Gå til innhold

assistert befruktning og den nye ekteskapsloven

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei dere,

er ikke så aktiv her inne siden vi ikke har råd til Stork-besøk så ofte... men jeg er ofte inne og leser om opp-og nedturer blant dere som prøver. Håper vi snart får råd til en ny tur nedover!

Nå har det seg jo sånn at vi ifølge den nye ekteskapsloven skal få rett til å bli vurdert for assistert befruktning (formuleringen er noe sånn som det...). Og det skal, såvidt jeg har forstått, skje fra 01.01.09. Men hva betyr det egentlig? Er det noen som har satt seg inn i hvordan vi (lesbiske par) går fram for å få denne assisterte befruktningen? Kan man få det på hvilket som helst sykehus?

Vi har tidligere vært i kontakt med Medicus fertilitetsklinikk i Trondheim, men de drev kun med assistert befruktning med parets egne sæd- og eggceller. Og da stiller jo jeg og kona mi litt dårlig...hehe. Men de var i alle fall positive og ønsket oss lykke til,da, det var jo koselig.

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

vi har til en viss grad satt oss inn i det, men velger å dra til Danmark i høst for å få fortgang i ting.

AID - donorinseminasjon - og annen fertilitetsbehandling med donorsæd kan man bare få ved to sykehus i Norge: Rikshospitalet og sykehuset i Haugesund. Disse har lov til å behandle lesbiske fra 1.1.09, men de har ikke sine egne retningslinjer klare ennå, i hvert fall ikke på Riksen. Jeg mailet dem for et par uker siden og spurte når fastlegen min kunne sende en henvisning, og fikk da et hyggelig svar om at "vi vet litt lite om dette ennå," men at de ikke kunne se noe hinder for at henvisning ble sendt allerede nå. Men de kunne på ingen måte garantere at slik behandling ble mulig allerede 1. januar.

Det har vært diskutert om lesbiske par burde betale selv for tre inseminasjonsforsøk, siden heterofile jo må prøve en stund før de får assistanse - men jeg vet ikke hva konklusjonen ble her.

Det har også vært snakk om fra begge sykehusenes side at man måtte skaffe nye donorer før man kunne begynne behandling av lesbiske, siden de som hadde donor til nå hadde gjort dette under forutsetning av at de hjalp heterofile par. Heller ikke her vet jeg hva de konkluderte med.

Begge sykehus har antydet at de frykter sædmangel og lange ventetider på behandling.

Elin Vestrum i LLH er antagelig mennesket å kontakte for mer detaljert informasjon.

Skrevet

Hei,

Sånn jeg har forstått det vil det ta lang tid for oss lesbiske å få behandling i Norge. Først må man "prøve"? et år før vi kan bli vurdert til behandling, og jeg har forsått at det tar TID i det offentlige. Det vil heller ikke bli noe automatikk i at du kan forsøke neste syklus hvis forsøket blir mislykket.

Gynekologen vår har frarådet oss på det sterkeste og benytte oss av tilbudet i Norge. Mest pga de sæddonorene som er her, og sender alle konsekvent til Danmark, selv de som har tilbud i Norge. Jeg vil ikke gå videre inn på dette her, men send meg gjerne en PM hvis du vil vite om hans begrunnelser.

Vi har brukt Maigaard i Danmark, etter å ha hatt mange turer til Stork. Ble gravid på første forsøk der, med prøverør vel og merke. De tar halve prisen ved inseminasjon, og vi som bor på sørlandet får billig båt og en kort kjøretur til Århus. For oss vil ikke prisen bli noe særlig høyere enn egenandelen i det offentlige. Og da får vi utmerket service, ingen ventetid og en liten miniferie i bonus :)

Lykke til, uansett hva valget blir :)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det som kreves er at man prøver tre inseminasjonsbehandlinger før man eventuelt får IVF. Om man har kvittering på å ha gjort det i Danmark kan man gå rett på IVF i Norge.

Skrevet

Hvordan er det da om man bruker kjent donor i danmark, og man er gift, vil man da automatisk få samme rettigheter ifht barnet som man vil få ved assistert befruktning i Norge når den nye ekteskapsloven kommer?

Skrevet

Antagelig. Regjeringen legger opp til det, og det er de som skal utforme overgangsreglene. Men reglene er ikke på trykk ennå. Det hele står og faller på hva en godkjent klinikk er. Oppfyller man kravene om at partner har godkjent inseminasjonen, at donor er åpen og at barnet fødes etter 1.1.09 er det eneste som gjenstår at behandlingen har foregått på "godkjent klinikk." Det antas at de danske klinikkene vil defineres som godkjente.

Skrevet

Hm. Mye som er uklart, med andre ord. Men det var jo ikke akkurat overraskende... Forferdelig irriterende at vi (ihvertfall jeg) blir lovet gull og grønne skoger - og så er det ingen som vet hva som egentlig skjer. Håper Stork blir regnet som "godkjent klinikk", da...

