Imrelin Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Jeg har to barn på 12 og 8 år. Etter å ha fått sistemann hadde jeg såkalte barseltårer i ca. 1 måned etter fødselen. De første 2 ukene var værst. Jeg gråt og gråt... Da minsten var ca. 4 år gikk jeg inn i en depresjon pga. mye jobbing, press på jobben og generellt mye stress. Hadde aldri hatt det slik før. Fikk panikkanfall og ble livredd da jeg ikke skjønte hva som skjedde. Jeg har jobbet meg gjennom det og føler at jeg mestrer disse tankene nå, men har etter dette tenkt at jeg aldri i livet tør å få et barn til. Er redd for at jeg er ekstra utsatt for fødselsdepresjon nå, og det tror jeg ikke jeg kan takle. Syntes det er så skummelt! Problemet er at min mann skulle "hoppe av i svingen", men rakk det ikke så nå er jeg redd for at jeg kan være gravid. (Måtte ta et opphold på p-pillene.) Det er eggløsningstid så jeg er redd det kan ha skjedd.......Våknet av et panikkanfall i natt, noe jeg ikke har hatt på sikkert to år. Jeg elsker barn og det er ikke slik at jeg ikke vil ha fler. Jeg ville gjærne hatt fler om jeg visste at jeg ikke ville gå inn i en ny depresjon. (Det skremte meg så veldig..) Jeg er 35 så tiden begynner å renne ut også..... Er det noen av dere som har hatt en depresjon og som kan relatere til hvordan jeg tenker? Har hørt skrekkhistorier om kvinner med fødselsdepresjon som har gjort tragiske ting og ikke klart å ta seg av barna sine.
såpebobledama Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Du må prøve å la være å fokusere på dette, for når du kvier deg for å få angstanfall, FÅR du angstanfall. Jeg vet det er vanskelig, men du bør ringe en terapeut hvis du ikke allerede har en. Fastlegen din kan nok henvise deg til en. Jeg har ikke født et barn enda,men jeg har hatt nok av erfaring med depresjon. Min mor forsøkte å ta selvmord, slik at jeg måtte ringe 113 da jeg var 10. Det er IKKE en opplevelse jeg anbefaler..Men i og med at du spør noen om det, virker det jo som du er villig til å få hjelp? Tror du ville hatt godt av en samtale med en terapeut.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Skjønner du blir stresset av dette. Jeg har hat plager med angst og depresjon og gått på antidepressiva i 10 år. Ønsket å trappe ned og slutte fordi jeg ville bli gravid. Har akkurat testet positivt og er stresset pga store humørsvingninger og litt turbulent forhold med samboer. Poenget mitt er: Det vil nok hjelpe mye å ha en psykolog eller psykiater som kan følge deg gjennom svangerskapet hvis du nå er gravid. Hvis ting blir veldig vanskelig, finnes det antidepressiva man kan bruke under graviditet som har veldig god effekt mot angstanfall. Jeg gikk fra å få panikkangst bare jeg satt og snakket med noen ved kjøkkenbordet eller på telefonen til å undervise på universitetet etter at jeg begynte med antidepressiva. så de har god effekt. Det finnes altså hjelp å få!! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå