UnaH Skrevet 26. august 2008 #1 Del Skrevet 26. august 2008 Er det noen av dere som er sykemeldt, eller vurderer å sykemelde dere pga slitenhet? Jeg er usikker.... Jeg er i uke 24, og jobber 100%, og er i ganske god form. Jeg har en krevende lederjobb, og 2 barn på 7 og 4 år. Det går bra, men føler meg ofte sliten. Ved begge de to tidligere svangerskapene jobbet jeg for fullt helt til legen satte foten ned, og beordret hvile (100% sykemelding) ca 6-7 uker før termin. I forkant av dette hadde jeg i flere uker fått beskjed om å ta det med ro, og hadde også et blodtrykk som raskt beveget seg oppover. Første svangerskap endte med svangerskapsforgiftnig, og fødsel ble igangsatt noen dager før termin. Ved andre fødsel fikk jeg lekkasje av fostervann 5 uker før termin, og fødsel ble igangsatt. Jeg har i ettertid tenkt at stress og mangel på hvile nok kan ha vært medvirkende årsak til komplikasjonene ved de tidligere svangerskapene. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta det mer med ro i dette svangerskapet, men det er ikke så lett med en krevende jobb og to barn. Den eneste muligheten jeg ser for å ta det mer med ro, er å delvis sykemelde meg. Både mann og familie pusher på for at jeg skal gjøre det. Men synes ikke det er så lett. Føler også forpliktelser i forhold til jobben, det er mange oppgaver jeg ønsker å få løst før permisjon. Føler at det moralsk heller ikke er helt riktig når jeg ikke har noen plager.... Men samtidig hadde det vært sååå deilig å hatt en litt rolig periode frem mot fødsel, hvor jeg kunne fått unna en del praktiske ting i hjemmet, få mer tid til mann og barn og samle overskudd til det nye familitilskuddet melder sin ankomst. Hva synes og tenker dere om saken? Skal til kontroll om ca 2 uker, og må bestemme meg da om jeg skal be om sykemelding. For meg føles det litt ukomfortabelt, men samtidig er det kanskje det riktige.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138539971-sykemelding/
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #2 Del Skrevet 26. august 2008 Det virker som du selv har svaret på det du lurer på: "Den eneste muligheten jeg ser for å ta det mer med ro, er å delvis sykemelde meg". Og hvorfor ikke følge råd fra mann og familie som tross alt kjenner deg - samt råd fra lege -nemlig å ta det mer med ro? Du føler at det moralsk ikke er helt riktig å (delvis) sykemelde deg. Men er det mer moralsk å risikere høyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning, fostervannlekasje etc? Dette er i mine øyne langt mer alvorlig da barnets og din helse kan lide. Mht forpliktelser på jobb o.l.: det er snakk om en svært kort periode av din yrkeskarriere. Sett i større perspektiv er barnet og din helse langt viktigere enn de oppgaver du eventuelt måtte klare å utføre på jobb - med helsen som innsats. Håper du får et fint og friskt svangerskap. Lykke til med din beslutning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138539971-sykemelding/#findComment-138541197
Gjest Skrevet 27. august 2008 #3 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg synes du skal ta hensyn til din egen og barnets helse! Det at du reflekterer over sykemelding, er et signal om at du kanskje trenger det. Jeg har selv hatt svangerskap som har endt med komplikasjoner (fikk også alvorlig svangerskapsforgiftning i første svangerskap), og tenker at det vil jeg helst unngå hvis jeg er så heldig å bli gravid med tredjemann. Jeg merker også hvordan stress knyttet til jobben kan gå ut over min egen helse, også når jeg ikke er gravid (jeg har også en krevende lederstilling). Hvis jeg skulle valgt for deg, ville jeg ha sykemeldt meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138539971-sykemelding/#findComment-138547274
tollotone Skrevet 27. august 2008 #4 Del Skrevet 27. august 2008 Hei. Kjenner igjen disse tankene.Har selv en lederjobb og vært flere runder med meg selv rundt ; det å slippe fra meg ansvaret, det å "tape" plassen sin, det miste det sosiale, det å innrømme at man både er mer sliten og svak mentalt osv osv. Men NÅ har jeg gjort det. I uke 24 har jeg bedt om 100% sykemelding på grunnlag av stress, at jeg ikke lenger finner en forenlighet mellom jobben min og helsetilstanden min. DET er hovedgrunnen. Ikke mer hokus pokus enn det. Stress er ikke sunt for deg eller babyen. Stress er ikke sunt for dine andre barn heller. Det er tross alt ytre faktorer som gjør at du trenger å forholde deg roligere. (du verden så lett det er å råde andre:)) Lykke til med en roligere hverdag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138539971-sykemelding/#findComment-138547470
UnaH Skrevet 30. august 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 30. august 2008 Takk for svar! Har vel innsett hvilken vei det går...Nå har jeg hatt to dager hvor jeg har vært utrolig sliten, og hatt mange kynnere. Det har vært ei tøff uke. Neste uke skal jeg ha flere viktige møter, og ut på to reiser, så den kommer til å bli enda tøffere. Har bestemt meg for at det må bli punktum. Etter det kommer jeg til å delvis å sykemelde meg. Det er ikke noe poeng å risikere helsa for å "stå løpet" i jobben. Og nå føler jeg virkelig at kroppen sier fra... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138539971-sykemelding/#findComment-138571334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå