Gå til innhold

Fare for styrtfødsel....

Samsyn, Camilla og Therese

Anbefalte innlegg

Etter at jeg hadde født snuppa (igangsatt) så sa jordmor at dersom jeg skulle ha flere barn så måtte lege og sykehus få beskjed om stor fare for styrtfødsel....

Fikk drypp 16:30 - null rier , aktiv fødsel 4 1/2 time liggende stille i sengen....gikk fra 7 til 10 cm på bare en liten dotur...hehe

Vil jeg få noe ekstra oppfølging da eller slippe å gå hjemme med rier? Noen som vet?

Fortsetter under...

"Styrtfødsel" er jo ikke noen fare i seg selv. 5 av mine ble født på mindre enn 2 timer fra første tegn på fødsel, de korteste henholdsvis 75, 70 og 67 minutter. Synes for min del at det er veldig behagelig med slike kjappe fødsler og man er veldig sprek etterpå.

men sykehuset ber meg vel ikke holde meg hjemme for å se det ann osv osv hehe

Har ikke lyst til å føde hjemme på badegulvet....kan være kjekt å komme seg til sykehuset først hehe

Må si det var litt av noen kjappe fødsler du har hatt!! Er det ikke innmari voldsomt når det står på?

Regner med at normalt så bygger smertene seg litt mer opp eller? Gjorde iallefall det når jeg ble igangsatt :-)

Endelig noen andre som lurer på dette med styrtfødsel :-) Selv brukte jeg fire timer på første fødsel (fra første tegn på at noe var i gang), 43 min. på andre fødsel og under 10 min. på tredje fødsel. Den siste fødselen hjalp vi riktignok litt i gang selv (samleiemetoden) og etter 20 min. sengehygge kom slimproppen, første rie og barnet på under ti min. Min erfaring er at fødslene var smertefulle, men siden det gikk så raskt var det helt klart å foretrekke fremfor mange timer med rier!!! Likevel er det jo litt skummelt å føde hjemme (som jeg naturlig nok måtte med de to siste). Hva hvis mannen min ikke er hjemme, hva om det blir komplikasjoner, store blødninger? Hva om de andre barna er våkne (de har sovet seg gjennom de to foregående hjemmefødslene)? Kan det gå så raskt som på under ti min. en gang til, eller var det fordi vi "hjalp" fødselen litt igang? Alt har gått bra de første tre gangene, men jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for om det vil gå så bra en gang til. Har lett på alle nettsider, men det står utolig lite om styrtfødsler. Noen som har erfaringer? Venter nr. fire i april :-)

Jeg har 5 barn. Brukte 3 timer på min første, 10 min på nr 2, 10min på nr 3, 20 min på nr 4 og 2 timer på nr 5. Den siste ble satt i gang 14 dager før tiden pga svangerskapsforgiftning - så 2 timer er utrolig kjapt med tanke på at det ikke var modent en gang.

Joda, j... smertefullt mens det står på, men formen er jo bra etterpå. Man blir ikke så sliten. Min jordmor sa at det ikke er ufarlig med styrtfødsel - og det oppdaget jeg også. Pga at det går så fort er riene ekstra effektive - og ekstra vonde. Den lille kan få problemer etterpå pga at ferdselen gjennom fødselskanalen går så fort at fostervannet i lungene ikke når å bli klemt ut. Det skjedde med nr 3 til meg. Hun var dårlig i over et døgn etterpå. Ofte trekker ikke livmoren seg godt nok sammen etterpå heller - fordi det går så fort. Da er faren for blødninger etterpå større. Det skjedde etter 3 av mine fødsler. Jeg blødde masse og fikk sprøyter for at livmoren skulle trekke seg fortere sammen, samt at jordmor masserte magen min. Skal love dere at det ikke var behagelig!

En annen komplikasjon er at kvinnens psyke ikke når å bli med. Dermed er faren for barselldepresjon større. Det skjedde med meg etter nr 3. Jeg brukte flere døgn på å faktisk ta innover meg at jeg hadde født!

Nå venter jeg nr 6 og bor 25 min fra sykehuset (tidligere bodde jeg kun 5 min unna) Jeg er selvfølgelig spent på hvordan det går. Jeg vil ikke ha hjemmefødsel nettopp pga tidligere komplikasjoner.

Annonse

hei..

jeg har hatt rimelige kjappe fødsler selv, ikke like fort som mange av svarene her da, men fort nok. siste tok 4 timer fra jeg kjendte anntydning til tulla var født. opplevde dette som veldig vondt og stressende, å gruer meg nå til nr 4 kommer i feb. er livredd for hjemmefødsel, bor en time unna sykehuset.

men det er nok slik at det er ille mens det står på, men godt når det er gjort unna på så kort tid.

vil ikke at du skal bli no mer skremt av dette, men det kan jo være godt å høre andres mening..

masse lykke til..

Jeg har hatt to kjappe fødsler, men vet med sikkerhet at jeg ikke ville hatt det annerledes i hele tatt.

Min første datter kom på rett under to timer og jeg bodde ti min fra sykehuset. Var likevel såvidt vi rakk frem siden det var rush trafikk på morgenen.

Med datter nr to så lå sykehuset en time unna, rakk såvidt inn der og. Fødselen tok ca 3 timer og 15 minutter.

Håper denne fødselen går like greit, men klart at det er mye smeter med en gang. Man rekker jo ikke venne seg til dette i hele tatt og det kommer som kasta på en.

På den annen side.. vil heller ha styrtfødsel enn en som drar ut i timer.

Jeg hadde rask fødsel med nummer 1 og lengre med nummer to. Med førstemann tok de vannet pga jeg hadde 7cm åpning på tross av at jeg ikke kjente rier. Ble oppdaget tilfeldig på vanlig jordmorkontroll. Det tok 45 min før første rie kom og 2 timer etter var han ute. Hadde definitivt rier da altså.Ble en kort, men intens fødsel.

Med andremann fikk jeg milde rier klokken 8 om morgenen. Tok seg opp utover dagen og 5 min mellom fra 15 tiden. Hun ble født klokken 17. Denne fødselen var alikevel bedre, for jeg fikk tid til å hente meg inn mellom riene.

Var veldig nervøs for styrtfødsel med nummer to. Særlig fordi det kunne hende jeg fikk åpning uten at jeg kjente det. Høres ut som et luksusproblem, men jeg syntes det var skummelt. Lvredd for å føde hjemme eller andre steder enn sykehuset. Måtte derfor til ekstra kontroller i slutten med andremann. Men her var alt som normalt. (Kun noen cm åpning i slutten, men det er vanlig).

Veldig spent på hvordan det blir denne gangen. Har litt lenger reisevei og er avhengig av båt for å komme til sykehuset.........

Jeg leser det dere har skrevet og blir veldig nesten bare mer skremt... Er veldig spent på hvordan det går med min 2. fødsel.. har 4 mnd igjen og 1,5 t reise til sykehuset.. Sist brukte jeg 4,5 t fra 4 cm åpning, men jordmor har ikke nevnt noe om at jeg står i fare for styrtfødsel. Jeg har selv flere i familien som har født på veldig kort tid, og spesielt samboeren min er bekymret for at det skal bli fødsel i bilen... Det er vært stor økning i fødsler i ambulansen her det siste året, og nå er det snakk om at følge av jordmor tibudet skal kuttes ut for og spare penger i kommunen. Dette uroer meg strekt. Om jeg så må føde i ambulansen, så er det vel greit og ha med jordmor om det skulle oppstå noe? Vet noen om hvordan statestikken er på det med fleregansfødende og raske fødsler?

Jeg synes det er godt å lese at det er noen andre med fare for styrtfødsel her...

Jeg er gravid med Nr. 4 og gruer meg med tanken på hjemmefødsel, bilfødsel midt i byen osv.

Min første fødsel ble tilfeldigvis oppdaget ved rutinekontroll. Jeg kjennte ingenting og hadde 5 cm åpning. Det tok ca. 2 timer og så var babyen der.

Med Nr. 2 hadde jeg en sånn "anelse om fødsel", dro til sykehuset og hadde 4 cm åpning- uten smerter. Ungen kom ut med 1. pressrie 45 min. etter.

Med Nr. 3 gikk vannet først og fødselen startet ikke helt med en gang, så jeg hadde tid til å komme meg på sykehus. Jeg kjente så vidt at noe skjedde, ble undersøkt og hadde 6 cm åpning. Da jeg 5 min. senere kom fra doen, hadde jeg pressrier og 10 cm åpning. Ungen kom med "formel1-fart"

Jeg håper for oss alle at vi rekker å kvitte oss med større søsken til barnevakten, at mannen er hjemme og at vi rekker sykehuset osv.....

• 2 uker senere...

brukte 25 min fra første rie til han var ute jeg.

Og syns det var helt jævlig.. Men mest med tanke på komplikasjonene jeg og han fikk, ikke selve fødselen.

Denne gangen har jeg Jordmorfølge(Noe som alle som føder raskt skal ha?)

Dvs at jordmor kommer til meg når jeg ringer, sammens med ambulansepersonell og frakter meg til sykehuset.

Det tar ca 45 min til sykehuset herifra om man kjører i vanlig tempo.

Har angst for å føde i sengen eller i ambulansen jeg da. Spesielt pga komplikasjonene. Hadde jeg ikke vært på sykehuset med forrige mann pga UL hadde han nok ikke hatt store sjangser for å overleve heller. Det sa de i alle fall der inne. Så ble veldig dramatisk, å håper å unngå det denne gangen ja.

Annonse

Kjenner at dette kan bli spennendre, da!

Hos meg gikk vannet kl 6 på morgenen, som første tegn på at noe var igjære. Halv 8 var det full åpning og jenta kom 10.11. Litt over 4 timer, men jordmor har skrevet 2 timer på papirene...

Hun kom dessuten 2 1/2 uke før termin.

Er spent på hvordan neste fødsel blr, har termin i november.

Jordmor har sagt atjeg iallefall ikke skal vente på noen barnevakt, må komme meg i vei med ambulanse, så få mannen komme etter...

Håper egentlig at det går litt fort, men raskere enn forrige er jo ikke nødvendig... Spent...

Hvordan har det vært med fødetidspunkt i forhold til termin hos dere raske fødere?

Når blir det egentlig betegnet som styrtfødsel?

• 3 uker senere...

Hei

Jeg fødte 1 mann på 1,5 time, jeg gikk fra 4 cm til 10cm på 30 min og etter fødselen fikk jeg beskjed om at jeg måtte komme så fort jeg hadde teng på at fødselen er i gang med nestemann..

Jeg fødte i uke 34+1 og da var han kjempe dårlig når han kom, han ble sendt med siking til trondheim og var der i noen dager..

Så jeg er veldig spendt på hvordan denne fødselen starter og utarterseg.

det regnes vel som styrtfødsel hvis det tar under 2 timer?

selv om dere har født forholdsvis raskt før er det ikke sikkert det går fortere med neste..så dere må ikke bekymre dere unødvening...

jeg har forholdsvis raske, lette og fine fødsler..

med nr 1 tok det 6 timer fra første rie, til han var ute.

men nr 2 gikk det 4 timer

med nr 3 gikk det rett under 4 timer

med nr 4 gikk det rundt 7 timer, riene stoppet opp litt før de satte i gang for fullt. gikk fra 2 cm åpning til full på under en time..

spent på hvordan det blir med nr 5 :)

Jeg har også hatt korte fødsler, så denne gangen er det vel bare å hoppe i bilen ved første tegn på fødsel - hvis denne ikke er en luring, da :)

nr 1: 5 timer fra første tegn

nr 2: 3 1/2 timer fra første igangsettingsforsøk

nr 3: 2 timer fra første ri (var på sykehuset 10 min før gutten kom!)

nr 4: ?? Er spent. Bare 3-5 uker igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...