big mama Skrevet 27. august 2008 #1 Del Skrevet 27. august 2008 Var til UL i dag. Er 37+5 med tvillingar. Begge ligg i seteleie og alle anbefaler vaginal fødsel, da eg har født to barn "så greit frå før", de eg har frå før låg med hovudet først vel å merke og var einingar. Tvillingane er i tillegg STORE, 3700 allereie nå. Fekk heilt panikk på sjukehuset. Ser for meg alt som kan gå galt. I tillegg fekk eg beskjed om at dei ikkje kjem til å sette i gang fødselen når dei ligg sånn, fordi dei ynskjer naturlege sterke rier for sete fødsel. Eg såg for meg å pressa ut to 4-5 kilos babyar med fotan først. Dette kan umulig gå bra! Vart så stressa at legen bestemte at om eg ikkje har født innan ei veke vert det KS. No sitter eg her og veit ikkje kva eg skal håpe på, KS eller setefødsel? Gruar meg sjukt til begge delar!! Ser fordelane med vaginal fødsel, at eg er oppe på beina kjapt og utan store sår smerter. Men likevel er det vel ein del risiko både for mor og barn med setefødsel, tenk om babyen setter seg fast, ka skjer då? Er det vanlig at ein rivner og klippast ved setefødsel? Likar ikkje tanken på det! Er det nokon som har født seteleie og ikkje angra på det? Er det nokon som veit kor ofte setefødsel ender med haste keisarsnitt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/
oftebustat Skrevet 27. august 2008 #2 Del Skrevet 27. august 2008 Hei! Skal prøve å svare på noe av det du lurer på. Da jeg gikk med mine to satt tv1 i sete. Min gynekolog på Volvat sa tidlig at hvis tv1 sitter i sete mot slutten blir det ks. Jeg tok det for god fisk og spurte ikke på sykehuset om dette før i uke 34-35 tror jeg. da sa legen, som de på ditt sykehus, at det blir vaginal fødsel. Jeg fikk helt sjokk, og klarte ikke si noe i det hele tatt. Kjempeklump i halsen, og da jeg kom i bilen kom tårene. Grein hele veien hjem, jeg. Ringte legen min, og snakk litt med henne. Brukte den uka jeg hadde før neste s.h.kontroll på å lese meg opp på setefødsler, og keisersnitt. Ba om ks og fikk det. Har ikke angra en eneste gang på det. har vært i kjempeform etter fødselen Når det er setefødsel klipper de ca 4 cm og forløser med tang. Sjansen for at det likevel kan ende med keisersnitt for tv2 er jo til stede, for når nr 1 kommer ut kan det være vanskelig å få tak i nr 2. På den andre siden er det mange som føder i sete og det går kjempebra. Har lest mye om dette, og mange sier at det ikker er noen forskjell. Grunnen til at jeg ville ha ks var at min første fødsel endte i vakuum, og de klipte ikke... Revna ganske mye. Og jeg klarte bare ikke tanken på klipping og tang osv denne gangen. dessuten var jo sjansen til stede for at det kunne bli ks uansett for å få ut tv2. Nå har begge mine to våkna og griner høøøyt Men hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre. Mener absolutt ikke å skremme deg i hverken den ene aller andre retning!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138552192
therese 75 Skrevet 27. august 2008 #3 Del Skrevet 27. august 2008 heisann, litt av et dilemma ja, sitter selv i en kinkig situation. Er 35+5 og helt utslitt etter langt og slitsomt svangerskap. Nå sier de jeg kan velge selv, men at jeg forelöpig ikke er moden for igangsetting. Er jeg moden neste uke kunne de pröve å ta vannet - hvis ikke ble det ks 9.9. Sist hadde jeg en lang födsel uten rier som endte i KS. Så jeg har oddsene mot meg mtp at jeg ikke hadde rier sist og nå i tillegg har et arr i livmoren som i seg gir risvakhet. Tv1 ligger med hode ned og tv 2 har igjen snudd seg til for-sete. Tenker også som deg at går det vaginalt er man raskere oppe og kan löfte - nå er det jo to som skal ordnes med også. Men er det verdt det om jeg har dårlige odds og kanskje igjen ender opp med både langt forlöp og tilslutt KS? piggere om man går til et planlagt ks og er relativt uthvilt... Blir spennende neste uke, föler meg litt feig om jeg ikke forsöker heller, alle födsler er jo forskjellige. Men du da, jeg hadde nok med så store barn og begge i sete tatt Ks - men hvis du har födt greit de to andre er det kanskje ikke noe problem. Men ofte får jo de med enlinger i sete KS etter eget önske. Her i Vestfold er det standard at man får epidural ved 3-4 cm og gode rier-da de ofte må hjelpe tv2 mye ut. Her setter de heller ikke i gang med gel eller ballong kateter etc, men de hjelper jo til med å ta vannet? Kan de ikke hjelpe deg med det om du velger vanlig födsel ihvertfall så du snart kan få dette overstått? Og får du ikke gode rier av det så blir det et snitt? Kanskje ikke de svarene du söker, men jeg föler med deg - og lykke til med valget ditt. Du har jo värt utrolig flink, 37+5 er jo kjempebra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138552255
