snart mamma 85 Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Oliver er nå 8 dager gammel., han er vår første fram til i to netter siden har han sovet greit igjennom natten, men her en natt gråter han hele tiden å bare vil sutte smokk/amme. Han ligger på eget rom (til min frustrasjon orket jeg ikke mer skrik og tok han inn på mitt soverom, der sover han som en stein... ellers på dagen sover han kjempe godt i sin egen seng på sitt eget rom egentlig gost sove hjerte,... har han snudd døgnet? ingen av oss som går stille i dørene, ser ut som han liker lyd, musikk og prat, men så fort natten kommer er han våken og skikkelig sutte gutt.. er så redd for å ha han for mye på soverommet vårt i vår seng, vil gjerne ha den for oss selv!" Burde vi prøve å snu døgnet? eller la ha skrike noen netter å komme inn til han og dulle med han i sin seng til han sover? tips ,råd???
Tante Gustava Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Han er 8 dager gammel. I denne alderen har de ingen forutsetning for å skille mellom dag og natt. At han tidligere har sovet natten gjennom er nok bare tilfeldig. Nyfødte trenger fri tilgang til brystet både dag og natt de første månedene, både for mat og nærhet. Når Oliver skriker så er det fordi han er sulten eller trenger kos. Et så nyfødt barn skal man ikke la skrike mer enn noen få minutter før man tar det opp, man kan IKKE skjemme bort spebarn! Vi har lillegull i vugge ved siden av senga mi. Da får han tryggheten av å ha mor og far i nærheten, samt at det er enkelt og praktisk for meg å ta han opp i senga for amming og ned i vugga igjen etterpå. Jeg får også tatt han til brystet med en gang jeg hører at han våkner, han slipper å skrike høyt for å vekke meg og på den måten kave seg opp og dermed ha vanskeligere for å roe seg ved brystet. Dette har fungert som en drøm for oss. På denne måten får vi også senga vår for oss selv. Lillegull er nå 3 mnd. Han sover hele natta fra ca 20 til 08. Kun avbrutt av pupp 2-3 ganger, og da sovner han alltid igjen med en gang etterpå. Ser forresten at du sier at Oliver sover i senga si også på dagtid. Prøv å skille mellom sovested på dagtid og natt. La han f.eks sove i vogna si ute på dagtid, eller stua. På den måten vil det bli lettere for han å skille mellom dag og natt etterhvert
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Fra å ha vært vant til masse lyder når han sov inne i magen til plutselig ligge i en stille seng helt alene. Nå vet jeg ikke hvilke lyder de kan høre inne fra magen. Men jeg fikk fortalt en historie fra barselavdelingen på et sykehus. Det var en nyfødt unge som hylskreik hver eneste natt (dette var på den tida da nyfødte låg på et annet rom enn mor om natta og mor og barn var på sykehuset minst ei uke før de dro hjem) . Så ei natt lot de barnet ligge inne hos mora, og han sov som en stein. Det viste seg det at barnet var vant til at mora snorket hver natt, og når han hørt den lyden da sov han. Så jeg ville ha flyttet senga inn på deres rom. Dere trenger ikke ha han i senga deres. Når han blir ca 6 mnd kan dere flytte han, det vil virke bra siden separasjonsangsten ennå ikke er slått inn da. La han i alle fall ikke ligge å skrike. Skriker han om natta, er det nok mat han vil ha. Eller så har han vondt. Og sånne ting bør en ta hensyn til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå