sannhet Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Klarer dere og gjøre leksene hver dag? Tar dere leksene med en gang etter skolen eller lar dere barnet bestemme tidspunkt? Er det noen som har fått leksefritak?
dansejentes mamma Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Gutten gjør ofte lekser på SFO. Men han skal alltid gjøre lekser hjemme. Frem til i år har vi hatt 30 minutt lekser hver dag. Han blir aldri ferdig, men jeg vil ikke han skal sitte lenger. Fast tidspunkt. Vi har flyttet tidspunktet nå i år, til 1900 og utvidet med 15 min til 45 min.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Vi har leksehjelp, betalt av barnevernet(som en form for støttekontakt). De første årene på skolen, så slet vi oss ut(eller jeg slet meg ut) på å prøve å få gjort leksene. Ga opp til slutt, og sa i fra til skolen. Snakket så med barnevernet, og fikk i gang leksehjelp. Så vi har ikke lekser hjemme for ADHD-ungen.
sannhet Skrevet 27. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2008 Vi hadde leksehjelp i fjor, men i år må vi ta det hjemme.Jeg har ikke tenkt å sitte og slite hver ettermiddag med leksene. Kommer til å si fra til skolen.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Jeg forstår ikke...Helt greit at det er tungt,den delen forstår jeg...Men jeg klarer meg.Vi kan holde på lenge og vi begge blir sliten,men han ender opp med å føle at dette klarte han og han blir så glad etterpå! Jeg er alene med to unger og lekser går ikke alltid som en drøm,men om en har ADHD eller ikke så kan alle slite! Er du ikke litt enig da?
mimmimor30 Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Vi gjør lekser rett etter skolen og dette vet han...Det er en "regel" som vi har og den funker,men vi må ha småpauser hele tiden! Som oftes går det helt suoert. Min sønn går no i 6 klasse og har litt mer lekser,men allikavel er de kjempe flink og lager lekser til hans nivå!
sannhet Skrevet 29. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2008 Gutten min har gjort leksene ordentlig hver dag bortsett fra skolestart i år. Han har gjort store framskritt.Jeg vil ikke at lekser skal være totalt negativt, spørs hvor mye han lærer da? Jeg er stemor til en jente med lærevansker, men det var noe helt annet.Med henne kunne jeg presse på endel i forhold til gutten vår med ADHD.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Sønnen min er frustrert hver gang det er mattelekser. Han sitter og gråter og sier han hater skolen, og at de ikke har lært ting jeg er sikker på at de har gått igjennom på skolen. Han nekter å gjøre mange ting på min måte, og sier at det iallefall ikke er SÅNN! Så jeg har ofte måtte sent melding til læreren hans, og spurt om hjelp. Han får ekstra hjelp på skolen, og spesialundervisning i engelsk og matte. Det har hjulpet, men jeg skulle gjerne sett mer hjelp etter skolen.
sannhet Skrevet 29. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2008 Gutten min er sliten når han kommer hjem fra Sfo.Han har da brukt mye energi på å konsentrere seg på skolen og blir da frustrert når han kommer hjem.Gråter og vil ikke ta imot hjelp engang.Jeg har heldigvis forståelse fra hans assistent og lærer når det gjelder hans situasjon. Assistenten prøver å putte inn leksearbeid når det er ledige stunder.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Lekser...Har brukt to år å komme til rette med lekser, gikk greit sist halvår og nå er det som å starte om igjen. To timer grin og sutring før det tar enda en halvtime med lekser. Er alene med tre barn og når da minstemann henger å griner i beinet mitt etter en dag på barnehagen i tillegg til en unge som ikke kommer i mål med lekser. Det er en kamp og jeg kjemper, nekter å gi meg. Men kom fram til en halv time regel som løsningen. INGEN barn skal sitte mange timer som dette. VI innførte halvtime EFFEKTIV jobbing og skulle han ikke bli ferdig slapp han resten. Dette ender med at han er fedrig etter 10-15 min, stolt som en hane og null problem, i tillegg kan jeg nå etter 4 år trekke meg litt tilbake mens han gjør lekser uten at han faller helt sammen igjen. Men leksene er jeg streng med og ja rett etter sfo blir de gjort, ser man bort i fra de gangene han smyger seg ut og gjemmer seg... Leksefritak kan jeg ikke si jeg er så positiv til, for ser på meg selv her at hadde det ikke vært for min innstilling til at leksene er viktig så ville gutten min faktisk hengt etter på skolen enda mer enn nå. Nå er han midt på tre, Så jeg er stolt av meg selv og stabeist!! Leksene må bli gjort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå