Gå til innhold

omsorg??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gikk gjennom akkuratt det samme for 4 mnd siden..

Jeg skal ha full omsorg( noe jeg får da jeg ikke har ført han opp på papiret), og dersom han kommer og vil ha noe med barnet å gjøre, må han ta opp en rettsak for å få frem noe delt omsorg.

Uansett har du full omsorg til barnet er fylt 1 år.

Skal ikke uttale meg med 100 % sikkerhet her, men jeg mener bestemt at retten ikke kan dømme til delt omsorg. Den ene av foreldrene har hovedomsorgen, mens den andre forelderen kan få mye samværsrett.

Det er også forskjell på foreldreansvar og foreldreomsorg. Å ha delt foreldreansvar vil si at begge har rett til å delta på foreldremøter, lese legejournaler osv. Foreldreomsorg handler om hvor barnet bor. Dersom du ikke er (registrert) samboer eller gift med barnefaren, får du automatisk fullt foreldreansvar og foreldreomsorg. Faren har da rett på "vanlig" samvær, som er annenhver helg, en dag (uten overnatting) i uka, 14 dager i sommerferien og annenhver jul og påske.

Det første året er det helt uaktuelt at barnefaren har barnet alene dersom du fullammer. Det må i så fall være snakk om timer, men det som anbefales er at barnefaren kommer på korte besøk ofte (f. eks to timer to ganer i uken), siden spedbarn ikke husker så godt. Når barnet har rundet et år, kan det være en dag sammen med faren sin, men en hel helg er for lenge. Når barnet er to år kan det begynne med helgebesøk. Men dette fordrer jo selvfølgelig at faren har blitt kjent med barnet. Han kan ikke komme etter to år uten kontakt å kreve å ha barnet annenhver helg. Barnet må ha rukket å bli kjent med faren sin. Håper dette hjalp litt. Og et lite tips: Ikke nekt barnefaren å se barnet sitt. Det skal veldig mye til for at en far skal bli fradømt samværsrett, og samtidig skal det mye til at barnefaren får mer enn vanlig samværsrett om dere ikke har bodd sammen. Men dersom du nekter ham å se barnet sitt, vil dette bli brukt mot deg. Om dere ikke har noen god tone, så gjør som jeg skal: alle besøk skal foregå med andre til stede. Da slipper vi krangler og surmuling.

Lykke til i all fall, håper det ordner seg for deg :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...