Gå til innhold

Hvilke trekk har en baby med ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 8 mnd som er svært aktiv og virker urolig. Han vil ikke sitte på fanget med mindre han er stuptrøtt eller nettopp har våknet. Han er ikke særlig kosete (selv om jeg prøver å gi ham kos hele tiden). Veldig nysgjerrig. Kan leke i lekegrinden for seg selv. Sosial, smiler og vinker, veldig glad gutt.

Hva skal jeg se etter? Er det for tidlig å se etter tegn? Noen med like barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ser tilbake, så kan jeg si noen få ting jeg tror har med ADHD'en å gjøre. Dette er bare noe jeg tror.

Han var sånn stiv i kroppen. Liksom i helspenn hele tiden, lå ikke avslappet i armene mine som nyfødt, slik som søsken har gjort. Dette var det tidligste.

Hadde veldig god søvnrytme, og sovnet selv, uten byssing og slikt.

Men det jeg så med søvn og tretthet, var liksom en av og på knapp. Enten VELDIG aktiv, eller sove. Ikke tid til å roe ned, på en måte.

Disse 2 tingene er det eneste jeg kan i ettertid si, har en mulig link til ADHD.

Ungen var ellers sosial, rettferdig, smilende og blid. Et enkelt barn, egentlig.

Det er altfor tidlig å se etter tegn på noe slikt for ditt barn. Jeg hadde ingen mistanke før ungen var ca 4 år, og da var det barnehagen som hintet sterkt om det.

Vanlig er at barn som har ADHD, først får diagnosen rundt tidlig skolealder, sjelden før det. Så ikke let, men ta ungen for det han er:)

Husk at ADHD-symptomer egentlig er noe alle har til tider, i varierende grad. Det er først når det virkelig skaper problemer i hverdagen og livet til personen, på flere arenaer, at det kalles ADHD. Å være aktiv er ikke det samme som ADHD.

Skrevet

Har spurt mamma hvordan jeg var som baby (jeg er full av ADHD), og etter at hun spøkte med at "det hadde hun fortrengt" fikk jeg vite dette:

-enten så sov jeg eller så var jeg lys våken, aldri noen mellomting. Og hvis jeg hadde sovet fem minutter og ble vekket av noe var det nok for resten av natta, da var jeg lys våken igjen.

-enten med smil fra øre til øre eller rasende og utrøstelig, og nok en gang, ingen mellomting.

-måtte mates i stille rom, ellers var alt annet enn puppen/flasken interessant.

Dette ble verre for hver mnd, og ettersom årene gikk kom det flere og flere "symptomer".

Er ikke så vrien nå lenger altså ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...