RødRev Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 HS fortalte meg at det var lurt å introdusere én og én matvare, slik at kidden ikke skal venne seg til kombinasjonen av smak, men hver enkelt. Har lest det samme flere steder. Men i alle dager; det må da ta utrolig lang tid?? Jeg mener, middagsglass blir jo uaktelt i månedsvis.. Hvordan gjør dere dette??
RødRev Skrevet 27. august 2008 Forfatter #2 Skrevet 27. august 2008 Ingen som vil dele sine erfaringer??
Gjest Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Dette lurer jeg også på... Vesla begynte med grøt da hun var 6 mnd. Vi begynte med 4mnd grøten og fikk beskjed om at hun burde få den ca 14 dager før vi introduserte nye matvarer. Men da kommer de jo til å ta evigheter før hun spiser "normalt"? Andre babyer på 6,5 mnd spiser jo alt mulig allerede virker det som..
tulleruskentusk ;-) Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 ser poenget ;-) Jenten min er 6,5 mnd nå og jeg har gitt henne fast føde fra hun var 4 mnd. Jeg begynte med litt grøt som skulle blandes med mm på formiddagen, og gikk raskt over til å gi dette også om kvelden (når jeg så at hun ikke ble plaget. Fortsatte med samme grøt og etter en uke prøvde jeg å gi henne litt fruktmos. Jeg ga samme fruktmos en ukes tid før jeg prøvde en ny. Når jeg så at hun var stabil med frukt og grøt prøvde jeg med litt smaksprøver med gulerot potet fra middagsglass. Det er spes middagsglassene min jente har reagert på ved å bli hard imagen av. Jeg gir samme mengde i 3-4 dager før jeg tilbyr henne mer. Dersom avføringen er på grensen til hard men ok holder jeg på samme mangden. Dersom det blitr for hardt kutter jeg ut middagsmat en dag eller to og prøver igjen. Jeg har inntrykk av at når hun har vent seg til gulerot og potet er mye gjort ift hard mage, så nå prøver jeg ut 1-2 nye retter i uken. Måltidsrytmen er forresten slik: Frokost: pupp, grøt, flaske Lunsj: Fruktmos, flaske Middag: 1/2 middagsglass, fruktmos og vann Kvelds: pupp, grøt,flaske
tulleruskentusk ;-) Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Og kan legge til at når jeg gir henne nye retter (middag, frukt eller grøt) er de andre matvarene mat hun nå kjenner godt smaken på og tåler fint. Dersom ikke dette kom helt klart frem...
RødRev Skrevet 27. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2008 Takk for tilbakemelding! Det jeg egentlig mente var dette med kombinasjonen av smaker. Jeg fikk beskjed av HS om at det var viktig å introdusere én ting av gangen, slik at sønnen min ikke skal tilvennes en kombinasjon av smaker, men lære seg å like enkeltbestanddelene. Jeg tenker jo at det ville ta åresvis å gjennomføre dette 100 %!!
grolla Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 Dette har jeg også tenkt litt over og kommet frem til at det er tilnærmet umulig å følge dette rådet ordrett. Det blir litt som de rådene man får dersom man blir bitt av hoggorm; Hold bittstedet høyt og i ro, søk lege. Hvor er man? I skogen! Hvor blir man oftest bitt? I foten......:-)
Ludoline Skrevet 27. august 2008 #8 Skrevet 27. august 2008 Jeg har introdusert en og en matvare som jeg ble rådet til å gjøre her i USA. Begynte med gulrot, så erter, så søtpotet, broccoli, osv. Så blandet jeg noen ingredienser, to og to av gangen. Her selger de også såkalte middagsglass med kun en type grønnsak, eller, når de blir litt større, to ting sammen. For eksempel ris med linser, eple med aprikos, o.l. Gjør det slik nå i begynnelsen, men det er klart at alt ikke kan bli innført en og en av gangen.. da jeg er enig med deg om at det vil ta utrolig lang tid!! Skal for eksempel introdusere kylling idag, blandet med ulike grønnsaker.. kan ikke tenke meg å gi henne kun kyllingmos uten grønnsaker, he, he.. Synes også at babyer i Norge spiser mye forskjellig allerede når de er så små, til og med brød! Vi har ikke startet med fingerkjeks engang (blir snart 8 måneder). Men jeg fullammet frem til hun var fem og en halv måned, da risgrøt ble introdusert. Så det er kanskje derfor vi er litt 'trege'. Tenkte forresten å nevne at de råder med å innføre grønnsaker først, slik at de små venner seg til at alt ikke er søtt allerede fra de er babyer. Synes det var et godt råd å ta med seg.
Shinyogsmåen Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 HS hos meg fortalte at grunnen til at man skulle introdusere en og en ting var for at man skulle vite hva det var babyen reagerte på. Men hun sa ingenting om at man måtte gjøre det så og så lenge. Så jeg kommer nok til å gi en ting av gangen. Men kommer nok til å gi kun potet første dagen og hvis det ikke er noen reaksjon, gi litt gulrot oppi osv. Kommer nok ikke til å bruke 14 dager på hver ting her nei. Men kommer nok til å starte litt forsiktig og ikke gi alt for mye nytt på kort tid.
Ludoline Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Vi fikk også beskjed om at det var på grunn av mulig allergi hos barnet. Tre til fire dager for hver matsort sa de her i USA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå