Gjest bissen Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 når dro dere på ordentlig langtur første gang? Vi drar til Mallorca til lørdag med jentene på 22 mnd, men lurer faktisk på om det kan være for tidlig for minstejenta..sitter med dårlig samvittighet nå. Hun var feks ikke i en butikk før hun var ett år, tålte ikke mennesker rundt seg nesten i det hele tatt før det, hun hylte til hun fikk pustevansker og panikkanfall. Hun er fremdeles livredd for buss (som vi kjører hver dag), tog. Det er ikke sånn at hun roer seg etterhvert, det kan være panikkhyl i flere timer. Hun er veldig tøff med fremmede mennesker nå da, og er en liten tøffing men likevel sensibel. Uff, gruer meg bare til reisen..fly og busstur..noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Tilgi meg vist jeg virker frekk, men jeg spør bare pga av min uviten. Jeg lurer på hva som gjør at du har måttet skjerme jentene dine så lenge? Jeg har selv en jente født i uke 27, og har ikke vært borti dette med skjerming, selvfølgelig dro jeg henne ikke med på McDonalds de første måndene og holdt syke folk borte fra henne. Kan det være fordi hun ikke er vant med folk hun blir redd? Synes det hørtes litt unormalt ut at hun er så redd når hun er nesten 2 år. Og det må være fælt å måtte panikkhyle i flere timer pga av buss hver dag. Håper det ordner seg for dere. God tur til Syden iallefall, håper det går greit.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Skjermet ikke datteren min så mye, tok henne tidlig med på butikken og på besøk, men skjermet mot sykdom og altfor store folkemengder. Etterhvert fikk hun prøve seg i større forsamlinger, merket fort når hun blei sliten, og tok henne da med hjem igjen. Hun er født i uke29. Kanskje du bør øve jentene dine på store folkemengder gradvis, og alltid ha en fluktmulighet, dersom panikkanfallene kommer på bussen, eller du ser at det kommer til å skje, bør du kanskje ha muligheten til å gå av bussen, roe ned litt og enten gå resten, eller ta neste buss. Er jo ikke sikkert du har denne muligheten, men tenker at du bor i by siden du tar buss hver dag bare.
Gjest bissen Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Turen er over og gikk forsåvidt greit, men tenkte jeg kunne svare litt her:) Dere har nok hatt et litt annet utgangspunkt enn meg. Skjermingen gjelder kun minstejenta. Hun er 7,4 kg pr i dag, utviklingen hennes ligger på rundt en gj.snittelig ettåring. Og vi har strukket grensene hennes så langt det har gått når det gjelder folkemengder, høye lyder..men man kjenner barnet sitt etterhvert. Det første året var det veldig ille, strakk vi grensene hennes litt for langt fikk hun slike panikkanfall og hyperventilerte og vi måtte på sykehuset. Så vi har måttet ta ting veldig gradvis med henne. Nå går det mye bedre, men hun tåler veldig lite i forhold til andre barn. Vi må ha et tett samarbeid med PP-tjeneste hvis hun skal i barnehage f.eks, hun må ha et eget sted å trekke seg tilbake på. Bor ikke i byen, men samboeren må ha bilen;) Takk for svar likevel.
Prøvigjen Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Hei Bissen. Kjenner veldig godt igjen det du beskriver. Og den som har et ekstremt prematurt barn uten å ha hørt om "skjerming"..hmmmm. I alle fall så er min datter født uke 25+6, og vi må skjerme henne/ta henne til sides i eget rom o.l. når det blir mye (folk, støy, inntrykk m.m.). Hun hylskriker på flyet før hun sovner, spiser ikke om det skjer mye rundt henne. Dette er vanlig fordi de premature har et annet "filter" enn fullbårne barn. de klarer ikke å "stenge ute" dersom det blir mye i omgivelsene. Dette må vi foreldre hjelpe til med. Derfor kan det også bli tøft med barnehage, så vi venter med det. Går nå i åpen barnehage to ganger i uka og leker litt med andre barn i jevne "doser", så får vi se etter jul. Hun er nå 15 mnd korrigert. Psykologer og forskere mener denne skjermingen kan forebygge mye... og det er kjempeviktig at vi som foreldre lærer å lese barna våre. da får de det så mye bedre!!=) Bra at det gikk bra da Bissen. Går det ellers bra nå?
Gjest bissen Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 Hei hei! Ja, skjerming har vært veldig viktig for oss, men jeg kjenner jo andre med premature der det nesten ikke har vært nødvendig. Men trodde alle hadde vært borti det til en viss grad:) For mye overstimulering kan faktisk hemme utviklingen, så det er en viktig ting:) Ganske like de jentene våre:) Her går det greit, vi har fått i gang salgsprossessen og skal jo komme oss innover til Bærum..forberedt på at det kan ta sin tid:) Vi venter på noen operasjoner til lillejenta, hun skal operere føttene (har en sjelden feilstilling) og sette inn peg. Håper vi kan ta alt i en narkose da. Snuppa di hadde vel også peg i en periode? Går det bra hos deg da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå