Gjest Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Amminga funker etterhvert finfint - hverken såre brystvorter eller vondt når jeg legger henne til lenger, og hun er flink til å ta puppen riktig og spiser godt. Men hun kaver sånn med armene! Absolutt verst før hun får puppen, når hun er sulten. Men hun begynner gjerne igjen når hun begynner å bli mett, og når hun er trøtt gjør hun det selv om det ikke er pupp i nærheten også... Det arter seg litt som den typiske "melketrampinga" til kattunger og valper - hun strekker ut armene, kliper tak og trekker og puffer - får hun tak i kjedet på smykket mitt kan hun nesten løfte seg selv etter det. Og hun kliper så hardt at jeg av og til hopper skikkelig til av smerten når hun tar tak. I tillegg sparker hun som gæærn mens hun holder på. Den eneste "av-knappen" er smukken, får hun den så slapper hun av umiddelbart. Helt til den faller ut, selvsagt. Er det bare "melketramping" som jeg ikke kan gjøre noe med? Og hvorfor i all verden stopper hun når hun får smukken, men ikke når hun får puppen? Jeg har tenkt at hun begynner igjen når hun er mett fordi hun egentlig ikke har lyst til å slippe puppen fordi det er kos å sutte, men så er det ubehagelig fordi hun spiser seg overmett, og så begynner hun å kave og sparke (men det stemmer jo ikke med melketrampe-teorien da), eller kanskje at hun begynner å "trø" når melka renner saktere (men som sagt, hun begynner når hun egentlig er mett, og lar jeg henne ligge veldig mye lengre da så gulper hun på desilitervis etterpå, så jeg skjønner ikke hvorfor hun da forsøker å trø ut mer melk...). Og i alle tilfeller - hvorfor når hun bare er overtrøtt? Feiltolker hun kroppen sin og "tror" hun er sulten når hun egentlig er trøtt - fordi hun egentlig bare kjenner seg utilpass og "tror" puppen er løsningen på alt ubehag? ...jaja, alt man skal lure på. Egentlig er hun jo litt søt når hun holder på, hadde det bare ikke vært for at hun kliper så forbanna hardt! -og sparker av seg ethvert teppe jeg forsøker å tulle henne inn i hvis vi sitter ute. ...og for å eliminere muligheten for for lite mat: hun legger på seg mer enn godt nok, og tisser de obligatoriske fem tissebleiene om dagen, minst. Hun gulper en del da, så jeg HAR tenkt på reflux - men det virker ikke som om hun har vondt heller. Hun blir bare krakilsk og skal klipe, trekke og puffe og gape etter alt som rører seg. Det hører forresten også med til historien at jeg har kraftig utdriving og nærmest "spyler" melka i henne de første par minuttene av hver amming, men når vi kommer over den "kneika" går det finfint. Hun svelger som regel litt luft i starten når hun strever for å få i seg all melka som kommer, men det kommer stort sett opp igjen som rap etterpå og så er alle fornøyde. Og så svelger hun feil innimellom, men det går også bedre og bedre etterhvert som hun blir flinkere til å svelge unna og jeg blir flinkere til å ta ut puppen et øyeblikk når jeg ser at hun kommer veldig på etterskudd. Og jeg ser ingen sammenheng i det at hun kaver og utdrivinga mi, hun kaver like mye når den har gått ned til "normalnivå". Noen ideer om hva det kan skyldes og hva jeg evt kan gjøre for å slippe å bli kløpet i filler hver amming?
anette&tutta mari :) Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 Hei du! Det er akkurat som om jeg skulle skrevet dette selv!! Tulla mi er en sånn som kaver veldig hun og - slik som idag. Kaver og kaver med armer og bein og hun spiser grådig ved puppen. Og så virker det som om hun er ferdig, men så går det ett minutt og så kaver hun igjen. Jeg tror også at hun er overmett egentlig, jeg også spruter ut i starten og hun sluker masse luft. Idag tidlig f.eks (vel, det er jo fortsatt tidlig..=) ) så kavet og sparket hun, la henne til puppen og hun slukte i seg masse masse. Så tok hun munnen vekk og jeg trodde hun var ferdig. Men det var hun absolutt ikke. Sparket med beina og ble illsint! Så jeg la henne til igjen. Og hun spiste, og gulpa. Dette skjedde tre ganger på rad. Så magen er tydeligvis full. Så gikk jeg for å ta på henne nye klær og DA sovna hun. Så det er vanskelig å tolke noen ganger. Idag kavet hun fordi hun var overtrøtt. Her hjelper også smokken - da slutter kavingen (helt til hun mister den da, da starter det igjen). Hm, har desverre ingen råd.. bare en lignende historie:D
RødRev Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Hei Min er også fæl til å lugge og dra meg i leppen, smykker, øredobber, etc. Jeg pleier å gi han ammeinnlegget, hihi.. så er han opptatt med det mens han spiser, og jeg får være i alle fall litt mer i fred.
nungo Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Jenta mi har stort sett spist rolig og greit men den siste månedstid har hun begynt å "karve" nok så mye når jeg ammer. Hun er straks 8 måneder da, og blir fort distraheret av andre ting som skjer. Hun dra meg skikkelig åi håre5t og kan også "klore" med, så jeg gir henne en koseklut som hun kan kramme rundt. I tilleg har jeg funent ut av om jeg synger en bestemt sang for henne (pleier å synge "Fader Jakob") da roer hun seg; kanskje du kan prøve me ne liten sang/rytme/regle - det pleier å fange deres oppmerksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå