Gå til innhold

Jeg har hatt samtale med embla-teamet...

Anbefalte innlegg

...og det ble mye snørr og tårer, gitt. Vi pratet en del om planen videre (jeg skal ha flere samtaler), og om forrige fødsel (hastesnitt). Jeg fant ut at jeg har en etterreaksjon nå... Hadde ingen reaksjon etter forrige fødsel, følte alt var helt bra. Men nå merker jeg at jeg får reaksjonen, og ikke bare føler ting helt greit. Veldig bekymret for at noe skal gå galt i svangerskapet eller under fødsel. Er veldig usikker på om jeg tør å føde vanlig, eller om jeg vil ha ks. Blir spennende å se hva vi finner ut underveis i disse samtalene... Jm virket iallfall kjempeokey!

Fortsetter under...

Så bra!! Jeg har også bare positive ting å si om emblateamet på ahus. De er kjempeflinke! Hun jordmoren jeg gikk hos var kjempeflink og snill. Det "reddet" virkelig mitt svangerskap! Vet IKKE hvordan jeg skulle ha kommet meg igjennom det og gledet meg til å bli mamma uten de!!! Lenge leve Embla-teamet på Ahus fra meg ihvertfall!

Johanne tror jeg hu het. Veldig hyggelig dame... Ja det blir spennende. Veldig greit å gå til samtaler hos de for hvis du bestemmer deg for vag.fødsel kommer de til å tilrettelegge så mye som overhode mulig slik at du får en fødsel som du ikke trenger å være redd for. De gjør jo ALT de kan....

Vet du om det er mulig å ha åpent for vanlig fødsel, men samtidig ha åpent for ks, sånn at jeg kan bare si "nei jeg klarer ikke" når som helst (også underveis i fødsel), og få ks da? Er så redd for at jeg skal ta et endelig valg jeg angrer på når jeg står midt oppi det...

Det lurer jeg også på. Jeg skal føde på Riksen, men har ikke bestemt med for om jeg ønsker KS eller ikke. Hadde en mareritt-fødsel for 2,5 år siden. Skal til samtale med lege på riksen den kommende uken, siden jeg trenger garanti for at de ikke skal bruke vakum/ tang hvis jeg i det hele tatt skal vurdere vanlig fødsel. Men samtidig lurer jeg hele tiden på om jeg burde velge planlagt KS i stedet. Er så redd for å ta feil valg og at det skal få alvorlige konsekvenser....

Annonse

Jeg får spørre om det på neste samtale...

Jeg skulle tenke på, til neste gang, hva jeg ønsker og ikke ønsker, i forhold til fødsel. Og det er jo det jeg ikke vet. Det er det jeg trenger hjelp til å finne ut av... Jeg aner ikke om jeg tør å føde, og derfor lurer jeg på å be om planlagt ks. Samtidig som jeg føler at jeg burde gi det å føde en sjanse, da jeg aldri har prøvd det før. Huff, dette er dritvanskelig!!!!!!!!

Angående "prøvefødsel", ja, man kan få det som en garanti på Ahus. Man kan prøve i føde og når som helst kan man si NEI, dette vil jeg ikke mer. Jeg vil ha ks. Jeg fikk tilbud om dette på emblasamtaler. Det er fullt mulig, når som helst under fødsel så sant ikke hodet står i åpningen. Da er det for sent, men da er man jo straks ferdig å da hvis man kommer så langt! hehe....

Ellers kan man også få tidlig epidural. Man kommer inn på sykehuset så fort fødselen begynner, setter epidural med en gang uavhengi av hvor stor åpning det er!

Så det er mange muligheter! Men som sagt, det er viktig at man drøfter de ulike "tilbudene" med emblateamet. Og at man får det endelige valget skrevet ned i journalen slik at det ikke dveler noen tvil om hva som er bestemt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...