Gå til innhold

Viktig beskjed til studenter med deltidsjobb!

junijente fikk julijente

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått på innlegg her inne at det er litt uklarheter i om man har rett på foreldrepenger eller ikke om man ikke tar permisjon fra studiet. Selv fikk jeg beskjed fra nav om at jeg ikke får foreldrepenger fordi jeg ikke har permisjon fra skolen. Dette syntes jeg var veldig rart, og har ikke fått det til å stemme med folketrygdloven og gjeldende rundskriv fra rikstrygdeverket (link ligger på nav.no). Så for å få klarhet i dette kontaktet jeg barne- og likestillingsdepartementet, og beskjeden derfra var helt klar:

MAN HAR KRAV PÅ FORELDREPENGER FRA NAV SELV OM MAN IKKE HAR PERMISJON FRA STUDIET

Så om dere har fått avslag på søknad om foreldrepenger: klag!

Fortsetter under...

Må være fulltidsstudent for å ha rett til å ta permisjon fra jobben?

Hvorfor i all verden må en være fulltidsstudent for å ta permisjon fra jobben?

Jobben er jo jobben, og der er en tilknyttet NAV, fordi det er som regel NAV som utbetaler permisjonspenger.

Skolen er jo tilknyttet lånekassen, og det er de som utbetaler fødselsstipent.

Disse to instansene har ingenting med hverandre å gjøre, og en får utbetalt begge deler (fødselsstipend og permisjonspenger).

Nei, det har ingenting å si for din egen permisjon fra jobben hvor mye du studerer, men om far skal ha permisjon fra sin jobb (med foreldrepenger) må mor studere 100%.

Ser ingen grunn til å krangle på dette innlegget, det var ment som en hjelp til de som får feil beskjed fra nav, da jeg har oppfattet at det er en del uklarheter ute og går om akkurat dette.

men får jeg foreldrepenger fra nav i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen? jeg er fulltidsstudent med deltidsjobb. skal ikke ta permisjon fra studiet fordi da får samboer (som også er fulltidsstudent med deltidsjobb) forsørgerstipend i tillegg til mitt fødselsstipend. jeg skjønner virkelig ikke noenting av nav eller lånekassen. virker som om de vil gi minst mulig i støtte i stedet for å hjelpe..

Annonse

jeg spurte lånekassen om jeg måtte melde meg opp til eksamen og betale semesteravgift om pappan skulle få forsørgerstipend også, og da sa hun ja. men jeg måtte ikke bestå på eksamener eller gå der i det hele tatt. høres helt høl i hue ut dette.. vet ikke om jeg er blitt feilinformert eller hva. blir sikkert rettet på av noen om dette er feil:) du kan jo ringe lånekassen og høre med de også, så får du sikkert et bedre svar enn fra meg:)

Både mor og far kan få forsørgerstipend, altså kan ett barn gi to forsørgerstipend, så vidt jeg har forstått det. Synes det er rart om den ene parten ikke skal få det om den andre har permisjon fra studiet, men jeg har ikke satt meg så veldig inn i det fordi mannen min ikke studerer, og det har derfor ikke vært aktuelt for meg.

Det var foreldrepenger fra nav jeg tenkte på da jeg startet denne tråden, for at far skal få dette må mor være fulltidsstudent (og mor har også krav på dette selv om hun studerer, men ikke for de samme dagene som far).

Lånekassen stiller ikke noe krav til at man tar/består eksamen når man får fødselsstipend, og nav har ikke noe system for å sjekke om man gjør det. Så man kan fint være oppmeldt som student uten å ta eksamen (selv om dette antakelig er "på kanten" i forhold til nav og foreldrepenger derfra).

Begge får forsørgerstipend, uavhengig av om mor tar permisjon eller ikke :) De på lånekassen svarer ofte i hytt og pine, og vet ikke alltid selv hva de svarer på. Har fått 3 forskjellige svar fra 3 forskjellige kundebehandlere :P utrolig dårlig! like greit å lese seg til reglene selv har jeg funnet ut, for makan til dårlig service skal man lete lenge etter!

Fint at du la ut dette HI:-) Jeg er så frustrert over hvor utrolig mye forskjellig (og uriktig) informasjon som er ute å går fra forskjellige kundebehandlere i NAV og lånekassen. Det virker på meg som det er mye synsing, og ikke like mye at de faktisk har satt seg inn i reglene.

Takk!

• 2 uker senere...

Her er det visst litt misforståelser ute å går. Bare EN av foreldrene kan få FØDSELSSTIPEND. Så om far skal ha permisjon er det han som får dette. Men Har forstått det slik at begge kan ha krav på FORSØRGERSTIPEND. Er altså snakk om to ulike stipend. Og skal man ha stipend må man være registrert student og ha betalt semesteravgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...