Andreas kom 17.Mai 2006 Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Hehe...gutten min er ordentlig morsom for tida. Skal ikke noe som helst, sier nei til absolutt alt. Skal ikke ha drikke, ikke mat, skal hvertfall ikke legge seg..osv.. Må si jeg er bra sliten etter bare noen timer med dette på ettermiddagen. Han er i barnehagen fra ca 9 til ca 15 hver dag. Der er han visst veldig grei å ha med å gjøre, spiser og drikker uten noe tull og legger seg fint i vogna og sovner med en gang. Han begynte i barnehagen for 2 uker siden og alt gikk bra med tilvenning og at mamma gikk fra han, ville ikke hjem igjen. Nå Har han funnet ut at han absolutt ikke skal drikke av sin egen kopp (Vanlig kopp) Ikke av tutekopp eller flaske... Hmmm...hva vil han drikke av da tro? Og så skal han ikke sitte i sin eller andres stol å spise, kanskje han vil sitte på gulvet?? hehe Og legge seg skal han heller ikke,selv om han er så trøtt at han nesten sovner i stua.. Litt kamp hver kveld for å få han i seng, foreløpig går tannpuss og kveldsstell bra da Også påkledning kan være en morsom sak, for han skal ikke ha på bukse eller genser, sko og jakke må lirkes på.. Han er nå 2 år og 3mnd, begynt å snakke masse for noen mnd siden. Flere som har det sånn for tida her? Uff vet nesten ikke hva jeg skal gjøre her enkelte ganger, han kan også få skikkelige raserianfall når han ikke får vilja si Noen med tips til hvordan takle dette på best mulig måte? Han er egentlig en rolig og grei gutt,aldri hatt lignende "problemer" med han tidligere, så blir jo litt fortvila her også da. Ikke vært så mye borti barn i trass alder tidligere.
SassyMom Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Ja, hehehe du er nok i samme båt som mange her med småtroll i den alderen. Man kan nok ikke kvitte seg med trassen, men det hjelper ofte å forberede de. Si at "om 5 min skal vi pusse tenner/ kle på/ spise...så nå kan du leke litt til før vi gjør det". Og kanskje la de hjelpe til med matlaging, velge pålegg, klær å ha på. Da føler de at de har valgmuligheter og man "gjøre selv".
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Når man blander trassalder og ettermiddagstrøtten - det er da man lurer på hvordan man skal overleve. Det gjelder å velge sine kamper med omhu. Jeg hadde ikke giddet å presse i mat og drikke på mine barn. Jeg lokker gjerne med sugerør i et morsomt saftglass eller tar frem drikkeflasken jeg har på trening, men om barnet ikke vil så er det helt greit. De må uansett sitte med middagsbordet. Blir jo gråt, men jeg har lært å lukke ørene for sutring. Når det kommer til klær....så må jo barnet ha klær på. Så kampen her må jo tas. Jeg sier til guttene mine (1,5år og 3år) at i dag skal vi ha dette på! Begge guttene kan nekte, men da sier jeg at vi venter til dem er klar. Da må alle sette seg ned på gulvet og vente til de er klare. Det samme gjelder tannpuss, rydde.....ja- alt. Det er grusomt kjedelig for et barn å vente. Så det tar ikke mange sekundene før de er klar allikevel:) Da roser jeg masse! De første gangene måtte jeg gjerne vente 5min - med det var mye bedre enn å kjefte og å bli stresset. Barn lærer raskt! De får selvfølgelig ikke leke mens vi venter. Og jeg bøyer hodet og ser ikke på dem - snakker heller ikke. Vi bare venter..... Fungerer genialt her:) Ellers er det å oppnå 7 smileansikt på en tavle en fin måte å oppmuntre et barn på. 7 smileansikt gir en liten oppmerksomhet her. Gjerne en bok eller litt gelè. En sykkeltur eller et par nye sokker. Følelsen av å mestre oppmuntrer barn veldig. Smileansikt gis her når guttene har vært snille. Ellers kan jeg si at de vokser trassen av seg:) Hold ut:)
Andreas kom 17.Mai 2006 Skrevet 28. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2008 Takk for svar begge 2 Til deg anonym : Blander ikke trass og ettermiddagstrøtten her, gutten min begynner allerede når han står opp om morgenen og holder det gående til han sover om kvelden. Presser han heller ikke til hverken å spise eller drikke, han finner fort ut at han blir både sulten og tørst hvis han ikke spiser eller drikker. Og han MÅ også sitte ved bordet under måltider. Tok ett av dine tips her da, for gutten min har aldri protestert på hva han skal ha på seg før, så i kveld fikk han være med å velge hva han skal ha på seg i morra. Blir spennede å se i morra tidlig om han fortsatt vil ha på seg disse klærne da Må også få nevne at i dag har vi hatt en kjempe fin dag, noe trassing på morran,men en flott ettermiddag, blid og fornøyd gutt nesten hele tida og han har ikke bare sutra og hylt nei. Nå har han vasket hendene og pusset tenner uten noen som helst protester og la seg fint uten tull. Godt det er sånne gode dager innimellom også, trengte denne gode dagen nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå