Gå til innhold

Høyt blodtrykk tidlig i sv.skapet?


Silje *trebarnsmamma*

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som har det?

 

Dette er mitt tredje barn. Førtse gang steg blodtrykket mitt drastisk mot slutten, det + flere ting gjorde at jeg ble satt i gang 15 dager før termin pga sv.skapsforgiftning. Med andremann startet jeg på blodtrykkssenkende medisiner i uke 7 og måtte gå på det hele sv.skapet. 8 tabletter daglig er jaggu vanskelig å huske på!!!Hadde mange målinger og ekstra ultralyder pga det. I går var jeg hos legen for første svangerskapskontroll denne gangen, er strax i uke 11... Og blodtrykket var på 158/95... Han sendte derfor brav til svangerskapspoliklinikken på sykehuset med forespørsel om videre oppfølging og medisiner. Jeg ligger på ca 140/80 til vanlig. Det rare er at blodtrykket er helt normalt når jeg ikke er gravid. Legen kalte det svangerskapshypertensjon og sa at "noen bare har det sånn".

 

Har egentlig ingen plager da, men jeg blir lett svimmel og får hodepine. Også blir man jo litt bekymret.

 

Jaja, et lite hjertesukk fra meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg var allerede til legesjekk i uke 5, og da var blodtrykket mitt 140/97, så det var ikke et godt tegn. Har hatt høyt blodtrykk før og slitt med det da jeg var yngre, fant ut at det var pga lakris (mitt tilfelle står faktisk i den norske legeforeningen-tidsskrift, på det meste hadde jeg 235/135!). De siste årene har alt vært fint og rundt 120/80, men ble litt bekymra nå ja, håper ikke det blir verre..

 

Men vi blir jo godt oppfulgt, så vi får satse på at det går bra uten for mye medisiner.. Er ganske svimmel for tiden, men føler det er lavere enn da jeg sist var hos legen i hvert fall! Skal til legen neste onsdag, (da er jeg 6 + 3 på vei), så får se hva han sier da..

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 tabletter daglig??? Alle blodtrykksnedsettende???

Jeg har sliti med blodtrykket siden jeg fikk svangerskapsforgitning med forrige barn for 6 år siden. Måtte ta akutt keisersnitt 2 mnd før tiden. (men alt går jempebra og kan ikke merke noe på han...)

Har vært sykemeldt siden uke 7 med høyt blodtrykk, men da jeg var hos jordmor igår (er 13+4 nå) og da var blodtrykket 150/80 :) Går på en tablett daglig (trandate heter de) Men skal være sykemeldt hele svangerskapet og så fort jeg har hodpine eller er svimmel så legger jeg meg ned.

Har litt høyt overtrykk, men det er fordi jeg blir veldig stressa av å gå til lege/jordmor for jeg er redd for å høre at noe er galt. Men det er jo undertrykket jeg må passe på.

 

Dette er også mitt tredje barn:) Du er vel sykemeldt antar jeg?

Lykke til og slapp av så godt du kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sykemeldt ennå nei, siden jeg er hjemme i permisjon med snuppa på snart 10mnd. Det var Trandate jeg fikk sist også, og hvis jeg ikke husker feil begynte vi på 200mg (2 tabletter) daglig. Men måtte øke til 800mg daglig, altså 8 tabletter, for å holde det i sjakk. Min første måling som ble foretatt i uke 7 var på 158/108, noe høyere enn jeg startet på nå.

 

Er jo greit å ta tabletter for holde det nede, men syns det var litt rart at fastlegen ikke skrev ut resept men måtte sende rekvisijon til time på svangerskapspoliklinikken først. Håper jeg får brev om time snart - trasig å gå i uvissheten, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme problem her, hadde 160\90! Skremmende. Er 10 uker på vei. Vi skulle se det litt an, jeg er kjent for å "kontortrykk" så mest sannsynlig er det ikke så høyt hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja det var litt rart at han ikke skrev ut resept med en gang..

 

Jeg er fortsatt så sjokkert over dosen du fikk med trandate! hehe... Skulle tro det var noen andre du kunne tatt istedet.. Får håpe du får time snart da!! Kjedelig å gå sånn og vente...

Ikke noe gøy det der med høyt blodtrykk.. :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...