MaybeAgain Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Vi har en 1-åring som biter når hun blir sint. Gjerne spesielt dersom hun ikke får viljen sin eller vi tar fra henne noe hun vil ha som hun av ulike grunner ikke skal ha. Hun biter også når hun blir sjalu - vi har en nyfødt baby også. Det er ikke kosebiting - det gjør vondt, lager tannmerker og deretter blåmerker. Noen har foreslått at vi skal bite tilbake - ikke virker det og ikke har jeg hjerte til det..... Kjeft forstår hun tydeligvis ikke enda - hun bare ler når jeg flytter henne fra situasjonen og snakker strengt til henne. Noen med lignende utfordringer? Hva gjør man for å få henne til å stoppe? Gode råd mottas med takk!!!
La07<3Sl09 - overtid Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 godt å høre at det ikke bare er sønnen min som biter så fælt.. jeg vet ikke hva man skal gjøre.. jeg trenger råd selv. men bite han ville jeg ALDRI gjort. da føler jeg at man bare sier at se mamma kan også og da er det liksom greit.. han biter ikke nødvendigvis når han er sint, egentlig bare i tide og utide.. men det jeg kan si er at det var MYE verre før.. jeg har bare sagt strengt at NEI, det er ikke lov å bite, da får mamma vondt. og bare gjentatt det en million ganger føles det som.. nå er han 15 mnd og han biter mye mindre nå.. håper det ordner seg for deg og snuppa di! og gratulerer med den nye babyen =)
MaybeAgain Skrevet 28. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2008 Takker for innspill! ) Det ordner seg helt sikkert, men skulle gjerne hatt en "magisk kur" som fikset det. Eller en "oppskriftsbok på barn" ) Tar gjerne imot flere innspill dersom andre har samme utfordring!
*snuppa* Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Da førstemann hos oss begynte i barnehagen hadde vi etter en stund (kanskje ho var ca 15 mnd) at ho begynte å bite, tok det opp i barnehagen og der var de vant til det.... Nå har minstemann akkurat begynt i samme barnehagen og vi var på vårt første foreldremøte for ikke lenge siden. Der "advarte" de faktisk om at det kom til å komme en sånn periode igjen. Barna er blitt så store at de forstår ganske mye, men greier ikke uttrykke seg selv. At barna derfor gjør det av frustrasjon! For meg høres dette ganske fornuftig ut! De mente at det ofte kunne bare hjelpe å si nei, men ikke gjøre noe kjempenr utav det, siden det for noen barn er sånn at all oppmerksomhet er bra oppmerksomhet. Vi ga jenta vår det klart NEI og som Hi her sa at mamma/pappa får vondt når du biter! Husker ikke hvor lenge det varte, men det var litt som mye annet "bare en periode". Nå begynte vårt barn å prate og sette ord på ting veldig tidlig og det kan jo også ha hjulpet på frustrasjonen hennes!
IgglePiggle Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Vi setter vaar paa naughty step'en og det fungerer veldig bra for oss.. Han er 16mnd. Saa stoooor bedring etter et par dager faktisk. Kanskje det kan vaere noe for deg?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Det værste du gjør er å bite igjen,dermed lærer du ungen din å bite. "Mamma biter jo også så det er vel greit." Har snakket med en barnelege med adferd som spesialitet, og han oppfordret foreldre til å komme med en grusom lyd idet barnet beit så han/hun ble redd. Hyl ut eller et høyt kort brøl som er helt uventende for barnet var hans tips. Dette funket hos oss.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 hmm.. tenkte på akkurat dette i går. har ikke barn. har termin 1 jan, men jeg tenker på alle sånne ting likevel hehe.. eneste jeg har fått høre om det er å bite igjen, men dere fikk meg til å tenke meg om der ja men anonym 13:01 takker og bukker det var jo kjempelurt
MaybeAgain Skrevet 30. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2008 HI her. Tusen takk for alle innspill! Jeg har tenkt litt sånn "hundeoppdragelse" ift dette... betinget læring. Biter jeg så blir jeg flyttet fra situasjonen. Samme prinsipp som et høyt skrik eller naughty step. Atferd - konsekvens. Hyle gjør vi jo automatisk - det gjør jo så himla vondt. Flytte henne bort - type sette henne ned på gulvet så hun ikke får være med oss i sofaen - gjør vi og. Det virker ikke funke enda, men svaret er ved persistency... utholdenhet og vedvarenhet. La oss håpe det går over med tiden til hjelp. Fortsatt god helg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå