Gå til innhold

Noen som har oppskrift på pølsegrateng????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!!!!!!!!

Jeg har lenge tenkt på å lage pølsegrateng, men finner ingen gode oppskrifter med makaroni (mannen min er helt vill etter det). Er det noen av dere som kan hjelpe meg???? For da blir jeg såååååååååå glad!!!!!!!!!!!!

Fortsetter under...

Skrevet

Når jeg lager pølsegrateng bruker jeg:

* Middagpølse : skjærer de opp i terninger

* Poteter : Koker de opp før jeg putter dem i formen. Skjærer også disse i terninger

* Makaroni : Kok opp den mengden du vil ha. Jeg bruker en del da jeg er veldig glad i makaroni

* Hvitsaus : Hell over den til slutt

Du kan også strø litt ost på toppen hvis du ønsker det. Samboern min syns det er best, mens jeg syns det er veldig godt og strø litt knekkebrød/ brødskive over tilslutt. Du får da en sprø overflate.

Setter den inn i midterse rist på 225 grader

Skrevet

Jeg lager pølsegrateng sånn:

Kutt opp middagspølser eller kalkunpølser som vi bruker i terninger. Kok makaroni og avkjøl i kaldt vann. Lag hvit saus, litt tykk. Smak til med salt og pepper. Avkjøl sausen litt og ha i 2 hele egg. Bland i pølser og makaroni og hell alt i en form. Toppes med strøkavring eller ost og stekes i ovnen 200 grader i ca 30 min. Serverer kokte poteter til og råkostsaltat og smeltet smør!

Skrevet

Jeg har laget fiskegrateng og pølsegrateng i kveld, faktisk. Lekt litt husmor for en gangs skyld. ;)

Kveldens pølsegrateng:

Jeg skar middagspølse i terninger. Kokte makaroni. Kokte gulrot i små terninger. Lagde masse hvitsaus, litt tykk. Avkjølte sausen ei stund, og tilsatte et par eggeplommer. Så er det bare å blande... Jeg brukte sausen som utgangspunkt, og tilsatte pølser, gulrøtter og makaroni i den. Så hadde jeg blandingen over i ildfaste former, og strødde på strøkavring på toppen. Stekte den på ca 180 grader i tjue min eller noe sånt - men da er den ikke ferdig. Skulle ikke spise den i dag, så da steker jeg den ikke helt ferdig. Putter den i kjøleskapet i kveld, og så får den steke ferdig til middagstid i morgen.

Ble ei form med fiskegrateng (laget den på samme måte som pølsegratengen, bare med kokt uer i steden for pølser) og ei form med pølsegrateng til fryseren også. Kjekt å ha noen ferdige middager der.

Mange måter å lage pølsegrateng på... Bare prøv deg frem - og bruk de ingrediensene du selv (og evt ungene) er glad i. :)

Skrevet

hei, jeg lager den på denne måten, med da blir det pølse og grønnsaksgrateng. lager tykk hvit saus, skjærer røkt kjøttpølse (mer smak i den) i biter, koker makaroni, tiner en pose med frosne grønnsaker. brokkoliblanding pleier jeg å bruke. rører alt dette sammen i en ildfast form. masse ost på toppen og inn i ovnen. den er kjempegod. og veldig mektig

Skrevet

Hei!

Min samboer og eldste datter elsker denne varianten av pølsegrateng.

Jeg koker makaroni og skyller i kaldt vann. Kjøttpølse skjærer jeg i biter og blander med makaronien og har i formen. Så tar jeg 4 dl melk og pisker sammen med 4 egg, salt og pepper og heller det over pølse og makaroni. Strør strøkavring på toppen og steker det i ovnen på 200 grader i 30-45 min. Til eggestanden har stivnet.

Lykke til!

Hilsen Hilde

Annonse

Skrevet

Tuuuuuuuusen takk for hjelpa damer. Jeg komponerte en pølsegrateng med hjelp fra dere alle og gubben spiste så han trillet. Gullet vårt som ikke liker middag, syntes den var fantastisk å slå på;) Jeg tok bare en pose frosen grønnsakblandingspose å la i bunnen. Lagde tykk hvitsaus som jeg blandet gårdagens makaroni oppi sammen med finhakket løk og kjøttpølser av kylling og hadde ost på toppen. Kryddret med salt, pepper og koriander. Må innrømme at jeg synes den var helt nyyyyyyyydelig selv;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...