Gå til innhold

Kan mm drikkes romtemperert??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått den forståelsen.. Er det noen her som vet dette sikkert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan den, så lenge barnet godtar at den er litt "kaldere".

Men ikke la den stå for lenge i romstemperatur.

Skrevet

Takk for svaret :-)

Skrevet

Med tanke paa at melken er holdbar i en del timer i romtemperatur, saa kan man det ja. Jeg benytter dette litt bevisst, for aa nettopp faa barnet mitt til aa ta melk i litt ulike temperatuerer. Generelt gjoer jeg dette med mange ting, varierer litt innenfor et lite spekter av tid, maal og rom. Jeg er utrolig opptatt av at mine barn ikke skal bli saanne 110% vanedyr, som bare fungerer rundt helt bestemte rutiner.... =o) Hver med sitt, mange er jo veldig opptatt av disse rutiene, som skal vaere helt saann eller slik og jeg er i helt andre enden av den skalaen. Med barn som tar mat naar de faar, av den personen som gir det, av den type flaske man har tilgjengelig eller pupp alt ettersom, saa faar man et barn man kan ha med flere steder, lettere kan reise med, lettere kan ha barnevakt for osv osv. Dette er for mange ikke viktig i det hele tatt, for oss er det viktig. Foerste barnet vaart oppdro vi paa denne maaten, hun har blitt en allrounder, som kan bli med paa mye uten aa ha spesielle krav. Venninnen min sverger til den andre metoden, veldig tett attachment til mamma, og hun har problemer med aa faa barna sine til aa akseptere barnehagen f.eks. de bruker over en mnd paa tilvenning, da mener jeg at barnet har nesten bare hatt naerkontakt med mamma, saa det er en virkelig drastisk greie aa forvente at barna skal akseptere andre mennesker, lukter, miljoe, lyder osv - alt dette paa en gang, og det er jeg helt enig i. Men det er klart at det er et resultat av at barnet ikke er eksponert for annet enn sine helt spesielle vaner, helt korrekte temperatuerer, mengder og str av alt som er spist og drukket osv osv.

Det er ikke noe som er rett eller feil, man skal bare vaere litt bevisst hva man "setter i gang" og vaere sikker paa at man oenkser aa foelge opp det som foelger av konsekvenser av sine valg. Jeg maa nok f.eks. noen ganger staa paa litt dersom det er viktig at barnet mitt spiser paa et klokkeslett (hun som er 4 aar altsaa) fordi dette sjelden er viktig ellers, mens min venninne har barn som spiser paa klokkesletter, og som bare kan settes til et bord saa gaar det automatisk. Min kjenner etter om hun er sulten og spiser bare dersom hun er sulten. (noe jeg skulle oenske jeg hadde faatt inn da jeg var liten, fnis.....)

Og for all del, alle kan ikke VELGE sine barns moenster!! Noen barn aksepterer BARE pupp, bare det ene eller det andre naar det kommer til vaner. Men jeg tror vi har laget en del av dette selv, men absolutt ikke alt.

Venninnen min var saa overrasket over at datteren min paa 1 uke "tok flaske" - og jeg sa tilbake til henne da hun lurte paa hvordan jeg fikk til det "jeg har ikke spurt henne, bare introdusert det" svarte jeg tilbake. Det samme gjorde vi med foerstemann. Og da var vaare triks at vi holder helt likt som ved amming, at vi vet barnet er godt sultent og at vi vet melken er riktig temperert de foerste ukene. Og saa tenker vi at det gaar greit, leter ikke en gang etter at det kaaaaaaaaaanskje ikke gaar.

Saa, det var et alt for langt svar paa et veldig kort og greit spoersmaal, hehe.....men litt sosial her paa morgenkvisten. Lykke til! Det vil helst gaa greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...