Gå til innhold

Ble tilbudt Reductil av legen, skal jeg ta imot? (BMI på 27,3)


Granny Weatherwax

Anbefalte innlegg

Jeg har en noe uortodoks lege. Veldig flink, uten tvil, men han har det med å buse ut med mye rart når jeg er hos ham. Da jeg var på 6-ukerskontrollen etter fødsel sa han til meg at kiloene ville renne av mens jeg ammet, men hvis det ikke funket, kunne jeg komme innom, så skulle han ordne Reductil til meg.

Jeg har alltid vært overvektig, men vil ikke kalle meg spesielt tjukk. (168cm/77kg) Har tidligere klart å slanke meg fra 87 til 71, men det kom en del kilo på igjen da jeg ble gravid. Nå vil jeg ned i minst 70 (60 hadde vært fantastisk, men det tror jeg aldri kommer til å skje), men kjenner at jeg sliter med motivasjon og ork til å gjennomføre det. Da kom jeg på det legen min hadde sagt.

Er det verdt det å starte med noe sånt? Kommer kiloene tilbake med et smell? Er man dårlig mens man holder på? Vet ingenting om Reductil jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har ikke selv erfaring med Reductil men jobber med legemidler. Jeg vil anbefale deg å vente til du er ferdig med ammingen. Kanskje du til og med har fått en vektreduksjon du er fornøyd med? Amming gir god vektreduksjon!

Under kan du se deler av Felleskatalogteksten for Reductil der det står at man IKKE skal behandles med Reductil under amming..

Vil ikke skremme deg, men greit å vite.

Lykke til !

 

 

Indikasjoner: Brukes som tilleggsbehandling i et vektbehandlingsprogram for: Overvektige pasienter med «body mass index» (BMI) ≥30 kg/m2. Overvektige pasienter med BMI ≥27 kg/m2, hvis andre overvektsrelaterte risikofaktorer som type 2-diabetes eller dyslipoproteinemi er tilstede.

 

Forsiktighetsregler: Blodtrykk og puls må kontrolleres hos alle pasienter, da sibutramin har gitt klinisk relevant blodtrykksøkning hos enkelte pasienter. De første 3 behandlingsmånedene bør disse parametrene sjekkes minst hver 14. dag, i 4.-6. behandlingsmåned bør parametrene sjekkes én gang i måneden, og deretter regelmessig, minst én gang hver 3. måned.......

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Må ikke brukes ved graviditet. Generelt bør ikke vektreduserende legemidler brukes ved graviditet. Kvinner i fertil alder må bruke sikker prevensjon mens de behandles med sibutramin, og de må underrette legen hvis de blir gravide eller ønsker å bli gravide. Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Overgang i morsmelk: Ukjent. Må ikke brukes under amming.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det glemte jeg å nevne! Jenta mi er ett år nå, og jeg har ikke ammet siden i februar, så der er vi på den sikre siden :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre, ble nemlig litt skeptisk til legen din skjønner du :-)

Da hadde jeg forsøkt og sett hvordan det gikk, om du selv har lyst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...