alle tips med takk.

Skrevet

Hei.

Kjenner meg igjen.

Jeg har fått regulerbar pult, så jeg står 15 minutter hver time (blir litt slitsomt å stå også, men det hjelper) I tillegg prøver jeg å gå til kollegaer istedenfor å ringe/maile de, slik at jeg beveger meg litt i hverdagen. Går til fysio (etter henvisning fra lege), og sykler på ergometersykkel. Dette er hvertfall noe som hjelper meg. Enkelte dager låser det seg veldig i lysken, og da går det ikke, men det er opp & ned med korsrygg, halebein, osv... se hva du orker, og lykke til :)

Skrevet

Ta deg pauser og gå små turer innimellom. Jeg var oppe å gikk hver time i den perioden jeg var verst plaget. Og så skiftet jeg mellom 4 forskjellige stoler. Variasjon hjelper. Litt avhengig av hva du gjør kan du prøve å snu stolen og på den måten lene deg over ryggen istede. Da får du også belastning et annet sted.

Men det som hjalp meg aller best var å gå ned til 75% stilling :-) Etter at jeg gjorde det har de fleste plagene forsvunnet og jeg har bare et par dårlige dager innimellom.

Jeg fikk ikke pult som kan heves/senkes - men det kan kanskje (sikkert) hjelpe. Variasjon hjelper jo :-) I hele tatt prøv å unngå å sitte i samme stilling for lenge.

Skrevet

Jeg hadde vondt i halebeinet en stund. For meg var det nok å skifte stilling ofte, og ikke sitte i ro hele tiden - komme meg opp og gå, om så bare i et minutt eller to, så ofte som mulig. Dessuten hjalp det å gå turer på fritiden! Da merket jeg stor forskjell. Har dere treningsfri på jobb? I tilfelle bør du benytte deg av det tilbudet også (noe jeg ikke har gjort, dessverre... late meg). Nå har jeg omtrent ikke vondt i det hele tatt, heldigvis.

Skrevet

Eg har fått pult som eg kan heve og senke og synes det er bra! Som blei sagt av ein anna her, så klarer heller ikkje eg å stå heilt i ro så lenge om gangen, men variasjon hjelper :-)

Skrevet

Jeg prøver å bevege på meg jevnlig gjennom dagen. Har ganske fleksibelt arbeidssted og har gitt beskjed om at har jeg vondt må jeg gå meg en tur. Det er en liten pris å betale for å unngå at jeg blir sykmeldt.

Skrevet

Jeg ble 50 % sykemeldt forholdsvis tidlig pga bekkenløsning, og gikk etter et par måneder deretter over i 100 % sykemelding. Kontorjobben ble for meg vanskelig å takle pga mye stillesitting foran pc'n. For min jobb var det begrenset hvor mye jeg kunne ta pauser og vandre rundt, og det ble etterhvert uholdbart vondt hver gang jeg reiste meg fra kontorstolen.

Jeg satt hovedsaklig i en skranke der det ikke var mulig med heve-senke bord, og dessuten var jo det en ganske kostbar innretning kun for noen måneder av svangerskapet mitt. Jeg vet at noen har hatt nytte av en sittering (en slik oppblåsbar badering) til å ha på kontorstolen, men min lege mente det var liten vits å prøve da gevinsten ikke var såå stor (iflg henne).

Det var ikke spesielt morsomt å måtte sykemelde meg, men når smertene ble såpass ille som det ble, var ikke valget vanskelig.

Skrevet

Takk for mange gode svar!

Ringte bedriftshelsetjenesten i dag, og i morgen kommer en fysioterapaut og snakker med meg. Sjefen min var sikker på at de hadde utstyr jeg kunne få, som pult osv.

Har prøvd å reise meg en del og gå litt rundt. Men har blitt ubehagelig igjen etter bare fem minutter på stolen, så har ikke fått gjort noe arbeid i det hele tatt de siste dagene. Tror kanskje stolen min er litt ugunstig i forhold til stilling også.

Har siden lenge før jeg ble gravid trent eller gått tur, så og si hver eneste dag. Og bortsett fra en pause i går, har også planer om å prøve å være aktiv fortsatt. Så lenge det ikke fremprovoserer smerter. En gåtur ute i arbeidstiden kan sikkert være en lur ide. Jeg kan så og si styre rundt som jeg vil, og ingen som bryr seg om jeg tar en halvtimes tur midt på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...