Gå til innhold

Forløsningssamtale, UNN

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke bakgrunnen for ditt ønske om ks, men i mitt tilfelle var det en traumatisk fødselshistorie som lå noen år tilbake i tid. Jeg var fast bestemt på ks, men de var nølende og mente det godt kunne hende det gikk bedre denne gang.

Uansett, jeg fikk viljen min. Var på to samtaler hos overleger. De ville at jeg skulle ha samtaler med jordmorteamet som har etterutdanning på tema som kvinner og fødselsangst, men av ulike årsaker ble det ikke til at jeg gikk. Kan godt hende de er kjempeflinke.

Det er overlegene som tar avgjørelsen, ikke jordmor. Be om å få snakke med dem. Jeg ville styrt unna samtale med en mannlig overlege som heter Grønnberg elle noe slik, har er ikke noe trivelig.

Lykke til.

Desverre - det var o hjelp eller forståelse å få der .....

Selv med panikkangst , attest på det fra lege og tidligere traume som voldtekt overfall ....var tydligvis ikke gyldig medisinsk grunn for å få innvilget KS der grunnet psykiske årsaker ... PÅ UNN - DER TVINGES OG MANIPULERES ALLE KVINNER TIL NORMAL FØDTSEL - VANLIG SEDVANE DER virker det som - ! ALLT FOR Å SPARE PENGER og resurser vet du !!!

Hvis det ikke feiler deg noe fysisk - så vil du neppe få innvilget KS der UANSETT andre grunner .De er en av Norges mest restriktive sykehus på KS ....o medmenneskelighet eller kunnskap om psykisk helse ....tydligvis ....desverre ! Ønsker du KS må du søke SØR I LANDET evt - reise til privatklinikk nærmest i London ....der får du KS for 120 000 kr NKR som du må betale selv !!! Selvbestemt KS etter eget ønske og uten noen andre grunner enn at du faktisk ikke vil føde vaginalt . Vel - det er det mange kvinner som IKKE vil ....uansett hvor friske de er og hvor gode forutsetninger de har for vanlig fødtsel . Forløsningssamtalene generelt ...går ut på å manipulere kvinnene til å gå for vanlig fødtsel ...ønske om KS latterliggjøres og snakker de deg fra så godt de kan ..

Bare vær godt forberedt på at de er LITE villig til å snakke om ks som et annet forløsningsalternativ ....så slipper du bli så skuffet .. ) Var jeg deg .....ville jeg bestilt time på privatklinikk og sikret meg KS !!! Heller betale forløsningen selv - enn å bli overkjørt av legene og tvunget til noe en absolutt IKKE ønsker selv .... og gjennomgå et psykisk helvete og mareritt og kamp med sykehuset ....nytter ikke likevell ....de har makta og misbruker den gjerne i sin uforstand om hva de påfører pårørende og pasienten av psykisk tortur .........vELL - 120 000 KR er ikke så mye penger - de sikrer deg en VERDIG og god fødtselsopplevelse og behandling som pasient ... - så vil du absolutt ikke føde - så må du nok belage deg på å betale oprasjonen selv på privatsykehus utenlands .For offentlige sykehus her tilbyr fortsatt ikke slik " luxusbehandling " ....som de tydligvis mener det er ...

Til deg ovenfor som fikk innvilget KS på din 2 fødtsel ....

Du kunne nok argumentere med div ...gamle ruptur skader osv og vanskelig forløsning 1 fødtsel ...

Så du fikk innvilget på RENT FYSISK GRUNNLAG ....- som er UNN`s kriterium for å innvilge et KS - .ikke på psykisk grunnlag ..

Psykisk helse er 2 prioritet desverre .... eller 0 prioritet i dagens helsenorge .....mange steder ....

Leste i UNN avisen for ca 1 - 2 år siden ....der var en gravid utenlandsk innvandrerkvinne reportasje om i UNN avisa ... Hun var blitt gravid under en voldtekt i hjemlandet sitt leste jeg .Hun ønsket KS - men ble " manipulert & tvingt " til vanlig fødtsel ......enda graviditeten hennes skyldtes et overfall og voldtekt ...ble hennes ønsker overkjørt om KS forløsning ....

