Jordmor Siri Skrevet 27. august 2008 #1 Del Skrevet 27. august 2008 Mitt navn er Anne Kalvig, og jeg er religionshistoriker ved Universitetet i Stavanger. I tillegg er jeg gravid med fjerde guttemann, og en ivrig bruker av BIM! Vi er flere religionshistorikere som skal skrive en bok med ulike vinklinger på temaet fødsel. Siden jeg er en del på BIM, fikk jeg ideen til å legge ut et spørsmål her, for å bruke gravides egne historier som materiale i denne boka (som er planlagt utgitt om et par år). Framgangsmåten er avklart med Jordmor Siri og med NSD (Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste), og alle historier er anonyme (heller ikke nick vil bli brukt). Spørsmålet jeg håper mange vil svare på, er som følger: er svangerskap og fødsel ikke bare en kroppslig, men også en åndelig opplevelse? Har du som gravid, under fødsel, og/eller i barsel, hatt åndelige/spirituelle/religiøse opplevelser eller erfaringer som du føler er knyttet til den spesielle situasjonen du som kvinne er/har vært i? Altså, at det å være gravid/fødende/i barsel har gitt deg spesielle erfaringer som du ellers ikke har hatt? Mange forteller f.eks. at det å føde er en helt unik, sterk, eksistensiell opplevelse. Mener man kanskje da at man har blitt fylt av en kraft eller et nærvær som er helt spesielt for fødesituasjonen? Eller dreier det seg om noe helt annet? Er "nåde", "mysterium", "under", "livets hellige dimensjon" eller andre liknende ord og uttrykk noe du ville brukt for å beskrive din situasjon som gravid/fødende/i barsel? Eller, hvis du har hatt vonde og dramatiske erfaringer, har disse gitt deg spesielle åndelige/religiøse refleksjoner? Dersom du har hatt en religiøs tro før du ble gravid, førte situasjonen som gravid/fødende/i barsel til endringer i din religiøse oppfatning eller erfaring? Dette er bare eksempler på spørsmål jeg er interessert i, du trenger absolutt ikke svare på akkurat dette, det er bare for å gi noen stikkord. Uansett vil din historie - kort eller lang, enkel eller komplisert - gi oss religionshistorikere kjærkommen kunnskap om samtidskulturen og samtidsreligiøsiteten/-spiritualiteten! Jeg vil tro at det er interessant for andre på BIM å lese slike historier, derfor foreslår jeg dette som tråd på ulike fora her (hvis du ikke vil bruke ditt nick i denne sammenheng, kan du f.eks. svare på anonymforum). Dersom du ønsker å formidle historien din og at den kan bli brukt i en religionsvitenskapelig sammenheng, men ikke ønsker å gjøre det på BIM, har du også muligheten til å sende meg en mail på: [email protected] (blir anonymisert). Håper på mange historier! Vennlig hilsen og med lykkønskninger til alle på BIM Anne Kalvig Lagt ut av jordmor Siri Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138548218-vil-du-bidra-med-din-historie-til-religionsvitenskapelig-bok-om-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå