GĂ„ til innhold

Addisons eller binyrebarksvikt?

Anbefalte innlegg

• 2 mĂ„neder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at det er en stund siden du skrev innlegget, men jeg er i hvert fall mor og har sekundÊr addison/ binyrebarksvikt. Har et barn pÄ fem Är, hadde en sa i oktober, og Þnsker nÄ Ä bli gravid igjen.

Skrevet

Hei! :)

Hyggelig at du skrev et innlegg. Jeg hadde etterhvert nesten ikke ventet at noen skulle svare fordi det er jo ikke akkurat en vanlig sykdom (heldigvis).

Jeg har ogsÄ barn og i tillegg gravid (kommet sÄ lant at det nok gÄr bra). Jeg har fÄtt vite av legen at det ikke er lett Ä bli gravid med binyrebarksvikt. Jeg gikk pÄ medisiner nÄr jeg ble det, og ble veldig lett gravid (medisinene har vel holdt hormonene sÄpass i balanse at det gikk Ä bli gravid, vil jeg tro). Har du forresten sjekket om hormonbalansen er bra nok, dvs om du fÄr riktig medisindose? At du hadde en SA kan jo vÊre av helt andre grunner, men ville bare nevne det i tilfelle.

Gikk du pÄ medisin i ditt forrige svangerskap? Det gjorde ikke jeg fordi det da ikke var oppdaget. Men jeg fÄr jo tett oppfÞlging og ingen av legene sier at det er et problem Ä ta medisin unders svangerskapet (det er jo livsnÞdvendig forsÄvidt, sÄ har vel ikke mye valg).

Jeg har et bittelite hÄp ennÄ om Ä kunne droppe medisinen deler av Äret (men fÄr ikke slutte i svangerskapet). Tiden etter svangerskapet vil vise om jeg kan det. Men tror nok, selv om det skulle gÄ, at jeg mÄ ha medisinen som back up. Har du fÄtt vite om du mÄ ta medisinen alltid?

I dag er det forresten en pÄ anonymsidene som spÞr etter folk med binyrebarksvikt og jeg har svart henne der (det var ikke deg?).

:)

Skrevet

Ikke sÄ mange med addison, nei, og faktisk enda fÊrre med hypofysesvikt, tror jeg.

Jeg har hatt sykdommen siden jeg var tenÄring, og gikk derfor pÄ medisiner sist jeg ble gravid (cortsol). Fikk beskjed om at det kunne bli vanskelig Ä bli gravid, men det gikk greit, har ikke brukt medisiner for dette. Denne gangen ble jeg ogsÄ gravid kjapt, pÄ fÞrste forsÞk. Begynte pÄ levaxin forrige graviditet, og var litt bekymret for at stoffskiftet mitt kanskje ikke var pÄ topp, og at det var grunnen til sa'en. Tok massen blodprÞver et par dager etter sa'en, og alt var bra. Var visst ingen grunn til Ä Þke noe doser fÞr ut i et stykke ut i svangerskap.

Er nok et livsvarig forhold mellom meg og medisinene mine, dessverre, men har blitt vant til det.

Fikk ogsÄ veldig god oppfÞlging i forrige svangerskap, annenhver uke var jeg hos bÄde jordmor og endokrinolog, og skjemaet for medisinering under fÞdselen lÄ klart da jeg ankom fÞdeavdelingen.

SÄ hyggelig at du er gravid igjen, kos deg med magen! Ikke jeg som skrev i anonymforumet, nei - ikke sÄ anonym av meg, jeg ... :-)

Skrevet

Blir spennende tider fremover da, hÄper spiren snart sitter :)

Jeg tar ogsÄ levaxin i tillegg til kortison. Har tatt levaxin i mange Är.

Er du til endokrinolog annenhver uke?

Jeg fÄr oppfÞlging av endokrinolog og jordmor en gang i mnd pÄ sykehuset. FÞler sv.skapet gÄr ganske greit, har faktisk kunnet begynne Ä gÄ pÄ litt lavere doser kortison - noe jeg er veldig fornÞyd med (ingen leger trodde det ville vÊre mulig, men det gÄr altsÄ).

Men er litt spent pÄ tiden rett etter fÞdselen: spent pÄ om det blir "hormonstorm" sÄnn at formen blir ute av lage igjen. Opplevde du det etter fÞdselen? I sÄfall: hjelper det raskt Ä bare justere kortisonen?

