Gå til innhold

svangerskapspenger eller sykepenger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sitter å diskuterer dette med ei venninne på Msn akkurat nå. Hun jobber på lønningsavdelingen i en stor norsk bedrift. Hun sier at man får opparbeidet feriepenger for de 3 første månedene av en sykemeldingsperiode, uavhengig om du går på sykepenger eller svangerskapspenger. (hvis ikke jeg misforsto noe her da). Hvordan det er når du er delvis sykmeldt, aner jeg ikke. Ring til Nav - ikke sikkert de kan hjelpe deg, men, for der sitter det jo så mye "svadahuer" atte...

(no offence)..

jeg er nettopp blitt satt på 50% svangerskapspenger. Har lest i folketrygdloven, og ut fra det jeg har skjønt "lønner" det seg å ha svangerskapspenger - da får man utbetalt feriepenger fra folketrygden for de første 64 dagene av perioden. Blir man sykemeldt får man kun feriepenger for de 48 første dagene.

Jeg jobber med lønn,, i privat bedrift. og jeg ville først ha undersøkt om din arbeidsgiver forskutterer lønn og tilhørende feriepenger til deg. Da er det de som mottar ytelsene fra NAV og du mottar lønn som normalt fra din bedrift, og opparbeider feriepenger som narmalt.. Da vil det lønne seg for deg å kjøre som vanlig . Det er ganske vanlig å gjøre det slik i de fleste bedrifter, ihvertfall på det private markedet.

Når det gjelder de omtalte 48 dagene, så er det arbeidsdager det er snakk om, ikke ukedager.

Når det gjelder svangerskapspenger, så er det slik jeg tolker regelverket sånn at du må slutte helt i arbeid for å eventuelt ha krav på det, men mulig de lokale NAV kontorene tolker det annerledes.

Hei!

Leste en del på nett i går - det er mulig å ha graderte svangerskapspenger. Når du sier "kjøre som vanlig" - hva mener du da? Min arbeidsgiver forskutterer og betaler lønn til meg - betyr det at jeg da får opptjent feriepenger utover de 64 arbeidsdagene som loven sier jeg har krav på?

Annonse

Svangerskapspenger er ikke noe man bare kan velge å få - det er et tilbud til de som har en jobb som er til fare for fosteret f.eks pga kjemikalier...

Sakset fra nav :

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk slitsomt arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker

Du må spørre arbeidsgiver, event sjekke personalhådnbok hvis dere har om de dekker feriepenger av sykepenger, mer enn de lovpålagte 48 dagene (dette gjelder hvis du er sykemeldt) Det er ikke uvanlig at arbeidgivere har bedre ordninger enn de er pålagt av staten. I så tilfelle vil ikke du merke noen forskjell om du hadde jobbet, eller om du er sykemeldt, da får du lønn og feriepenger som du er vant til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...