Innvandrerkvinnen måtte føde vaginalt et barn hun ikke ønsket seg - etter fødtsel ville ikke kvinnen engang SE barnet eller ha kontakt med det .....

Unn legene var tydeligvis så stolt og fornøyd med sin medisinske expertbehandling over å ha forløst denne kvinnen på vanlig måte - at de måtte tydligvis skrive historien om henne i UNN avisen ...

Jeg leste den tilfeldigvis og ble ganskje sjokkert over manglende psykisk innsikt de utviste - ved å behandle en slik kvinne " som en umyndig " ikke tenkende vesen uten respekt for hennes " medbestemmelsesrett " som pasient . med TVANG og overkjøring ... resultatet ble at hun ikke ville ha sitt eget barn ... var jo unnfangert ved voldtekt ...Så herregud ....er det rart det gikk som det gikk ... Stakkars mor & barn .....

Trodde psykisk helsevern var kommet lengre i Norge ....men det er det desverre ikke . .Etter jeg leste den historien ...og de innrømmet i reportasjen at dette var brutalt å tvinge denne kvinnen til vanlig fødtsel mot hennes ønske ... men mente det var riktig behandling og " best for henne " ....likevell ...FY FAN - for et steinaldernivå ....et av verdens rikeste land befinner seg på ....Skammelig å behandle VOKSNE kvinner slik .Uten hensyn til deres psykiske helse og frie vilje .Og respektere den viktige medbestemmelsesrett ...så sårt en slik kvinner trenger det - som allerede har vært utsatt for overgrep ....NOK !!! Denne historien er sann og ifra UNN avisen .

Men kjære vene! Det er da slett ikke umulig å få innvilget planlagt ks ved UNN! Jeg fikk det for ett år siden, det var ikke SÅ vanskelig. Man må bare vise tydelig at valget er gjennomtenkt og endelig fra din side, og for all del ikke hyle og rope om rettigheter og manipulasjon.

Annonse

Det er fritt sykehusvalg i Norge så hvis du tar deg bryet med en 2,5 timers båttur så får du ks i Harstad :) Jeg snakket med en fantastisk kvinnelig overlege, har tidligere lidd av angst og var redd for å få det tilbake under en fødsel (var førstegangsfødende). Overlegen så på meg og sa "Klart du skal få keisersnitt, vi tar en infotime med vanlig fødsel og en om keisersnitt og så velger du akkurat det du vil ha." Skjønte ingenting, hadde gruet meg i flere dager og øvd på hva jeg skulle si og så satt hun der etter 10 min med snille øyne og synes ikke jeg var dum eller noe og hadde plutselig gjort graviditeten min helt bekymringsfri.... Det var hun som hentet ut lillegutt også, skal aldri ha noe annet enn planlagt ks og helst med henne som lege ;) Vet ikke om man skal skrive navn her men initialer kanskje? A.H. (tror hun er eneste kvinnelige overlegen der....) Lykke til, dette klarer du :) Og forresten, et godt tips om argumenter...jeg sa som sant var, at hvis jeg får et panikkanfall underveis i en fødsel har ikke jeg mulighet om å samarbeide med jordmor og jeg er redd jeg vil skade barnet.

Takk for oppløftende svar, løvinne 77 :) Hadde faktisk ikke tenkt tanken på at jeg kunne reise til harstad, noe jeg glatt gjør dersom det ikke går gjennom på unn. Har ikke noen historie med tidligere traumatiske fødsler eller angst, men er bare så redd for at noe skal gå galt under fødselen med grunner som jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på her. Uansett; takk for godt råd!

HI

Til anonym 06:54 28.08.2008

Nei, tvert i mot mente de at jeg burde prøve å føde, til tross for at første fødsel var traumatisk (fysiske skader på oss begge). Det var i høy grad psykiske årsaker som var utslagsgivende for at jeg fikk innvilget planlagt ks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...