Skrevet

GÄr til kontroll hvert Är, tidligere gikk jeg hver 6. mÄned. Gikk annenhver uke da jeg var gravid med jentungen. Har ogsÄ prÞvd ut lavere doser, men det fungerte ikke. Har gÄtt pÄ den samme dosen i alle Är.

Hadde vel hormonkaos som de fleste andre etter fÞdselen, men ikke noe verre enn andre. Det viktigste er vel at du blir medinisert under og rett etter fÞdsel, intravenÞst, slik at du ikke fÄr en addisonkrise. Selv var jeg i god form etter fÞdselen, ihvertfall etter at jeg fikk komme hjem.

Ellers er det litt forskjell pÄ hvordan binyrebarksvikt og sekundÊr binyrebarksvikt (hypofysesvikt) utarter seg. Du kan jo sende meg en pm om du har flere spÞrsmÄl, har vÊrt pÄ endel foredrag og levd med sykdommen en del Är, men veit ikke om jeg kan svare pÄ alt da. :-)

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Hei, en stund siden sist :)

Er meg som har svart fÞr pÄ denne trÄden.

Takk for at jeg kan sende deg pm. Jeg fÄr se om jeg kan fÄ somlet meg til det en dag :)

Det viser seg at det blir ks i jaunuar for min del. Er litt spent, men de skal jo gi intravenÞs kortison under og etter operasjonen. SÄ jeg mÄ jo bare regne med at det gÄr greit. De sier de har hatt en del (vel nÄ finnes det jo ikke sÄ mange med denne sykdommen) binyrebarksvikt-mÞdre pÄ fÞden der jeg skal. Og det er jo betryggende.

Hvordan gÄr det med deg da? :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei,

Helt glemt Ä gÄ innom denne trÄden, jeg.

Det virker jo som om de er godt forberedt, sÄ dette gÄr bra. Problemet med diagnosen er at man ikke alltid blir tatt pÄ alvor, og at de pÄ noen sykehus bagatelliserer risikoen. Vet ikke om du allerede har vÊrt pÄ fÞden, er jo langt ut i januar nÄ, kanskje du allerede er hjemme med et lite nurk. :-)

Her er det ikke noe nytt, dessverre. ;-)

Skrevet

Hei!

Lillegutt har kommet til verden, frisk og rask!! :)

NĂ„ er vi tobarnsforeldre :)

Keisersnittet gikk kjempefint! Opplevde alt som positivt og ble veldig godt ivaretatt pÄ Riksen. Personalet var flotte og tok hensyn. SÄ jeg slapp heldigvis bagatellisering som du nevner.

Formen er forbausende bra! :)

Har et ks fra fÞr hvor formen ikke var sÄ bra i lang tid etterpÄ (men da visste jeg ikke at jeg har binyrebarksvikt, sÄ det forklarer vel saken...). Dermed er det sÄ gledelig Ä fÄ denne positive opplevelsen denne gangen :)

Lillegutt liker Ä spise masse om natten, sÄ er jo litt spent pÄ hvor mye nattevÄk det blir, og hva det evt gjÞr med formen (merker at jeg er noe sensitiv for sÞvndeprivasjon - at det har noe Ä si for allmentilstanden). Men det er bare Ä legge seg tidlig, sÄ hjelper det nok pÄ.

Hvilke erfaringer har du ang nattevÄk og din allmentilstand? Merker du at det har noe Ä si for formen generelt at du fÄr for lite sÞvn?

Ha en fin dag!

• 2 mĂ„neder senere...
Skrevet

Gratulerer sÄ mye med en liten gutt! Jeg glemmer visst helt Ä gÄ inn og sjekke denne trÄden, jeg. HÄper det gÄr bra med deg og lillegutt, og at du har overskudd til Ä nyte spedbarnstiden.

Vi var veldig heldige forrige gang, med ei frÞken som sov seks timer i strekk fra hun var ei uke gammel, men ja, god og nok sÞvn har mye Ä si for dagsformen. Ikke sÄ mye da jeg var yngre, men absolutt nÄ ...

Og nĂ„ er jeg gravid igjen :-) Åtte fullgĂ„tt uker i morgen. Skal til endokrinolog pĂ„ mandag, og skal dit jevnlig til kontroller nĂ„ framover.

Kos deg med familien din!

• 5 uker senere...
Skrevet

Gratulerer!! :) Hvordan gÄr det med deg, hvordan er formen?

Her gÄr det bra, og minsten har endelig begynt Ä sove nesten hele natta :)

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...