Gå til innhold

Barn med Downs Syndrom i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann,

Har ei jente på snart et år med D.S og som i tillegg var prematur.

Lurer på en ting. Hun skal begynne i bhg i november og vi skal nå søke om ekstra ressurser til henne i bhg.

Da lurte jeg på om noen kunne gi meg noe råd om hvor mange timer spes ped og assistent timer vi burde søke til henne? noen erfaringer på hva dere søkte, hva dere fikk og evnt om dere fikk mer da dere klagde..

Trenger svar raskt så håper det er noen der ute som kan hjelpe oss :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. jeg har ei datter med ds på snart et år. hun har nettopp begynt i barnehage. ble litt forbauset over spørsmålene dine. tror du må riste liv i spesialpedagogen deres. hun skal kunne dette og formidle ting til de rette instanser og skrive søknader. vi har fått 8 timer spes ped i uka. det optimale er 10 timer men pga kommunens dårlige økonomi så får vi 8. men jeg synes det er greit. barnehagepersonellet blir opplært i tegn til tale og karlstadmodellen og kan trene med henne når spes ped ikke er der. hun får også fysioterapi i barnehagen. det er innvilget en 100 prosents stilling ekstra i barnehagen pga min datter. denne stillingen er delt opp, slik at de som før jobbet deltid nå har fått større stillinger. det er også ansatt en pedagogisk leder som har ansvaret for min datter. dette er veldig greit fordi vi da kan forholde oss til henne. det er også en gutt med ds i barnehagen. han har en annen ansvarsperson.

lykke til

Skrevet

hei takk for svar, ja enig med deg at det burde de vite, men det er så mye fram og tilbake om hvor mye hun trenger.. og det får jeg aldri noe svar på når jeg spør.hva som er "vanlig" ingenting er "vanlig" visst :o))

i bhg hos henne skal de voksne på tegn til tale kurs, og etterhvert begynnes det vel mer konkret på karlstad modellen. (har hatt tidlig stimulering hjemme nå.. men ikke fulgt opplegg fra modellen) synes det hørtes bra ut med 8 timer sps ped, og full assistenstilling, det er det jeg håper vi får også.

Kan jeg spørre i hvilken kommune dere hører til?

evnt om du har lyst å svare privat er adr min [email protected]

Skrevet

Jøss. 8 timer var mye. Hvor i landet bor du? Vi fikk 2 timer i uken med spesialpedagog og 50 % støttepedagog 1 året. Det tror jeg er ganske vanlig her hvor jeg bor. I år har vi 5 timer i uken med spesialpedagog og 100 % støttepedagog. At vi har en fulltids støttepedagog er bare flaks. Vanligvis får en bare 50 %. Det er visst store forskjeller.

Skrevet

hei, Cilleb

Ja har skjønt at det er veldig store forskjeller rundt om i landet, vi bor på sørlandet så skal bli spennende å se hvor mye hun får, håper hun får "nok" har tro på at hvis de får ordentlig hjelp de første årene, kan de få en bedre start og trenge mindre hjelp etterhvert..

Hvorfor fikk dere 100% støttepedadog når det er som du skriver vanlig med 50%?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...