lizaloo Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Hei. Lurer litt på hvordan deres dag er med tanke på søvn, mat o.l Sover de mye/lenge om gangen? Spiser de ofte? Kan de ligge våken og være fornøyd Er de mye plaget med luft/gulping? Hvordan er nettene? Litt kjekt å høre hvordan andre har det, håper flere kan svare:) Her sover hun en del men stort sett bare en time av gangen og spiser ganske hyppig i allefall hver 2. time. Hun kan ligge litt for seg selv og være fornøyd, men er en de plaget med luft:( og gulping. Nettene er veldig variable, i natt var det mye styr, men vi prøver å skille mellom natt og dag og legge henne ca til samme tidspunkt hver dag m litt rutiner. Håper det funker:) Hadde vært kjekt å høre hvordan dere har det:)
Gjest Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 på natten kan hun sove opptil 7 timer på dagen er det alt ifra en dupp på 20 minutter, til maks 4 timer(da vekker vi hun). Hun spiser i 8-9 tiden på kvelden før hun har langsovingen sin, og etter det spiser hun etter 3-7 timer. På dagtid spiser hun hver 1,5-4 time. så det er mye hyppigere om dagen enn om natten. Spesielt på morningene og kveldene spiser hun hyppig. mens midt på dagen går det 3-4 timer mellom måltidene. Hvis hun ikke raper etter mat, så er det garantert en stoor gulp etterpå. Dersom hun får rapet godt(gjør som oftest det) kommer det bare sånne smågulper i ny og ne. Hun er veldig plaget med luft i magen, og det blir mye skriking pga. dette. Men hun har vist også "kiss-syndrom" fant vi ut idag, skjevhet/stiv i nakken, så blir en del ekstra skriking pga. det også. når hun våkner i 7-8 tiden er hun alltid blid og fornøyd, smiler og koser seg på stellebordet, og skriker lite. Hun har også perioder på dagen hvor hun er våken og sosial, men i det siste har det vært mest skriking, så da har hun ikke vært så veldig fornøyd. Sånn er det sålangt. Jenta mi er 5 uker gammel. tross masse gråt, lite søvn og alt det der, så er det kjempekoselig å være mamma
MaybeAgain Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Ingen dager er vel like.... ) Minsten vår er bare 2,5 uker gammel da... Hun sover veldig bra om nettene - ammer henne ca ved midnatt, så vakner hun en gang om natten for mat (ca 04/0430) og deretter sover hun til 07/08 før hun våkner. Veldig fornøyd med det! Eldste jenta vår på 1 år gjorde akkurat det samme, så vi har vært heldige der! På dagen er det veldig variablet hvor mye hun sover. Har som regel en god lang dupp på 2-4 timer, ellers er det smådupper på 20 min-1t. Mer urolig på ettermiddagen enn formiddagen. Og litt sutrete på ettermiddag/tidlig kveld - antageligivs av luftsmerter som bygger seg opp ila dagen, vil jeg tro... Hun gulper i alle retninger. Ikke så flink til å rape og gulper MYE. Men det gjorde søsteren og. Hun legger fint på seg likevel, så vi er ikke bekymret, bare litt frustrert. Jeg går rundt med en konstant eim av gulp på hele meg... ) Hun smiler ikke enda, men det hender hun ligger våken og er fornøyd. Ikke så veldig lenge av gangen, men gjerne i en 15 min tid. Ikke like lett på ettermiddag som formiddag. Gleder meg til de første smilene - husker ikke helt når de kom m storesøsteren. Er det ikke ca rundt 5-6 uker da???
anette&tutta mari :) Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Hei:) Snuppa mi er 5 uker idag og de første 3 sov hun masse, 3-4 timer i strekk, mat og så sove igjen, hele dagen, men ikke natta nei. Nettene er ganske like nå som da. Hun spiser nå nesten på minuttet hver 3.time hele døgnet, dette er ikke noe jeg har innført, det har hun funnet ut av selv:) Hun spiser kl 21 og 24 om kvelden og så kl 03 igjen. Men da starter "morroa" - wuhu. Hun bare ligger og grynter og promper og vrir seg og strekker seg. Tror hun jobber mye med magen. Jeg passer på å rape henne etter hvert måltid, og hun er ingen storgulper heller, men tydeligvis mye luft om natta. Så da ligger hun og jeg og er mer eller mindre våken til kl 06, da er det mat igjen. De siste 2 ukene har hun sovet mye mindre, noen dager er hun våken 3-5 timer i strekk, gjerne om kvelden, og hun er alltid fornøyd (så lenge hun ikke er sulten da) og ligger lenge på fanget eller i sofaen og er så søt. Men å ligge alene i vugga feks er ikke morro! Er mammajente dette;) Noen dager kan hun sove hele dagen fortsatt, går litt opp og ned. I går feks hadde hun bare smådupper på 30-45 min hele dagen.
2 prinsesser Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Hei. Jenta mi er snart 4 uker. På dagen sover hun fra halv time til ett par timer om gangen,har i det siste gulpet en del, håper det går over snart. Hun kan og være våken og ligger og følger med, og kose. Nettene er litt variable, men som oftest sovner hun i tolv tden, skjeldent før, og sover til tre halv fire, da tar jeg henne i min seng, og gir mat, og så sover hun til mellom 5 og 7, mat igjen, og så små sover hun til 9 10 når vi står opp.
endelig mamma t 2 :) Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 På natta sover hun ganske godt, sover gjerne mellom 7 og 9 timer i strekk uten mat. Sovner rundt 9 hver kveld, og sover til en gang mellom 8 og 11 med et par spisepauser. På dagtid sover hun også mye, men strekkene kan vare fra en halvtime til 4 timer, varierer en del.. På dagen spiser hun hver gang hun er våken, kan tenke meg at det blir sånn ca 4-5 ganger om dagen (inkludert "kveldsmaten"). Alt i alt spiser hun altså 6-7 ganger i døgnet. Når hun er våken på dagen er hun som regel veldig blid og fornøyd. Kan gjerne sitte i vippestolen eller ligge litt for seg selv og kose seg. Hun kan finne på å "underholde" seg selv i en times tid før hun blir sulten og trøtt.. Som regel vil vi kose og leke med henne når hun er våken, men hvis jeg er opptatt med noe er hun gjerne for seg selv uten å bli urolig. Hun er ganske flink til å rape etter måltidene, evt så raper hun neste gang hun blir tatt opp hvis rapen ikke kommer før hun sovner. Endel gulping har det blitt, men det tåler vi Hun har gulpet mye mindre nå de siste dagene syns jeg.. Hun har aldri vært plaget av luft tror jeg, hun har iallefall aldri vært ordentlig urolig eller skreket mye. Hun kan jo klage litt når hun er sulten, men det er stortsett bare da Ellers smiler hun bare og virker svært fornøyd med tingenes tilstand...
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 27. august 2008 #8 Skrevet 27. august 2008 Heisann! Jeg har ei lita snuppe på snart 4 uker. Her er ingen dag lik, alle forskjellige. Nettene er veldig forskjellige.. Noen netter sover vi mellom måltidene, som regel er kl 22/23, 02 og 05/06. Eller så er vi lysvåkne ... Så setter stor pris på de sovenettene:) Ellers har ho et par dager i mellom som ho henger ved puppen, spiser hver time eller annenhver time, men det er vel bare økedøgn? Til vanlig på dagtid går det 3-4 timer mellom måltidene. Ellers er ho endel våken på formiddagen og ettermiddagen, alt ettersom... Ho ligger gjerne alene og bare titter rundt, hender ho sovner tilslutt. Ho elsker å sove på fanget:) Gjerne på magen til mamma eller pappa. Gulper ikke så mye, raper stortsett rett etter hvert måltid om ho ikke sovner ved puppen. Jeg hadde kolikk som liten og er veldig fornøyd med det lille ho gråter. Det er som regel fordi ho er sulten og hender ho skriker for mageknip, men sjeldent.. Noen som har tips for å få ho til å sove mer om natta?
*bubbs* Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 Hei Lille jenta vår er 5 uker gammel. Hun kan sove opptil 5 timer om gangen (heldigvis oftest om natten) og får enten 2 eller 3 måltider i løpet av en natt. Om dagen spiser hun hver time om hun er våken eller ennen hver time dersom hun dupper litt av. Så lenge hun er våken er det sjelden hun vil ligge for seg selv! Stort sett vil hun bli båret rundt hele tiden. Hehe.. Det er litt slitsomt innimellom. Ofte smådupper dun mens jeg bærer rundt på henne, men med en gang jeg legger henne ned åpner hun ett øye for å sjekke og begynner med klagelyder. I løpet av de 5 ukene vi har "kjent" henne er det to dager hvor hun har grått uten at vi har funnet ut hvorfor. Ellers gråter hun bare om hun er sulten eller om hun vil bli tatt opp og båret. Å ta på lue er heller ikke så populært.. Tre ganger har hun gulpet så mye at det nesten ser ut som oppkast. Det har vært etter at hun har forsynt seg spesiellt grådig av puppen (det kan virke som om hun ikke har bunn). Hun raper ikke så ofte og gulper heller ikke så ofte, men hun promper MYE. Vi starter legging klokken ti om kvelden, men hun sovner sjelden før kl tolv. Så er det mating og evt bleieskift flere ganger om natta. Heldigvis pleier hun å sovne som en stein etter mating om natta. Hun sovner ikke i egen seng: hun vil helst sovne ved puppen, evt. i våres armer eller til nøds i vår seng. Huff.. Håper hun legger av seg den vanen.. Egentlig føler jeg at vi har fått en skikkelig gullunge, men det gjør vel alle..
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Hei! har en gutt på 3 uker her:) Han har bare grått når han er sulten til nå i det siste. Han har fått har mage og mye luft i magen som gjør at han er veldig urolig. Gråter av og til og ser ut som han presser. Ellers er han bare mer og mer våken. Han spiser ganske nøyaktig hver 3. time. Har ikke mye melk i brystene så han får collette og legger han til brystet noen ganger for dagen så han får i seg litt morsmelk ihvertfall.. Om nettene våkner han og skal ha mat ca kl. 00.00 og 0400....så er han litt våken etter mat og våkner igejn kl 0800....sovner og våkner rundt 10.00. Da står vi opp med han. Han sover ganske mye enda, men kan være våken inni mellom i moen timer. Han er en veldig fornøyd gutt og elsker å se på farger...men som sagt så sliter han med magen sin i det siste og det gjør han litt urolig: Ellers så er han bare helt skjønn:)
Saltlakris Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Jenta mi er 3 uker til lørdag. Hun spiser hver 4 time,og sover stort sett mellom måltidene, men det hender også at hun er våken noen timer i strekk. Om natten sover hun somregel hele perioden mellom måltidene
Saltlakris Skrevet 27. august 2008 #12 Skrevet 27. august 2008 Glemte å skrive svar på alt over.. Hun er ikke så glad i å ligge alene når hun er våken, kun en 10 minutter eller så. Hun gulper litt, en gang om dagen i gjennomsnitt kanskje. Har også hatt endel luftsmerter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå