Makko med to små gutter Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Har en gutt på snart 2 uker. Har hatt våre startproblemer med SÅRE brystvorter og spente bryst, men dette har nå gått seg til, -heldigvis. Når jeg leser om amming står det div steder (bla. annet på ammehjelpen) at det tar ca 20-60min å amme (på begge bryst). -Her i gården går det minimun 1.5time, gjerne opptil to før han er fornøyd. Dette gjelder også natt (han sovner ikke om han ikke har fått nok mat) -Når han da kun sover 2-3timer imellom måltidene blir man ikke akuratt mobil og jeg blir ganske utslitt. Jeg passer på at han suger hele tiden (han kan godt ta seg lange pauser om jeg ikke passer på), og det virker som jeg har nok melk (kan håndmelke ut melk etter at han er ferdig). -er det normalt at det tar så lang tid? Noe jeg kan gjøre for å få det til å gå raskere?
minou Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Hei makko...ikke så fødeklar lenger? Gratulerer med en flott gutt! ja, det er normalt, og ja, det blir bedre! Datteren min (nå 2,8 år) brukte 45 min pr pupp, bæsja gjerne noen ganger underveis, så med bleieskift tok det minimum to timer. og for å få opp vekta hennes sa de på helsestasjonen at jeg skulle amme hver tredje time....jeg fikk jo ikke gjort noe annet følte jeg, og ble utrolig sliten av det. Men etter en stund (husker ikke hvor lang tid, desverre) tok det kortere tid. Hun ble mye mer effektiv, og på det beste ar vi nede i 5 minutter pr pupp. Det kan man jo absolutt leve med! Min nyfødte (to uker i morra) er litt kjappere...bruker "bare" 30 minutter pr pupp. Men til gjengjeld må jeg pumpe meg etter hvert måltid og deretter mate ham den utpumpede melka...det tar minst en halvtime til sammen. (strever litt måed vekta hans og produksjonen min, så dette er en skikkelig hestekur) Så alt i alt går det opp i opp. Men jeg merker at jeg er flinkere til å legge lista lavt denne gangen, klarer meg bedre på få timer, har ikke ambisjoner om å gå på kafe eller treffe folk osv. Når jeg tar livet med ro, holder senga (ammer der) og sover MINST en gang pr dag i tillegg til natta, blir frustrasjonsnivået også mye lavere. en god bok når jeg ammer er gull verdt:-) Men det er ikke fritt for at jeg gleder meg til han blir litt kjappere han også. Noen andre som husker hvor lang tid det tar får sakte-spisere blir kjappe-spisere? 1-2 mnd eller mer? Ergrer meg at jeg ikke har skrevet det opp, men det skjedde vel sikkert så gradvis...
lille sprelle Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Har prematur - og det ble 2 av 3 timer med mating bleier osv. Det var både amming og flaske og pumpe og puhhh. Nå er hun 5 mnd og det går unna på halvtimen med bleieskift og mating. Fremdeles hver 3. time og oftere på kvelden, men så sover gullet hele natten da! Brystvorter sluttet å være såre rundt 2,5- 3 mnd - men selvsagt sikkert lengre for meg pga at babyen var så liten og ikke klarte å få hele brystvorta inn i munnen i starten. lykke til!
Makko med to små gutter Skrevet 28. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2008 Var på HS i går, lillegutt har lagt på seg over en halv kg på ni dager, så han får nok mat! Helsesøstra sa jeg kunne bare gi mat på ene puppen, -men hadde ikke svar på hva jeg da skulle gjøre med den da fortsatt sultene baby.... I går pumpet jeg noe på dagen, og gav han i flaske på kvelden(jeg har tydligvis litt lite melk på kvelden). Lillegutt sov fra tolv til fem (fikk mat i ti-elve tiden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå