Mollybegolly Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Har akkurat prøvd meg på mitt første plommesyltetøy laget av egen avling - men hvorfor ble det så rennende?!? Noen som har peiling? Gjorde slik: vasket plommene, fjernet steinene, kokte opp (med bittelitt vann i panna for å unngå fastbrenning), fjernet skall etterhvert som det fløt opp. Kokte (sydet er vel mer riktig), men det ble stadig mer væske. Hadde oppi presset sitron som liksom skulle binde det hele litt før jeg hadde i 4 dl sukker pr liter plommer. Hva gikk galt? Det smaker veldig godt, men SYLTETØY kan det neppe kalles.... "Husmor" Molly
gerd Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Jeg kan ikke forklare hva du har gjort feil - regner med du har brukt syltepulver i tillegg til sukker? Jeg vasker plommene, tar ut steinene og moser plommene i foodprosessor. Sp koker jeg - uten vann. Har i sukker. I år hadde jeg en kg sukker (syltesukker med pektin) og lit over to kg plommer. Tar av skumm som kommer opp. Avkjøler og har på glass. Ble passe stivt og godt- I fjor lagde jeg av frosne plommer og det har jeg ikke tenkt å gjøre igjen. De andre gangene har jeg brukt syltepulver og vanlig sukker og det skulle jeg tro var det beste. Mannen kjøpte feil sukker en gang og kom hjem med dette syltesukkeret og jeg må da bruke det opp :-)
Mollybegolly Skrevet 26. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2008 Hm, takk for svar - i oppskriften jeg fulgte brukte de bare sitronsaft og ikke pektin fordi da kunne det fryses(?). Uansett, det har blitt litt tykkere nå som det har kjølnet. Om ikke annet kan vi bruke det til vepsefelle.... :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå