Gå til innhold

egenmelding etter svangerskapspermisjon...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynnte å jobbe igjen etter permisjon for to uker siden, var syk forrige uke, fikk beskjed i dag om at det var ugyldig fravær fordi jeg ikke hadde jobba 4 uker etter permisjonen. Stemmer dette? Var jo ansatt før jeg gikk ut i permisjon, så jeg mener jeg har rett til å bruke det? har sjekka litt på lovdata, men finner ikke noe der..

Noen som kan hjelpe meg, skal snakke med sjefen igjen i morra....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er akkurat det jeg syns også, for det er jo samme arbeidsforhold ja!!

Skrevet

Dette kan du vise sjefen din...:) Du har krav på sykepenger.

Folketrygdloven § 8-2. Opptjeningstid

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Likestilt med forutgående arbeid er tidsrom da medlemmet har mottatt en ytelse til livsopphold etter kapittel 4, 8, 9 eller 14.

Kap 14:

Kapittel 14. Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-021.html#8-2

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-039.html

Skrevet

Tusen takk for svar!!

Da skal dette vises fram på jobb i morra!

Skrevet

Hei, hadde samme problem i juli, hadde da jobbet tre dager da jeg ble syk. Ringte inn og fortalte jeg var syk (selvsagt) og min sjef sa da ingenting om at jeg måtte ha sykemelding.

Sjekket med både NAV og organisajonen jeg er medlem i.

Og begge de sa det stemte at man måtte ha jobbet i 4 uker, før man kan bruke egenmelding....

klipper ut og limer inn litt av svaret fra NAV:

"I folketrygdloven står blant annet:

§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.

Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder.

Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i fire uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes

a)

bedriftspermittering

B)

permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-5, 12-9 og 12-10.

c)

permisjon etter sjømannsloven § 13, eller

d)

militær- eller siviltjeneste.

Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med.

Arbeidsmiljølovens §§ 12-2, 12-3, 12-4 osv omhandler svangerskapspermisjon, omsorgspermisjon, fødselspermisjon etc.

I følge dette må du ha vært i jobb i fire uker etter en fødselspermisjon før du kan benytte egenmelding."

Skrevet

Mente 3 UKER !!! men spiller ikke så stor rolle det da, utenom at man kan levere sykemelding etter to uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...