Skrevet

Har vært i samtale med LLH, og er selv politiker (dog fylkesnivå). Det er mer eller mindre sikkert at alle normale klinikker, som oppfyller helsekrav i hjemlandet, iallefall innenfor scandinavia, vil bli "godkjente klinikker". Dvs, at Stork, Nordica, Maigaard++, alle vil bli godkjent. Men man må kunne bevise at man har brukt åpen donor, og det er vel bare en håndfull av klinikker som kan tilbyr dette.

Norske helsemyndigheter har ikke kapasitet til å behandle alle som ønsker assistert befruktning, og er den største begrunnelsen for å åpne for frivillig behandling i utlandet.

Jeg synes det hele er forkastelig, og mener den nye loven diskriminerer mer enn noen gang. Nå vil det bli forskjell mellom de "godkjente" donorbarna, og de som blir til ved anonym donorsæd. Våre barn vil bli like rettsløse som før, og må stebarnsadopteres. Det er håp om at reservasjonen i loven vil falle bort i stillhet, noe mye tyder på, men likevel et nederlag for en lov som skulle likestille alle, uansett legning.

Det som er sikkert er at ting tar tid, og som nevnt tidligere vil det nok lett gå et par år til før de første lesbiske blir behandlet her i Norge.

Skrevet

Mange gode og nyttige svar her.

Jeg tror også det vil gå lang tid før det blir gjenomført assistert befruktning av lesbiske i Norge, og jeg føler ikke at jeg har tid eller lyst til å vente på det.

Jeg har vært litt inne på nettsidene til både Stork og Nordica klinikken, og kan utifra det ikke se at Nordica tilbyr åpen donor. Er det kun Stork som gjør det i Danmark?

Skrevet

Hei, erikson

Det er ikke bare Stork som har åpne donorer, men ingen legedrevne klinikker kan tilby dette pga den danske loven. Men jeg har faktisk ikke satt meg inn i akkurat dette. Vi valgte bevisst anonym donor i utgangspunktet, og hadde ikke noe valg da vi måtte på legedreven klinikk for IVF.

Hvis det er moralsk rikitg for deg/dere og bruke åpen donor, så synes jeg dere skal undersøke dette. Hvis valget er basert på den nye ekteskapsloven, ville jeg tenkt meg om. Stebarnsadopsjon vil bli lettere, og mer eller mindre bli en formalitet når loven trer i kraft. Bufeat (de som behandler alle søknader) har allerede fått beskjed om at deres rolle i stebarnsadopsjoner skal falle helt bort, og sosialbesøk vil ikke bli gjennomført lenger.

Vil også nevne at legedrevne klinikker, som f.eks Nordica og Maigaard har større behandlingsmuligher og halve prisen av f.eks Stork.

Lykke til med valget :)

Skrevet

I tillegg til Stork har du VitaNova i København og Diers klinik i Århus. Har også hørt om andre, men husker ikke navnene. For å tilby åpen donor er det vanligvis jordmorklinikker, leger kan ikke lovlig utføre inseminasjon med åpen donor i Danmark.

Skrevet

Tusen takk for gode svar. Det er jo pga stebarnsadopsjon og den nye ekteskapsloven jeg tenkte det kunne være lurt med åpen donor. Selv om jeg er veldig ambivalent ifht om jeg ønsker det. Er foreløpig en ting vi ikke har blitt enige om, kjæresten min og jeg. Men dersom barna får samme rettigheter med ukjent som åpen donor, så får vi tenke litt videre på det.

Skrevet

Barna får samme rettigheter så fort begge foreldrene er juridisk foreldre. Forskjellen vil bli at det vil skje mer eller mindre automatisk ved åpen donor, og inntil videre må man stebarnsadoptere ved anonym donor. Men dette skal bli en forenklet prosess, og som mest sannsynlig vil falle bort.

Skjønner hvis folk vil slippe styret med stebarnsadopsjon, og det er akkurat derfor de høyreidiotene fikk presset inn denne reservasjonen med åpen donor i siste minutt, slik at vi skal føle oss presset til å velge åpen donor. (Blir litt forbanna nå som jeg tenker på det!!!).

Det er jo heteropar som synes dette er verst. Hvis de er så uheldige og måtte trenge donorsæd pga sterilitet eller arvelige sykdommer, får barnet et tredje foreldre når det blir 18 år!!? Så mange slike par drar til Danmark og bruker anonym donor. Deres barn blir født som begges, "no questions asked". Mens vi må bevise samtykke, kvittering, og bruk av åpen donor. Likestilling liksom..

Nei, jeg er enda mer sikkert på vårt valg, og er det stebarnsadopsjon som må til, så heller det enn å gjøre noe jeg ikke tror på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...