Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva planlegger/hadde dere? Evt om dere vil fortelle hvorfor valget deres ble slik!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte Navnefest, da verken jeg eller min samboer er spesielt tilhører av kirken. Vi har begge planer om å melde oss ut av statskirken, og da ble det litt feil å ha dåp. Dessuten er navnefest en veldig flott og høytidlig seremoni som dreier seg kun om barnet, ikke gud og jesus. Veldig glad for at vi valgte det.

Skrevet

Vi skal ha uformell navnefest( hadde med første også) i egen regi. Tror på en "gud" men er ikke kristen og har lett avsky for hvordan kristendommen har herjet på opp igjennom årene og gjør alt etter hvordan det måtte passe ("skal vi seeeee, nei det avsnittet i bibelen likte jeg ikke, det fjerner vi" "skal vi seeee maria magdalena, huff tre mariaer...det går da ikke an, vi slår dem sammen og så gjør vi henne til hore slik at hun ikke betyr så mye" "Vi liker ikke kvinner....oki, de kan få være prester likevel" "vi liker ikke homofile, skal vi seeee, oki, kanskje vi liker dem litt likevel, eller noen gjør det"

Skrevet

Vi hadde navnfest nå i juni og er storfornøyd med det! Vi er begge meldt ut av statskirken, men uansett ville ikke dåp vært noe alternativ.

Lillegutt skal selv få velge sin egen tro og jeg vil ikke stå og love noe i kirken som vi overhodet ikke vil overholde (oppdra i den kristne tro osv). I tillegg liker jeg ikke en seremoni som har utgangpunkt i at barnet mitt er en synder som må renses før Jesus vil godta han. Hva skjedde med nestekjærlighet og "jesus elsker alle barna"? - virker mer på meg som det er "jesus elsker kun de døpte ungene og som faller inn under kirkens snevre menneskesyn".

Vi deltok i Human Etisk navnfest, syns det var greitt siden de også viet oss. Var en flott seremoni, veldig høytidelig og fin. Etterpå hadde vi samling med familie og venner; kaker og koldtbord.

Skrevet

Vi har ikke bestemt oss om vi skal ha enda, men om det blir så velger vi navnefest. Ingen av oss er spesielt troende, og i pappaen sin familie er det heller ikke tradisjon med kristen dåp. Har tenkt å bare ha en uformell navnefest med familie ol. også, uten en sermoni, men det får vi se på. Synes uansett det er fin å ha en dag hvor vi kan samle litt familie og feire den lilles ankomst, og i det hele tatt en fin annledning til å ha et koselig familieselskap :)

Skrevet

vi skal ha navnefest på lørdag - Gleder meg:-)

Vi ville ha en seremoni som handler om barna og ikke gud og jesus.

vi er ikke religiøse heller, så dåp hadde blitt helt feil for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...