Gå til innhold

Kjøper dere middagsglass eller lager dere selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor?

Noen som virkelig har regnet på det, og kommet fram til at det er billigere å lage selv...er ikke helt sikker på dette jeg?

Det funker liksom ikke å gi samme mat som vi selv spiser, da vi spiser ofte med mye krydder, salt, melk etc. Så da må jeg lage opp middager bare til han.

Guten min er litt over 6 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper... (skammer-seg-litt)!!!

Hadde store planer om å lage selv, men hun eeeelsker ferdigkjøpte glass, og ikke minst er de varierte (med masse forskjellige ingredienser). - Mye mer varierte enn hva jeg klarer å finne på til middag hver dag.

Men jeg gleder meg til hun kan begynne å spise det vi spiser (med litt salt og annet krydder, og uten at jeg må fiiinmose det).

Skrevet

Jeg lager middagen til datteren min på 6 mndr selv,syns det funker bedre og tror nok det er billigere... Kjøper man glass blir det ca 75kr i uken,for den prisen får en jo hjemmelaget til ett par uker om ikke lenger.. :)

Skrevet

Foreløpig er vi på prøvesmakestadiet, men mitt argument for å lage selv er rett og slett at jeg synes det er litt merkelig å skulle spise ferske råvarer, kjøtt, kylling fisk og grønt mens jeg skal servere babyen min hermetikk..... hmmmm.

Glass er derfor kun til lettvint-dager!

Skrevet

lager selv, men det er fordi mini nekter å spise noe av det man får på glass. tro meg, jeg har prøvd ALLE!!

Skrevet

Og dere som lager, hva har blitt favoritten?

Jeg føler liksom at jeg og må syns det er godt, for å være sikker på at han syns det er godt, hehe. Og det er ikke alt som er godt selv om en lager det selv.

Igår fant jeg en oppskrift på søtpotet, gulrot, brokkoli, olje og kyllingfilet. Høres ikke dette ganske godt ut da? Jo, det syns jeg, men det var ikke så veldig godt...Men det kan jo hende han liker det da;)

Men som sagt, tar gjerne imot deres favoritt-sammensetniner med takk!

Skrevet

Ang pris så er jeg ganske sikker på at det jeg lager er billigere enn kjøpemat iallfall. Jeg lager for minst en uke av gangen, og da holder det med feks en liten kyllingfilet. eller en karbonade el. Og grønnskaer er da ikke dyrt? Gulrot, potet, løk, brokkoli, mais...

Når ett middagsglass koster kanskje 10-12 kr?

For all del- jeg har ikke regnet nøyaktig på det, men kan ikke forstå at det skal bli dyrere? Har lest en artikkel en gang om dette, der ble det anslått at hjemmelaget var ca en niendedel av prisen i forhold til kjøpt. Men som sagt , jeg har ikke regnet nøyaktig på det:))

Skrevet

Kjøper - storkoser meg i butikken med å studere utvalget og planlegge hva hun skal få prøve av mat :-)

Skammer meg overhodet ikke av å kjøpe maten ferdig. Har kjøptr stavmikser så er klar til å lage selv og noe, men det blir fordi det er gøy og ikke fordi ferdigkjøpt er mindre sunt.

Skrevet

Snuppa her får litt av begge deler. Hun spiser bare 1/2 glass om dagen, det blir ca 5,5 kr pr.dag, så det er jo ikke spesielt dyrt da akkurat, så er ikke pga prisen jeg lager endel mat. Men jeg syns det er kjekt å gi henne litt "fersk" mat av og til. Gir henne hjemmelaget hvis hun kan spise det vi har til middag. Hun er 8 mnd. Hun liker best kjøpematen faktisk..

Skrevet

Jeg lager selv, men hvis jeg skal ut og ikke har tilgang til kjøleskap, eller er tom for hjemmelaget gir jeg middagsglass. Syns bare det er gøy å se gi henne nye smaker som jeg har laget selv og det føles godt å vite hva som er i maten. Bruker kylling, laks eller torsk som kjøtt og forskjellige kombinasjoner av potet, gulrot, brokkoli, blomkål, mais, tomat og løk, ris, pasta, og krydrer med litt pepper og/eller urter og litt olje.

Brukte stavmikser før, men nå når hun er snart 9 måneder bruker jeg potetmoseren så hun skal vende seg til litt biter.

Er enig i at det er vanskelig å gi henne det samme som oss, men hun får av og til smake litt av fatet mitt hvis det ikke er mye krydret.

Det er nok litt billigere å lage selv, men det tar jo litt tid og planlegging. Men når jeg koker alle ingrediensene sammen og moser det rett i gryten så går det på 1-2-3. :-)

Skrevet

fryser dere ned i små porsjoner da, eller? hvor lenge holder det seg i kjøleskapet fra det er nylagd?

Er helt grønn på detta, jeg... kjekt å lese alle tips,

må nok ut og handle meg en stavmikser :)

Skrevet

Jeg har kjøpt poser med lukkemekanisme på matbutikken, så legger jeg i en porsjon der og klemmer den flat. Da tar det ikke lang tid å tine de opp. Veldig fornøyd med det altså!!!

Skrevet

Både og. Vi lager inneimellom og fryser ned, eller kjöper vi.

Skrevet

Jeg gir begge deler. Får ofte glass når vi er ute på tur ol. Men ellers prøver jeg å lage det meste av middag selv (hjemmelaget grøt nekter han plent å spise, og det skjønner jeg godt egentlig).

Tror nok det er billigere å lage enn å kjøpe, men i likhet med flere andre har jeg ikke regnet på.

I tillegg til pris er en av grunnene til at jeg laner selv at jeg får mer grønnsaker i. Ser man på glassene i butikken inneholder de ofte bare 50-60% grønasker og kjøtt. Lager jeg det selv blir det iallefall 90%.

Synes det er veldig lettvindt å lage. Koker bare noen ekstra poteter og gulrøtter i tillegg til litt fisk, kylling etc (kjøttet koker jeg som regel i tillegg til det kjøttet vi spiser selv). Kjører alt gjennom stavmixerer, tilsetter litt kokekraft og raps eller soya olje, og vips har jeg middag til guttungen for over en uke. Pleier å fryse ned i tomme middagsglass ol. I kjøleskapet holder ikke maten noe mer en et døgn tenker jeg. Er jo fri for konserveringsmiddel ol.

Skrevet

Foreløpig går det kun i middagsglass her; lillegutt spiser et halvt per dag, så vi bruker ikke mye penger på det. Dog penger er ikke et tema når det gjelder mat - jeg vil heller bruke litt mer og få gode råvarer.

Det er svært sjeldent vi har noe til middag som han kan spise, så da må jeg lage egen middag til han. I tillegg så har vi minimalt med fryseplass, så jeg får ikke lagd store kvanta.

Det er forøvrig ikke konserveringsmidler i norsk barnemat heller da, så de i glass holder max et par dager i kjøleskap. Og når man kan i tillegg kjøpe økologisk, så sammenligningen middagsglass=hermetikk blir feil i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...