Sognemor Skrevet 27. august 2008 #4 Del Skrevet 27. august 2008 Eg har ikkje født i seteleie...på det sjukehuset eg gjekk på kontroll sa dei at dei ikkje ville ha vaginal fødsel når tv1 låg i seteleie...så det vart KS.Eg har født to gonger før,og eg vil sei at eg kom meg like fort på føtene igjen no som etter fødsel 1 iallefall...litt vondt i såret,men ikkje noko stor plage for min del.Gjekk heilt fint å stelle dei to små,har jo lov å løfte dei...plaga for meg var at eg følte meg heilt i superform i god tid før det var gått 6 veker..så det var vanskeleg å hugse på at eg ikkje skulle løfte tungt....Men KS er ikkje noko å gru seg for, eg syntes det høyrtes mykje tryggare ut enn å fø i seteleie...Lykke til med valet!Eg hadde valgt KS om eg skulle valgt om igjen..! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138553911
Gjest Skrevet 27. august 2008 #5 Del Skrevet 27. august 2008 Eg har fått beskjed om at så lenge tvilling1 ligger sånn han ligger (skrått seteleie) så blir det KS... Så eg har ikkje nåke valg en gang. Skulle ønske at dei låg i hodeleie begge to, men sånn er det ikkje per dags dato. Eg ville mykje heller hatt vaginal fødsel, då dette skal vere det beste for både mor og barn Men når "reglane" på sjukehuset er som dei er og tvillingane ligge som dei ligge, kan eg ikkje seie så mykje imot Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138554663
Rakri Skrevet 28. august 2008 #6 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg tror jeg hadde valgt ks om begge var i sete, mest pga av frykten for å streve ut den ene, for så å ende opp med hastesnitt på den andre. Det var iallefall det værste jeg så for meg. Her kom førstemann med hode, den andre snudde seg i sete da det ble plass å turne rundt. Men de var små: hhv 3010 og 2620. Den minste kom i seteleie, og merka egentlig ikke forskjell, utenom at hodet kom sist. Det holdt på å ende med hastesnitt på han, for fosterlyden forsvant, og han pusta ikke da han kom ut. Det gikk imidlertid veldig bra, og han kom seg kjapt. Idag er den minste en stor plugg på 9.5kg og fyker rundt og river ned plater, bøker og gardiner. hehehe.. litt andre utfordringer er det nå når de er ni mnd iallefall!! Artig er det å se hvilken glede de har av hverandre- SÅ bare gled deg. Lykke til med fødsel og barseltid Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138562300
Jannec2 Skrevet 1. september 2008 #7 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg født for 3 uker siden tvillinger i sete. Med epidural og ett rtg av bekken som viste god plass, så bar det fritt frem for vanlig fødsel og det gikke veeeeldig bra. ;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138591658
MarTo Skrevet 1. september 2008 #8 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg valgte ks da tv1 lå i sete og tv2 lå i tverr. Synes det har gått veldig bra etterpå og agrere ikke en dag på mitt valg. Det er klart at du er litt bedre i form etter en vanlig fødsel - men jeg turde ikke å ta sjansen på vanlig fødsel selv om jeg har født 3 barn før vaginalt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138593547
Hanne-mor Skrevet 3. september 2008 #9 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg hadde definitivt valgt KS. Mine tvillingjenter har ligget på tvers begge to over en lengre periode nå, men når jeg var på kntr hos JM igår, mente hun at den nederste hadde snudd seg med hodet ned. Er 30+5. Pga de har vært på tvers så lenge har jeg egentlig trodd at det kom til å bli KS. Synes det virker veldig skummelt å føde tvillinger vaginalt. Fødte enling i fjor som lå med hodet først, det gikk greit. Men tanken på å føde to stk skremmer meg... Når dine er store og ligger begge ligger i sete hadde i hvertfall jeg valgt KS uten å blunke (men nå har jo jeg fødselsangst også da.. :/) Uansett hva du velger, ønsker jeg deg MASSE lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138608826
Mamma's trolljenter Skrevet 6. september 2008 #10 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg har ikke født tidligere men venter 2 og har da lest meg opp på fødsel med tvillinger! Hvis dine hofter er blitt målt til å kunnte takle en setefødsel eller du tidligere har født barn lar de deg gjøre dette. Det kommer til å være minst 5 leger/jormødre og ul overvåkning under fødselen. Jeg vil også si at det ikke nødvendigvis blir 2 setefødsler, utifra hva jeg har blitt fortalt bruker tvilling 2 og flytte på seg etter fødselen (de vet de skal ut) så fødselen skal gå lettere. Hadde jeg vert deg hadde jeg heller valgt å sprekke/klippes (det er jo ikke sikkert det skjer en gang!) enn å ligge i fler uker med vonde sår etter ks, barna trenger deg jo:) lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138632152
tosmåutenformagen Skrevet 7. september 2008 #11 Del Skrevet 7. september 2008 jeg ble fortalt at hvis tv1 satt i sete så fikk ikke jeg føde pga faren for at morkaken skal komme før tv2.. men alt er jo så forskjellig fra sykehus til sykehus at du kan jo bli sprø.. Her kom tv1 med hodet først og tv2 med bena først og det gikk veldig bra, men da hadde jo tv1 "laget plass" til tv2.. de var hhv 1477 g og 1829 g så de var ikke akkurat veldig store heller.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138551110-mitt-dilemma-ks-eller-vaginal-f%C3%B8dsel-ved-seteleie-p%C3%A5-tvillingar/#findComment-138638950
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå